لذیذترین انواع ماهی دریای خزر

لذیذترین انواع ماهی دریای خزر

This post is also available in: فارسی

ماهی های دریای خزر از برترین ماهی های ایران محسوب می شوند. این ماهی ها از نظر شکل ظاهری و طعم با هم متفاوت می باشند. دریای خزر از ارزشمندترین ذخایر ماهی های دنیاست. در این مقاله با بهترین رستوران در رشت همراه باشید تا با لذیذترین انواع ماهی دریای خزر که به عنوان بهترین خوراک شمال در بازار های گیلان می باشند آشنا شوید.

انواع ماهی دریای خزر

در سواحل جنوبی دریای خزر بیش از ۷۸ گونه ماهی و ۴۸ زیر گونه از ۱۷ خانواده شناسایی شدند. و نیز۹۰ درصد خاویار دنیا از این دریا استخراج میشود. در ادامه به معرفی انواع ماهی ها میپردازیم.

ماهی سفید لذیذ ترین ماهی شمال

این ماهی دوكی‌شكل با فلس نقره‌ای روشن و سربی و دم دو شاخه با گوشتی سفید است. جنس نر این نوع ماهی كشیده‌تر و روی سرش خال‌های درشت و سفید وجود دارد. و گوشت نر این ماهی بیشتر است. این ماهی در دو نوع است : دریایی و پرورشی در بازار موجود است اما دریایی اش مرغوب تر است.

لذیذترین انواع ماهی دریای خزر

ماهی آزاد

نام دیگر آن سالمون که از مرغوب ترین و عالی ترین انواع ماهی های جهان است. دوکی شکل و کشیده است. فلس ریزی و پوشش نقره ای روشن ، خال سیاه روی آن باعث شناسایی اش میشود. رنگ پوست سفید یا نارنجی است. خاویار ماهی آزاد بسیار درشت و به رنگ نارنجی و یا قرمز بلوری میباشد. فیله ماهی آزاد را به روش دودی مزه دار میکنند. و با نان سفید و کره مصرف می کنند. در سال های خیر تعداد آن کم شده و قیمت آن گران است.

ماهی کپور یکی از انواع ماهی دریای خزر

كپور از آب‌های ساحلی دریای خزر صید میشود.  ماهی كپور به علت حركت در كف رودخانه یا مرداب و تغذیه ازگیاهان این محیط بوی گل ولای می‌دهد. ماهی كپور، دوكی‌شكل و پهن و رنگ آن طلائی مایل به قهوه‌ای با فلس‌های درشت است. كپور بعلت تغذیه در مرداب، امکان دارد طعم ناخوشایندی داشته باشد. برای مزه دار کردن این ماهی باید یکساعت در آب سرد با سركه در یخچال نگهداری شود.

ماهی کپور

ماهی کیلکا

از خانواده شک ماهیان یا هرنیگ‌ها می‌باشد. صید محدود دارد. به صورت صید تازه کنسرو یا دودی و یا منجمد در بازار ها عرضه میشود. که در دریای خزر زندگی می‌کند. و در ایران به نام “ماهی کیلکا” شناخته می‌شود.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا گونه ای ماهی آب شیرین است. که در آب های سرد زندگی می کند. این ماهی از تیره آزاد ماهیان است. قزل آلا بدنی فشرده دارد و باله دمی این ماهی معمولاً از عرض بدن بزرگتر است. این ماهی گونه های بسیار مختلفی دارد. بعضی از گونه های این ماهی می توانند تا 140 سانتیمتر رشد کنند. وزن این ماهی می تواند به 18 کیلوگرم هم برسد.

لذیذترین انواع ماهی دریای خزر

اردک ماهی

یکی دیگر از انواع ماهی دریای خزر اردک ماهی است. این ماهی از رودخانه به دریا می‌آید. فلس ریز خاكستری زیتونی دارد و در زیر شكم اش مایل به زرد میباشد. پوزه اش كشیده و دهانی بزرگ و دندان‌های قوی دارد. اردك ماهی را سرخ یا كبابی میکنند. این ماهی گوشتخوار است زیاد محبوب نیست.

