حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن

حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن

This post is also available in: English فارسی العربية

حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن

برخی روزها به دلیل نداشتن زمان کافی ناخودآگاه مجبور به حذف یکی از وعده های غذایی می شویم. برخی از افراد نیز فکر می کنند که حذف یکی از این وعده ها به کاهش مصرف کالری کمک می کند. اما در واقع چنین روشی اصلا سالم نمی باشد، و حتی ممکن است سبب افزایش وزن هم شود. در زمانی که وقت برای درست کردن غذا ندارید می توانید از بهترین رستوران شهر خود غذایی سالم تهیه کنید تا بدنتان دچار مشکل نشود. برای مثال دنبال بهترین رستوران در رشت هستید می توانید برای یافتن آن از صفحات وب کمک بگیرید.

وقتی وعده غذایی ای را حذف می کنیم چه اتفاقاتی در بدنمان می افتد

در ابتدا قند خونتان کاهش پیدا می کند و سبب اختلال در توانایی فکر کردن شما می شود. مغر برای انجام فعالیت های خود از گلوکز استفاده می کند. که اگر به اندازه کافی وجود نداشته باشد بدن فرد به صورت صدرصد عمل نمی کند.

قند خون پایین سبب خستگی و سرگیجه در فرد می شود و تولید کورتیزول افزایش میابد. که سبب بی حالی و استرس می شود. همچنین ممکن است متابولیسم کند شود که می‌تواند سبب افزایش وزن یا کند شدن روند کاهش وزن نیز شود.

احساس کسالت و خستگی

مصرف نکردن غذای کافی در طول روز سسب ایجاد سرگیجه در شما می شود. ممکن است احساس سرگیجه در شما ایجاد شود، انرژی کم داشته باشید و حتی احساس کنید ممکن است به زودی از حال بروید.

بهم ریختگی خلق و خوی شما

زمانی که به‌طور مداوم وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنید قند خون شما کاهش می یابد. این موضوع تا حد زیادی می‌تواند بر شرایط شما تاثیر بگذارد. گلوکز سوخت شماره یک مغز ما است، بنابراین وقتی آن نباشد، می‌تواند سسب ایجاد روحیه بدی در ما شود. به همین دلیل است که وقتی شما از خوردن وعده‌های غذایی خودداری می‌کنید و احساس بی‌حالی می‌‌کنید. اولین میان وعده‌ای که برایتان قابل دسترس است، به شرط سالم بودن میل کنید. زمانی که افراد قند خون بسیار پایینی دارند، تمایل دارندکه به دنبال غذاهای بسیار چرب یا قندی بروند زیرا بدن آن‌ها به این موارد نیاز پیدا می‌کند.

افزایش چربی در بدن

نخوردن وعده های غذایی سبب می شود بدن برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای به جای مصرف چربی های بدن، آنها را ذخیره کند. همین روند، چاقی و مخصوصا بروز چاقی شکمی را افزایش می دهد. که خود خطری برای ابتلا به سندرم متابولیک، بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت می باشد.

پرخوری کردن در وعده غذایی بعدی

وقتی افراد وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند در طول روز این حس را دارند که چیزی به خود بدهکار هستند. تمایل دارند که در وعده غذایی بعدی آن را جبران کنند. اما اگر وعده های غذایی در طول روز به درستی تقسیم شود، بدن قادر می باشد از مواد مغذی ای که وارد بدن شده با کارایی بیشتری استفاده کند. پس سعی کنید که مواد غذایی را خرد خرد و به تدریج مصرف کنید.

برای عملکرد صحیح بدن، حتما روزانه سه وعده غذایی متعادل داشته باشید و  زمانی که گرسنه هستید بین وعده‌های غذایی یک میان وعده سالم نیز مصرف کنید. مهم‌ترین کار این است که بر اساس احساسات درونی و نه ساعت غذا بخورید، پس زمانی که احساس می‌کنید نمی‌توانید تمرکز کنید، یک میان وعده مفید بخورید.

خطرناک بودن حذف وعده غذایی برای بدنتان

حذف وعده های غذایی ممکن است گاهی پیش بیاید اما انجام مداوم آن می‌تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد و سبب کمبود های غذایی شود. همچنین شما نمی‌توانید به بهترین وجه عملکرد خود را انجام دهید و تنها چیزی که می‌توانید روی آن تمرکز کنید مواد غذایی است.

چند نکته برای عدم حذف وعده های غذاییتان

  • به جای حذف کردن یکی از وعده های غذایی، از وعده های غذایی کوچک تر در طول روز استفاده کنید.
  • میان وعده هایی با پروتئین و فیبر زیاد مصرف کنید تا شما را مدت طولانی تری سیر نگه دارند.
  • برای اینکه وعده های غذاییتان بهم نریزد یک برنامه هفتگی برای خود تهیه کنید.
  • برای خود قرار هایی با دوستانتان برنامه ریزی کنید، تا برنامه غذاییتان خدف نشود.
  • سعی کنید همیشه یک وعده ماست یا گرانولا مصرف کنید که تا وعده غذایی بعدی پرانرژی بمانید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خواص و فواید مصرف سبزیجات همراه با غذا
غذای مناسب و رژیم غذایی برای بیماران قلبی
بررسی و معرفی شیر گیاهی و فواید آن
کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا
چوچاق گیلانی پرخاصیت و موارد مصرف آن
7 مورد از فواید نوشیدن قهوه که بر سلامتی شما تاثیر می گذارد
ویژگی های مواد غذایی سالم مورد استفاده در زندگی روزمره چیست؟
فهرست غذای مناسب افراد دیابتی و طرز تهیه آن
اهمیت و فواید خوردن صبحانه| تاثیرات مثبت صبحانه
فواید و خواص 7 مورد از میوه ها و سبزیجات
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها
خواص بامیه و طرز تهیه خورشت بامیه به روش رستورانی

دیدگاهتان را بنویسید