رشت شهر خلاق خوراک شناسی

رشت شهر خلاق خوراک شناسی

This post is also available in: فارسی

رشت یکی از شهرهای گردشگر پذیر ایران، بزرگترین شهر گیلک نشین و پرجمعیت ترین شهر شمال ایران در ناحیه جلگه ای به عنوان مرکز استان گیلان است.

شهر رشت دارای آب و هوای گرم و شرجی در ایام تابستان و سرد و مرطوب در ایام زمستان است. رشت در میان شهرستان های حاشیه دریای خزر به عنوان یکی از معتدل ترین مناطق شهری شناخته می شود. آب و هوای مدیترانه ای رشت موجب شده تا یکی از برترین مقاصد گردشگری در ایران معرفی گردد. رشت به شهر بارانهای نقره ای مشهور است.

در سال ۲۰۱۵ به شبکه شهرهای خلاق جهان به عنوان رشت شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو پیوست. امروزه شهر رشت یکی از قطبهای کشاورزی، گردشگری و حتی صنعت همچون فولاد کشور است. همچنین یکی از قطبهای اصلی تولید برنج ایران است.

رشت همچنین خیزی بلند برای تبدیل شدن به شهر شبهای روشن برداشته است. روز 12دی ماه هرسال که به عنوان “روز رشت” یاد میشود همه ساله با اجرای برنامه های فرهنگی متنوع گرامی داشته میشود.

بسیاری از مشاهیر رشت افرادی شناخته شده در سطح جهان از نظر علم و دانش هستند. در این میان میتوان به بزرگانی همچون دکتر معین، پروفسور بهزاد، پروفسور اکبرزاده، پروفسور رضا و پروفسور سمیعی اشاره کرد.

با بهترین رستوران در رشت همراه باشید تا سفر کنیم به رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران و یکی از شهرهای خلاق خوراک شناسی در جهان.

شهرهای خلاق غذا در جهان

آدلايد استراليا ، بارسلونا از اسپانيا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، ديترويت از آمريكا ، ليورپول از انگليس ، رم از ايتاليا ، مونته ويدئو از اروگوئه ، سالوادور برزيل و سنگاپور از ديگر شهرهايی هستند كه به عضويت شبكه شهرهای خلاق جهان درآمده‌اند. هر کدام از این شهرها که نام بردیم به دلیل تنوع غذایی و اغلب به خاطر سابقه کهن فرهنگی که دارند، در این فهرست جای گرفته‌اند. گفتنی است شهر «پوپایان» در کلمبیا، نخستین شهر جهان بود که در فهرست شهرهای خلاق دنیا جای گرفت.

رشت شهری با تنوع بینظیر خوراک محلی

علت معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، طبق نوشته های موجود بر اساس کتاب سفره گیلانی بین 210 تا 250 خوراک است. که شامل خوراک محلی، تنوع خوراکی و فرآورده‌های غذایی محلی میباشد. رشت هم مانند دیگر شهرهای جهان که در یونسکو با عنوان شهر خلاق خوراک‌ شناسی ثبت هستند. دارای تنوع بینظیری از انواع غذاهای محلی، آش، شیرینی، نان و ترشی‌ها است.

به نقل از سید مرتضی رحیمی از ماهرترین سرآشپزه های گیلانی، در گیلان تنها 12 نوع فسنجان وجود دارد.

غذاهایی همچون ماهی ملاته ، کولی غورابیج، چغرتمه ، کاله کباب ، کپور آبه ، باقلا قاتق ، میرزا قاسمی ، ترش تره ، سیرقلیه ، کباب ترش، اناربیج ، واویشکا ، شش انداز، ترش آش ، گمج کباب، موتنجن، دبیجا و ماهی فیبیج را بعنوان اصیل ترین غذا های بومی گیلان میتوان نام برد.

در بهترین رستوران در رشت میتوانید طعم بینظیر انواع خورشت ها کباب ها و غذاهای محلی گیلانی لذت ببرید.

رشت شهر خلاق خوراک

انتظارات از رشت شهر خلاق خوراک شناسی

یونسکو ، ایجاد موزه غذاهای محلی برای حفظ و ارتقاء محصولات محلی و دستور العمل های محلی پخت، از جمله فرهنگ مواد غذایی بومی گیلان ، حمایت از تحقیق و توسعه در خصوص غذا و تغذیه به وسیله شبکه دانشگاهی و مراکز پژوهشی؛ توانمند سازی زنان و گروه های آسیب پذیر و افراد در حوزه فرهنگ، امور اجتماعی و مالی با افزایش فرصتهای آموزشی و شغلی در این زمینه و همکاری با دیگر شهرهای خلاقانه غذا با تبادل دانش و تجربیات و انجام اقدامات مشترک را از جمله انتظارات از شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها می داند .

شهر رشت پرچم دار اولین ها

شهر رشت مرکز استان گیلان از دیرباز پرچم دار اولین ها بوده است. که در این بخش به آن میپردازیم.

در سال 1304 زمانی که هنوز اهمیت مؤسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در سطوح اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود. شورایی از افراد بصیر و مطلع موفق شدند در اردیبهشت 1304 در چند مغازه واقع در خیابان سپه نخستین بانک ایرانی را افتتاح نمایند. در واقع اولین شعبه بانکی ایران پس از بانک سپه تهران بود.

تاسیس اولین کتابخانه ملی در سال 1306 در میدان شهرداری شهر رشت

اولین نمایش تئاتر به شکل کلاسیک و در سالن سربسته که با حضور زنان بود در شهر رشت شروع به کار کرد.

ورود و شروع به کار اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در رشت بوده است.

