پیشگری از مسمومیت های غذایی در زمان سفر

پیشگری از مسمومیت های غذایی در زمان سفر

This post is also available in: فارسی

مسمومیت های غذایی در زمان سفر

همه ما هنگام سفر دوست داریم غذای محلی جایی که به آن سفر می‌کنیم را امتحان کنیم. اما شاید معده ما برای این چالش آماده نباشد. پس بهتر است حین سفر برای جلوگیری از مسمومیت غذایی نسبت به رژیم غذایی و چیزی که می‌خوریم حساس باشیم. همچنین انتخاب یک رستوران مناسب رشتی هم می تواند گزینه مناسبی برای در امان ماندن از مسمومیت های غذایی در سفر باشد.

از موارد مسمومیت غذایی

از جمله بیماری‌های مسمومیت غذایی می‌توان به سالمونلوز (به خاطر باکتری سالمونلا)، عفونت E.coli و نورو ویروس اشاره کرد. سازمان سلامت جهانی (WHO) و مرکز جلوگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) شیوع این بیماریها و دیگر انواع مسمویت غذایی را زیر نظر دارد که می‌توانید از طریق وبسایت‌هایشان از بیماری‌های شایع در نقاطی که به آنها سفر می‌کنید باخبر شوید. این سایت‌ها از دیگر بیماری‌های شایع در آن نقطه از جمله حصبه و هپاتیت نیز شمارا باخبر خواهند کرد.

بهترین دفاع شما در مقابل مسمومیت غذایی اینست که مضطرب نشوید و با منطق نکاتی که در زیر در مورد رعایت سلامت تغذیه در جایی که سفر می‌کنید به شما می‌گوییم را در نظر بگیرید.

چه چیزهایی را نباید بخوریم و بیاشاییم؟

اصولا منشا بسیاری از مسمومیت‌های غذایی در حین سفر از آب و یا یخ است. اما گوشت‌ها و غذاهای سرد و یا مایونز باز از دیگر منابع باکتری به حساب می‌آیند.

غذاهای دریایی از دیگر غذاهای شایع برای مسمومیت غذایی به حساب می‌آیند. دلیل آن هم اینست که ماهی‌ها اصولا در معرض بسیاری از عوامل سمی در آب قرار می‌گیرند. البته ماهی‌های کوچکتر اصولا سلامت‌تر هستند. خوردن اندام ماهی، صدف و حلزون نیز توصیه نمی‌شود.

استفاده از محصولات لبنی غیر پاستوریزه هم یکی از عوامل مسمومیت غذایی است. سعی کنید از محصولات لبنی که برچسب پاستوریزه دارند استفاده کنید. بیشتر شیرهای قوطی پاستوریزه هستند. خشکبار و مغذها معمولا خوب و سالمند.

قهوه و چای معمولا بی‌ضرر هستند اما بهتر است قهوه و چای خود را بدون شیر درخواست کنید. خامه‌ای که از بسته‌بندی‌های پاستوریزه باشد هم سالم هستند.

بیرون غذا خوردن

شاید غذای خیابانی بسیار زیبا و وسوسه کننده بنظر برسد اما در اغلب اوقات خطرناک است. اطمینان حاصل کنید که غذایتان داغ سرو شود و پیش از سفارش نگاهی به کیوسکی که از آن خرید می‌کنید بیاندازید. آیا تمیز نگه‌داری شده؟ آیا شلوغ است؟ هرچه خلوت‌تر باشد غذایتان برای سرو شدن بیشتر در صف سرو می‌ماند.

برای انتخاب رستوران می‌توانید خیلی راحت ببینید مردم بیشتر کدام رستوران را انتخاب می‌کنند. غذای رستوران‌های شلوغ معمولا تازه و سالم است. در هر صورت غذایتان را کاملا پخته سفارش دهید و احتیاط‌های معمول را انجام دهید. اگر در یک کشور غیر انگلیسی زبان هستید بهتر است از یک کتاب راهنمای آن زبان برای ترجمه منوی غذایی استفاده کنید.

عامیانه‌ترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما بکنیم شستن دستهایتان قبل از غذاست. در نظر داشته باشید که از آب تمیز و سالم برای شستن دست‌ها و غذاهایی که می‌خواهید بشویید استفاده کنید.

تغذیه عمومی

زنان حامله، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض مسمومیت غذایی هستند. هرچند غذا خوردن در راه می‌توانید برای سالم‌ترین افراد هم بد باشد. در مسیر رسیدن از جایی دیگر می‌توانید استفاده از بعضی مواد غذایی را نادیده بگیرید. خوردن غذاهای غیرمعمول و یا خوردن غذاهای یکسان برای مدت طولانی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. سعی کنید رژیم غذایی متعادلی برای خودتان در نظر بگیرید. در غیاب گوشت، از پروتئین تخم مرغ، مغذها، عدس و پنیر توفو استفاده کنید. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیازتان ضروریست. نان و برنج را در برنامه غذاییتان قرار دهید. سعی کنید زیاد آب بنوشید فقط کافیست از سالم بودن این آب اطمینان حاصل کنید.

اگر حس می‌کنید رژیم غذاییتان هنگام سفر کفاف نیازهای بدنتان را نمی‌دهد می‌توانید از قرص‌های ویتامین و آهن استفاده کنید.

نیازهای خاص

امروزه گیاهخواری در بسیاری از نقاط جهان جا افتاده بطوریکه قسمت غذاهای گیاهی در بسیاری از منوهای رستوران‌ها هست. هرچند در مورد رستوران‌هایی که مشخصا برای گیاهخواران نیستند، بخصوص در آمریکای جنوبی که فرآورده‌های گوشتی سهم بزرگی از سبد غذایی را دارند، باید بیشتر مراقب باشید. در چنین شرایطی ممکن است با اینکه در سفارش توضیح دهید که گوشت نمی‌خورید، بازهم در سس لازانیای شما گوشت باشد. در نظر داشته باشید که در بسیاری از سس‌ها و سوپ‌ها از مایه گوشت استفاده می‌شود. در چنین مواردی خریدن غذای موردنظرتان از سوپرمارکت‌ها شاید بهترین راهتان باشد.

اگر رژیم غذایی خاصی دارید، یا حساسیت یا بیماری گوارشی خاصی داشته باشید بهتر است با استفاده از یک کتاب راهنمای زبان مشکل خود را هنگام سفارش غذا توضیح دهید. با این روش می‌توانید از سوپرمارکت‌ها نیز غذای مورد نیازتان را راحتتر پیدا کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

عوارض مصرف غذاهای سرد بر بدن انسان
اهمیت و فواید خوردن صبحانه| تاثیرات مثبت صبحانه
بررسی و معرفی شیر گیاهی و فواید آن
نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن
قارچ و خواص خارق العاده آن برای بدن
خواص بامیه و طرز تهیه خورشت بامیه به روش رستورانی
حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن
فواید و خواص 7 مورد از میوه ها و سبزیجات
روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم
طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن
خواص شگفت انگیز مویز برای بدن
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها

دیدگاهتان را بنویسید