گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن

گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن

This post is also available in: فارسی

این روزها نام گلوتن را بسیار شنیده اید. گلوتن یک پروتئین است در غلاتی مثل گندم و جو وجود دارد. برخی به این پروتئین حساسیت دارند. و در واقع گلوتن برای برخی افراد مضر است. این دسته از افراد باید رژیم غذایی مخصوصی را رعایت کنند و غذاهایشان را کنترل کنند. در ادامه بهترین رستوران در رشت اطلاعاتی در خصوص اینکه گلوتن چیست؟ و طرز تهیه نان بدون گلوتن را در اختیارتان قرار خواهد داد.

گلوتن چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بهترین رستوران در رشت بیان کرد گلوتن نوعی از پروتئین ها است. که در گندم و جو و به طور کلی میتوان گفت غلات ها یافت میشود. مصرف این پروتئین باید به صورت کنترل شده باشد. چرا که در گلتون دو ماده وجود دارد به نام گلوتنین و گلیادین که گلیادین برای سلامتی آثار مخرب و منفی خواهد داشت. بهترین رستوران در رشت بیان میکند که خوب است بدانید نام گلوتن برگرفته از خاصیت چسبناکی (glue-like) خمیر مرطوب گرفته شده است. و باید بدانید دقیقا گلوتن خاصیت چسب مانند دارد. گلوتن باعث کشسان شدن خمیر می‌شود.

بهترین رستوران در رشت بیان میکند که افرادی که به گلوتن حساسیت دارند. باید حتی در مصرف نان هم دقت کنند و نان بدون گلوتن مصرف کنند. در ادامه مطلب بهترین رستوران در رشت طرز تهیه نان بدون گلوتن را در اختیارتان قرار خواهد داد. گلوتن در بسیاری از مواد غذایی مصرفی وجود دارد. در ادامه مطلب به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن

فواید گلوتن

بهترین رستوران در رشت بیان میکند. گلوتن حاوی فیبر و مواد مغذی مثل ویتامین‌های B، منیزیم و آهن است. از این رو پیشنهاد میشود که افرادی که به گلوتن حساسیت ندارند گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نکنند. بهترین رستوارن در رشت بیان میکند که حداقل دوبار در هفته غلات مصرف کنید. چرا که طبق تحقیقات انجام شده افرادی که هر هفته دو بار غلات مصرف می‌کنند، کمتر دچار سکته قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع دو می‌شوند.

بیماری سلیاک

همانطور که در ابتدای بهترین رستوران در رشت بیان کرد. برخی افراد به گلوتن حساسیت دارند. بیماری سلیاک در تعریفی ساده همان حساسیت به گلوتن در حادترین شکل خود است. در این دسته از افراد وقتی گلوتن وارد بدن میشود . سیستم ایمنی بدن آن را یک متجاور میدانند و در نتیجه به آن حمله میکنند در نتیجه این حمله دیواره های روده آسیب میبینند. از این رو میتواند بیماری های گوارشی، کم خونی، کمبود مواد مغذی و بیماری های دیگر در بدن شکل بگیرد.

از علائم بیماری سلیاک که بهترین رستوارن در رشت به آنها اشاره میکند ناراحتی گوارشی، آسیب به بافت روده‌ی کوچک، نفخ، اسهال، یبوست، سردرد، ضعف و خستگی، خارش پوست، افسردگی، کاهش وزن و بدبویی مدفوع است.

گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن

بیماری غیر سلیاک و بیماری سندروم روده تحریک پذیر نیز از جمله بیماری هایی است که در آن افرا به گلوتن حساسیت دارند. بهترین رستوران رشت بیان میکند. عدم تحمل گلوتن با آزمایش خون و بیوپسی روده کوچک قابل تشخیص است.