قدیمی ترین راه آهن ایران راه آهن رشت به پیربازار و انزلی بود. بندر پیریازار یکی از اولین بنادر ایران در دریای کاسپین بود.در حال حاضر تنها نشانه آن لوکومتیو به جا مانده روی تکه ای از ریل است که در محوطه سازمان بنادر انزلی نگهداری میشود.

تاسیس اولین داروخانه و خانه سالمندان و معلولین در رشت توسط یک ارمنی نیکوکار ایرانی به نام آرسن میناسیان.

در حال حاضر اولین شهر خلاق خوراک شناسی در ایران شهر رشت جهانی شده است.

رشت شهر خلاق خوراک

سوغات گیلان

برنج

آب و هوای گیلان شرایط مناسب جهت شالیکاری و فعالیت بر روی شالیزارها را فراهم نموده است. برنج در استان گیلان با عطرهای دلپذیری برداشت شده و به نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور عرضه می گردد.

اغلب مسافران رشت، برنج مصرفی خود برای چند ماه و یا حتی یک سال کامل خریداری میکنند. خرید برنج در شمال آن هم در کنار شالیزارهای این منطقه بسیار مقرون به صرفه تر بوده و بسیاری از هزینه ‌های مربوط به واسطه ها را حذف می کند.

چای

چای مهم ترین و اصیل ترین سوغات شهر رشت و استان گیلان است. اگر عطر و طعم چای اصیل و طبیعی گیلان را یچشید. هرگز آن را فراموش نخواهیدکرد. مزارع چای بسیار زیادی در استان گیلان وجود دارند. اما در این میان، شهر لاهیجان به شهر چای های خوش عطر و خوش رنگ معروف است. بسیاری از مسافران رشت سعی می کنند در مسافرت به استان گیلان علاوه بر برنج شمال، مقدار زیادی نیز چای لاهیجان را تهیه نموده و برای ایام مختلف سال از آن استفاده کنند.

رشته خشکار شیرینی اصیل گیلانی

رشته خشکار که نوعی شیرینی بسیار خوشمزه و مقوی با قدمت 300 ساله است. این شیرینی بسیار خوشمزه در گیلان اغلب برای سفره افطار در ماه رمضان تهیه می شود. گیلانی ها رشته را از ترکیب آب و آرد برنج در سینی های مسی به شکل رشته درست میکنند. خشکار همان رشته است با این تفاوت که دارای مواد میانی تهیه شده از گردو دارچین شکر و مغز هل می باشد. سپس آن را در روغن سرخ کرده و برخی در شهد غلتانده و سرو می کند. برای خرید آن باید به قنادی های شهرستان رشت و دیگر شهرهای استان گیلان مراجعه کنید.

زیتون

رشت، یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراکز کاشت زیتون بوده که در این شهر می توانید شاهد عرضه انواع مختلف زیتون باشید. زیتون یک میوه خوشمزه و مقوی است که به صورت جداگانه مصرف شده و یا در اغلب سفره ‌های گیلانی مشاهده می شود. قیمت زیتون در استان گیلان و به خصوص مرکز این استان یعنی رشت، بسیار متناسب بوده و شما می توانید با پرداخت هزینه کمتر در مقایسه با اغلب استان ها مقدار بسیار زیادی زیتون خریداری کنید.

ماهی سفید

از لذیذترین ماهی های دریای خزر محسوب میشود. سفید تیغ های بسیار زیادی دارد. با این وجود به علت گوشت بسیار مرغوبی که دارد به عنوان یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر رشت شناخته می شود.

کلوچه فومن

کمتر کسی را می توان یافت که با کلوچه فومن و یا همان کلوچه معروف لاهیجان آشنا نباشد. طبق تحقیقات محلی نانوایی‌ های شهر فومن در قدیم وقتی نان پخت میکردند. از خمیرهای باقی مانده شیرینی خوشمزه با گردو ساییده شده درست میکردند. این کلوچه یکی از مهم ترین سوغاتی های مورد علاقه توریست های خارجی در شهر رشت است.

صنایع دستی رشت

حصیر بافی: ماده اولیه این صنعت لی یا سوف است که به صورت خودرو اطراف مرداب ها یا آبگیرهای کوچک رشد می کند. در فصول غیر کشاورزی جایگزین مناسبی برای کشاورزان و زمین‌داران روستایی به شمار می رود. از محصولات حصیربافی می توان به انواع سبد، زیرانداز، آبکش، زیرداغی و… اشاره کرد.

بامبو بافی: بامبو یا همان نی خیزران از دیگر موادی ست که با آن صنایع دستی زیبایی در این خطه تولید می شود و قدمت بافت آن با کشت چای در گیلان برابری می کند. این نی مانند سوف، اطراف آبگیرها و تالاب ها رشد می کند.

مروار بافی: این صنعت دستی از نظر ظاهر و کاربرد شباهت زیادی با بامبو بافی دارد؛ اما از انعطاف کمی برخوردار و مقاوم تر است.

رشتی دوزی: در رشتی دوزی روی پارچه هایی از جنس ماهوت و با استفاده از نخ های ابریشمی رنگی و قلاب، طرح های بسیار زیبایی را خلق می کنند. این هنردستی زیبا در فهرست میراث معنوی ایران نیز به ثبت رسیده است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

معرفی غذاهای محبوب هندی
روش تهیه غذای ساده و بدون روغن با استفاده از هویج
چند مورد از نوشیدنی های مناسب بعد از غذا
معرفی غذاهای بدون روغن
شهر آستانه اشرفیه در گیلان
قهوه محبوب ترین نوشیدنی از تاریخچه تا طرز تهیه
طرز تهیه ته چین مجلسی با مرغ و هویج
زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (2)
چند توصیه برای اقامت در هتل ها در دوران کرونا
میان وعده های مناسب کودکان
آداب عجیب غذا خوردن در کشورهای مختلف جهان
معرفی خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید