معرفی کباب های خوشمزه گیلان

معرفی کباب های خوشمزه گیلان

This post is also available in: فارسی

غذاهای محلی گیلان همانند غذاهای سنتی دیگر شهرهای کشورمان از محصولات کشاورزی و دامپروری خطه شمال تاثیر گرفته است. غذاهای گیلانی از نظر طعم و ظاهر بسیار متنوع هستند. به‌طوری که در کنار جاهای دیدنی از جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می‌شوند. بنابراین اگر قصد سفر به این خطه را دارید حتما طعم این غذاها را بچشید.

در ادامه با رستوران ریژان همراه شوید تا با کباب های خوشمزه گیلان آشنا شوید. از این کباب ها میتوانید در خانه تهیه کنید و از طعم بینظیر آن لذت ببرید. بهترین رستوران در رشت، آماده طبخ انواعی از لذیذترین کباب ها و خوراک محلی گیلان را برای شما عزیزان می‌باشد.

طرز تهیه کباب های خوشمزه گیلان

طرز تهیه کته کباب گیلانی

کباب های خوشمزه گیلان

مواد لازم:
– برنج محلی                           ۴ پیمانه
– گوشت فیله یا راسته             ۶۰۰ گرم
– پیاز متوسط (رنده شده)         ۱ عدد
– نمک و فلفل                        به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا گوشت را به قطعات مناسب کبابی برش می‌دهیم. آن را در پیاز و فلفل به مدت ۵ الی۶ ساعت در پخچال می‌گذاریم. سپس آن را نمک زده و به سیخ می‌زنیم. روی شعله ملایم کباب می‌کنیم. برنج را نیز شسته با یک قاشق نمک در آب خیس می‌کنیم. پس از نیم ساعت آب آن را دور ریخته مجددا ۲ پیمانه آب به آن اضافه کرده با کمی روغن و نمک به آن اضافه کرده و می‌گذاریم تا آب آن کشیده شود. سپس برنج را دم کرده و به مدت ۴۵ دقیقه اجازه می‌دهیم تا دم بکشد.

طرز تهیه کباب ترش گیلانی

کباب های خوشمزه گیلان

کباب ترش، یکی از کباب های خوشمزه گیلانی است. این غذا طعمی بی نظیری دارد و معمولا به همراه برنج زعفرانی و یا با نان سرو می شود. 

مواد لازم:
– گوشت راسته گوسفندی    400 گرم
– پیاز بزرگ                         1عدد
– گردو آسیاب شده          50 گرم
– رب انار                            2 قاشق غذاخوری
– چوچاق و جعفری              2 قاشق غذاخوری
– نمک                              به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای پخت کباب ترش، ابتدا گوشت را بشویید و به قطعات متوسط خرد کنید. سپس پیاز را رنده کنید و چوچاق و جعفری را ریز خرد کنید. در ظرفی بزرگ پیاز، گردو، رب انار، چوچاق و جعفری خرد شده را با هم مخلوط کنید. و تکه های گوشت را هم به آن مواد اضافه کنید و مخلوط کنید.

سپس آن ها 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید. دقت کنید نباید به گوشت ها نمک بزنید. زیرا باعث سفت شدن کباب می شود. نمک را زمان کباب کردن گوشت ها روی آن ها بپاشید. در پایان، گوشت ها را بدون پیازها سیخ کنید. روی منقل کباب کنید. می‌توانید با نان یا برنج سرو کنید. این غذا در شمال کشور با کته میل می شود.

طرز تهیه کباب دیگی ترش

کباب های خوشمزه گیلان

مواد لازم:

–  راسته گوسفند یا گوساله   300  گرم
– پیاز رنده شده                   1 عدد
– رب انار                            ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری
– چوچاق ریز شده                ۱ قاشق غذاخوری
– گردو آسیاب شده              ۵۰ گرم
– نمک و فلفل                    به مقدار لازم
– روغن                              به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا گردو را آسیاب می کنیم و چوچاق، پیاز، رب انار و فلفل را داخل کاسه ریخته و خوب هم می کنیم. تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. در صورتی که چوچاق در دسترس نداشتید. از ترکیب نعنا و جعفری نیز می توان استفاده کرد. می توانید طعم رب انار را مطابق ذائقه ترش، ملس یا شیرین انتخاب کنید.)

اضافه کردن مواد سس: حالا گوشت را به صورت نواری و باریک و با ضخامت کم میبریم. تا به خوبی داخل ماهیتابه پخته شود. سپس گوشت را به مواد دیگر اضافه و خوب مخلوط می کنیم. مواد را برای ۱۲ الی ۲۴ ساعت داخل یخچال میگذاریم تا گوشت مزه دار شود.

بهتر است نمک را بعد از استراحت دادن به گوشت اضافه کنید تا گوشت سفت نشود. حالا باید گوشت ها را به صورت مارپیچی داخل سیخ کنیم.  برای هر سیخ دو تکه گوشت کافی است. در این مرحله داخل یک ماهیتابه کمی روغن میریزیم و بعد سیخ های کباب را داخل ماهی تابه قرار می دهیم. حرارت شعله را ملایم کرده و اجازه می دهیم تا کباب ما به آرامی پخته و آب بیندازد.

