فواید و خواص 7 مورد از میوه ها و سبزیجات

فواید و خواص 7 مورد از میوه ها و سبزیجات

This post is also available in: English فارسی العربية

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات از بخش اصلی ای از رژیم غذایی هر فرد محسوب می شوند و هر فرد باید در طول روز آن ها را در وعده های غذایی خود قرار دهد. در واقع میوه ها و سبزیجات برای عملکرد صحیح بدن ضروری اند و برای حفظ سلامت باید مصرف شوند. مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات بسیار غنی و مناسب برای یک رژیم غذایی سالم است. همچنین وقتی به رستوران در رشت می روید می توانید در کنار غذایی که سفارش می دهید. در ادامه چند مورد از میوه ها را به همراه خواصشان برایتان شرح داده ایم.

میوه موز

موز از جمله میوه هایی است که منبعی عالی برای پتاسیم خوراکی و الکترولیت هستند. الکترولیت مسئول انتقال سیگنال‌ها در دستگاه عصبی می باشد، که مهم‌ترین ناحیه‌ی آن عضلات قلب است. افرادی که به اندازه‌ی کافی پتاسیم خوراکی دریافت نمی‌کنند اغلب شاهد مشکلات قلبی و ضعف عمومی هستند. در کل، موز آنتی‌اکسیدان و ویتامین بالایی دارد، که باعث می‌شود مصرف آن برای بهداشت و سلامت کلی مفید باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را، که به سلول‌ها و بافت‌های سالم آسیب می‌زنند، از جریان خون پاک کنند. مصرف موز باعث تقویت دستگاه ایمنی نیز می‌شود.

چغندر

با وجود ارزش غذایی بالای چغندر، قدرت قرمزکنندگی این سبزی مانع از آن می‌شود که آدم‌ها آن را انتخاب کنند. چغندر قادر است از آسیب به کلیه جلوگیری کند. مشاهده شده‌است درمان با عصاره‌ی چغندر می‌تواند استرس اکسیداتیو، التهاب، و مرگ سلول‌ها را پایین بیاورد- و به این طریق آسیب و جراحت کلیه را کاهش دهد.

لوبیا

قابلیت آنتی‌اکسیدانی سبزیجات سبز- از جمله لوبیا سبز- که به علت محتوای بالای فنول است، زبانزد است. هم‌چنین در ۲۰۱۵ پژوهشی درباره‌ی نوشیدنی لوبیاسبز چاپ شده‌است که نشان می‌دهد مصرف سبزیجات می‌تواند خستگی مفرط را رفع کند. تمرکز این پژوهش روی مدت‌زمان شنای ورزشکاران بود، که بعد از نوشیدن یک نوشیدنی که با لوبیاسبز درست شده‌بود، این زمان افزایش یافت.

پرتغال

پرتغال سرشار از ویتامین ث است، ماده‌ای که تقویت‌کننده‌ی قوی دستگاه ایمنی محسوب می‌شود. ویتامین ث می‌تواند ما را از بیماری‌های التهابی مزمن و نیز بیماری‌های ویروسی حفظ کند. هم‌چنین کشف شده‌است که پرتغال سرشار از فلاونوئید و لیکوپن است، که به نظر می‌رسد با انواع سرطان‌ها مبارزه می‌کنند.

آلوئه‌ورا

در درمان‌های خانگی سنتی، استفاده از آلوئه‌ورا برای مهار علائم دیابت شهرت خاص خود را دارد. آلوئه‌ورا عموما به‌صورت موضعی برای تسکین تورم و خارش استفاده می‌شود، و می‌تواند سطح گلوکز سرم را نیز کنترل کند-که سطح بالای آن از علائم دیابت است. هم‌چنین پژوهش دیگری نشان می‌دهد آلوئه‌ورا سلامت اعصاب را بهبود می‌بخشد، و به واسطه‌ی خواص ضدالتهابی‌اش، می‌تواند از عصب‌های مغز محافظت کند.

هندوانه

با نزدیک شدن تابستان، هندوانه همه جا پیدا می‌شود! این میوه انتخابی پرطرفدار برای یک میان‌وعده‌ی خنک‌کننده است-چه همان‌طور که هست مصرف شود چه به عنوان نوشیدنی یا شِیک. چیزی که آدم‌ها نمی‌دانند این است که هندوانه خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای دارد. پژوهشگران پی‌برده‌اند هندوانه می‌تواند آسیب ناشی از اکسید شدن بافت مواد غذایی، و سطح پایین لیپید را تعدیل کند، و خطر سرطان، بیماری‌های قلبی، و بیماری‌های مربوط به سوخت‌وساز را کاهش دهد.

سیب

حتما شنیده اید که خوردن یک سیب در طول روز شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند، این جمله کاملا درست است! سیب سرشار از فیتوکمیکال است. فیتوکمیکال با کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، آسم، و حتی سرطان در ارتباط است. خواص آنتی‌اکسیدانی قوی سیب باعث می‌شود بتواند با گسترش سلول‌های سرطانی و افزایش کلسترول سرم مقابله کند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم
خواص شگفت انگیز مویز برای بدن
چند مورد از خاصیت سبزیجات به همراه طرز تهیه 2 غذای گیاهی
خواص میوه انجیر + طرز تهیه چند مورد که با انجیر تهیه می شود
چند روش برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها
مروری بر آلوده ترین سطوحی که در سفر به آن بر میخوریم
قارچ و خواص خارق العاده آن برای بدن
اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم در بهترین رستوران ها
8 مورد از مقوی ترین دمنوش ها برای درمان بیماری ها
عوارض مصرف غذاهای سرد بر بدن انسان
طرز تهیه نان سیر و خواص شگفت انگیز سیر

دیدگاهتان را بنویسید