اردک ماهی از منابع غذایی مختلفی تغذیه می‌کند و ماهیهایی به اندازه یک سوم خود را شکار میکند. اردک ماهی ها تقریبا ۲۰ درصد غذایشان ماهی های کوچکتر از جنس خودشان است.

ماهی ازون‌برون

این ماهی بدنی كشیده و پوزه‌ای دراز و باریك دارد. سر و لب پائین دارای بریدگی و سیبیلك‌ها كوتاهی دارد. قسمت پشت و پهلو آن تیره و شكمش روشن است. سه نوع ماهی دارای خاویار در دریای خزر وجود دارد.

ماهی سوف

ایکی از لذیذ ترین انواع ماهی دریای خزر است که بعد از ماهی سفید از جایگاه بالایی در بازار برخوردار می باشد. این ماهی به صورت بی تیغ و بی استخوان در دریای خزر یافت می شود. از دیگر مزایای این ماهی نرم و سفید بودن گوشت ماهی می باشد که مورد توجه قرار گرفته است.

ماهی خاویار

گران ترین ماهی دریای خزر است. این ماهی در خالص ترین آبهای خزر وجود دارد. هرچه تخم خاویار سبک و لطیف باشد ، قیمت اش بالاتر است. رنگ و طعم خاویار به سن اش وابسته است. هرچه سن ماهی بیشتر باشد، ارزش خاویار بالاتر است. امیدواریم با مطالعه این مقاله بهتر بتوانید ماهی مطلوب و مناسب خانواده خود را تهیه کنید.

خاویار

‌ ماهی كولی

ماهی كوچك با فلس ریز نقره‌ای است. انواع آن شامل: كاس كولی، كه گرده آن به رنگ كبود پر طاووسی است. سیاه كولی، فلس سربی تیره و شاه كولی، نقره‌ای تنه پهن دارد و سرخ‌كرده یا كبابی مصرف می‌كنند.

ماهی سیم

ماهی رودخانه ای است که به دریا میرود. کتابی شکل با فلس متوسط نقره ای درخشان و گوشت چرب با خارهای ریز فراوان است . سیم را نمکی و آغشته با نمک میکنند.

ماهی کفال

ماهی كوچك با فلس ریز نقره‌ای است. انواع آن شامل: كاس كولی، كه گرده آن به رنگ كبود پر طاووسی است. سیاه كولی، فلس سربی تیره و شاه كولی، نقره‌ای تنه پهن دارد و سرخ‌كرده یا كبابی مصرف می‌كنند.

سخن پایانی

سعی کنید در هر نقطه از ایران که هستید. انواع ماهی بخصوص ماهی های خزر را در لیست غذای روزانه خود بگنجانید.

اگر در نظر دارید به شمال سفر کنید. بهترین رستوران در رشت آماده پذیرایی از شما عزیزان است. تا بهترین انواع ماهی دریای خزر با لذیذترین خوراک از نظر طعم و طبخ را امتحان کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

8 مورد از مقوی ترین دمنوش ها برای درمان بیماری ها
غذای مناسب و رژیم غذایی برای بیماران قلبی
اهمیت و فواید خوردن صبحانه| تاثیرات مثبت صبحانه
آموزش تهیه چغرتمه گیلانی به روش رستورانی
انواع کباب های پرطرفدار به سبک ایرانی
گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن
7 مورد از فواید نوشیدن قهوه که بر سلامتی شما تاثیر می گذارد
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها
فهرست غذای مناسب افراد دیابتی و طرز تهیه آن
قارچ و خواص خارق العاده آن برای بدن
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها
چوچاق گیلانی پرخاصیت و موارد مصرف آن

دیدگاهتان را بنویسید