وقتی گوشت آب انداخت در ماهیتابه را برمیداریم، تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. و کمی هم سرخ شود. در این مرحله کباب ها را چند بار زیر و رو کنیم. تا تمام قسمت های کباب سرخ شود. ۵ دقیقه آخر پخت هم میتوایند یک سیخ گوجه ی گیلاسی هم داخل ماهیتابه بگذارید تا گوجه ها هم نرم شوند. حالا کباب ترش شما حاضر است می توانید این غذای خوشمزه را به همراه برنج سرو کنید.

طرز تهیه جوجه ترش گیلانی

کباب های خوشمزه گیلان

مواد لازم:
– سینه مرغ                    ۶۰۰ گرم
– پیاز بزرگ                     ۱ عدد
– رب انار ترش                ۲ قاشق غذاخوری
– مغز گردو                     ۸ عدد
– ماست پر چرب            ۲ قاشق غذاخوری
– روغن                          به اندازه کافی
– زعفران دم کرده            ۱ قاشق غذاخوری
– نمک و فلفل سیاه         به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا سینه مرغ را به قطعات مربع شکل کمی کوچکتر از قطعات جوجه کباب خرد کنید. سپس داخل یک کاسه بریزید. پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و به آن اضافه کنید .در مرحله بعدی ماست را با زعفران به خوبی مخلوط کنید و به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید. در آخر گردو، رب انار، 2 قاشق روغن مایع و ادویه را در کاسه اضافه کنید.

مواد را با دست زیر و رو کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. و تکه های گوشت مرغ را بپوشاند. سپس در کاسه را با یک سلفون بپوشانید. و به مدت 4 ساعت در یخچال بگذارید تا گوشت مرغ طعم دار شود. مرغ را به سیخ بکشید. اگر می خواهید کباب را در تابه درست کنید از سیخ چوبی و اگر روی ذغال تهیه می‌کنید از سیخ فلزی استفاده کنید.

برای تهیه جوجه ترش در تابه ابتدا یک تابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید. مقدار خیلی کمی روغن مایع در آن بریزید. سپس سیخ ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید جوجه ترش با حرارت بسیار ملایم سرخ شود. برای پخت جوجه ترش ذغالی ابتدا منقل را آماده کنید. سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و جوجه ترش را کباب کنید. در پایان جوجه ترش را همراه برنج و زیتون پرورده سرو کنید. یکی از نکات مهم در تهیه جوجه ترش رب انار است.

نکات طبخ جوجه ترش گیلانی : در صورتی که تمایل دارید جوجه ترش شما شبیه جوجه ترش های گیلانی شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می شود طعم جوجه ترش شما خیلی عالی نشود. یکی دیگر از نکاتی که در تهیه جوجه ترش های گیلانی به کار می رود این است که در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می شود که این موضوع باعث خوشمزه تر شدن جوجه ها می شود.

طرز تهیه گمج کباب یکی از کباب های خوشمزه گیلان

کباب های خوشمزه گیلان

مواد لازم:
– گوشت راسته گوسفندی         نیم کیلوگرم
– پیاز                                    2 عدد
– گردو                                  300 گرم
– رب انار                              6 قاشق غذاخوری
– چوچاق و جعفری     2 پیمانه
– گلپر                                  به مقدار لازم
– نمک و فلفل                      به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا گوشت را بشویید و خرد کنید. یک کاسه نسبتا بزرگ که بتوانید داخل آن تمام مواد را با هم مخلوط کنید، بردارید. گوشت را یک داخل کاسه ک کاسه نسبتا بزرگ بریزید. گردو و پیاز را به صورت جداگانه چرخ کنید. حالا گردو، پیاز، رب انار و سبزی چوچاق و جعفری خرد شده را به گوشت اضافه کنید. با دست گوشت و مواد را هم بزنید. تا چاشنی‌ها کاملا پخش شوند. نمک و فلفل و مقداری گلپر هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

فراموش نکنید حتما به گوت استراحت دهید. آن طعمی که باید را به خودش بگیرد.روی ظرف را سلفون بکشید و حدود پنج تا شش ساعت داخل یخچال قرار دهید. بعد از پنج شش ساعت گوشت را از یخچال بیرون بیاورید. و داخل گمج بریزید. مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید تا گمج کباب با حرارت ملایم بپزد و آب آن کاملا تبخیر شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی
طرز تهیه پیتزا کتو در رژیم کتوژنیک
روش تهیه پنینی تن ماهی و پنیر با طعمی بی نظیر
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی
آموزش تهیه چغرتمه گیلانی به روش رستورانی
روش تهیه غذای ساده و بدون روغن با استفاده از هویج
دانستنی های عجیب غذایی و خوراکی ها
طرز تهیه چند غذا ساده و خوشمزه با قارچ
طرز تهیه 3 دسر میوه ای برای میان وعده
مراحل تهیه کدو سبز چیپسی
روش تهیه دو غذای رژیمی ساده و لذیذ برای شام
خورشت خلال کرمانشاهی در بهترین رستوران رشت

دیدگاهتان را بنویسید