رژیم غذایی بدون گلوتن

در رابطه با رژیم غذایی بدون گلوتن میتوان گفت یکی از رژیم های غذایی بسیار سخت و دشوار است. چرا که گلوتن در اکثر مواد های غذایی وجود دارد. اما بهترین رستوران در رشت بیان میکند که برخی از مواد غذایی هم به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. مثل گوشت، مرغ، ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، تخم مرغ و .. خوب است بدانید که غلامت کامل و دانه های عاری از پروتئین گلوتن نیز وجود دارد مثل کینوا، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، ارزن، ذرت از این افراد حساس به پروتئین گلوتن میتوانند از این موادغذایی تغذیه کنند. در ادامه بهترین رستوران در رشت طرز تهیه نان بدون گلوتن را در اختیارتان قرار خواهد داد.

طرز تهیه نان بدون گلوتن

مواد لازم برای تهیه نان بدون گلوتن

برای تهیه نان بدون گلوتن شما به 1/5 پیمانه آرد برنج، 3/4 پیمانه آرد ذرت، 6 غذاخوری نشاسته ذرت، 1 قاشق مرباخوری خمیرمایه، 1 پیمانه آب ولرم، 1 پیمانه ماست، 6 قاشق غذاخوری روغن‌زیتون، 3 قاشق مرباخوری کنجد، 3/4 قاشق مرباخوری نمک، 3/4 قاشق مرباخوری شکر، یک قاشق مرباخوری از ترکیب ادویه جات آویشن، زردچوبه، پودر سیر، تخم‌گشنیز نیاز دارید.

طرز تهیه نان بدون گلوتن

در ابتدار باید همه مواد رو به جز آرد ها مخلوط میکنیم و به خوبی هم میزنیم. بهترین رستوران در رشت بیان میکند باید آردها را یعنی آرد ذرت و آرد برنج را خوب مخلوط کنید و سپس الک کنید. بعد از الک کردن، آردها را مواد اضافه میکنیم. وقتی خوب مخلوط شد. خمیر یکدستی به دست می آید. حالا باید روی ظرف خمیر را با پارچه و سلفون بپوشانید تا خمیر استراحت کند. بعد از یک ساعت حجم خمیر دو برابر میشود. حالا برای پخت نان بهترین رستوران در رشت بیان میکند بهتر است از یک ماهیتابه به قطر 20 سانتی متر استفاده کنید. حتما از شعله پخش کن استفاده کنید. برای پخت نان به یک حرارت متوسط نیاز دارید. خمیر را درون ماهیتابه بریزد. و به خوبی روی آن را صاف کنید. در صورت تمایل میتوانید روی نان کنجد بپاشید.

در ماهیتابه رو بگذارید و 15 الی 20 دقیقه زمان دهید تا نان بپزد. بعد از این یک سمت نان پخته شد. باید روی دیگر آن را برگردانید تا به خوبی بپزد . بعد از حدود 7 الی 10 دقیقه نان شما آماده است. نوش جانتان! بهترین رستوران در رشت بیان میکند با حجم مواد گفته شده شما میتوانید حداقل 4 تا 6 نان بپزید. افرادی که حساسیت به گلوتن دارند میتوانند نان را در حجم بیشتری بپزند و آن را داخل فریزر را نگه دارند. بهترین رستوران در رشت امید دارد که با آموزش طرز تهیه نان بدون گلوتن به افرادی که حساسیت به گلوتن دارند کمک کرده باشد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

معرفی غذاهای پرطرفدار ایرانی از دید گردشگران خارجی
چند مدل دسر تابستانی برای دورهمی ها و مهمانی ها
چند مورد از خاصیت سبزیجات به همراه طرز تهیه 2 غذای گیاهی
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی
دستور تهیه چند ترشی خانگی و خوشمزه گیلانی
فوت و فن و راز درست کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی
آموزش تهیه چغرتمه گیلانی به روش رستورانی
معرفی غذاهای بدون روغن
روش تهیه بورانی اسفناج خامه ای با طمعی لذیذ
کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا
نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن
اهمیت و فواید خوردن صبحانه| تاثیرات مثبت صبحانه

دیدگاهتان را بنویسید