انواع چاشنی های گیلانی که پیشنهاد می‌شود امتحان کنید

انواع چاشنی های گیلانی که پیشنهاد می‌شود امتحان کنید

This post is also available in: English فارسی العربية

انواع چاشنی های گیلانی که پیشنهاد می‌شود امتحان کنید

استان گیلان از منطقه های دارای آب و هوای دلپذیر و طبیعت فوق العاده زیبا است. اما تنها این مورد عامل جذابیت آن نیست. بلکه تنوع غذایی در این استان و طعم و رنگ بی نظیر غذاها از مهم ترین عواملی است که بسیاری از مسافران و گردشگران را در طول سال به این استان جذب می کند. گردشگران و مسافران می توانند انواع مختلف چاشنی های گیلانی را در بهترین رستوران های گیلان و یا بهترین رستوران های رشت در کنار غذاهای خوشمزه گیلانی امتحان کنند.

چاشنی های گیلانی

اکثرا غذاهای گیلانی با چاشنی های مخصوص به خود سرو می شوند. این چاشنی ها مزه و رنگ و لعاب بی نظیری به غذاها می دهند. که لذت خوردن آن ها را چند برابر می کنند. در این بخش رستوران ریژان، بهترین رستوران در رشت برای شما انواع چاشنی های گیلانی که بسیار لذیذ هستند را به شما معرفی می کند.

کال کباب

کال کباب یکی از چاشنی های گیلانی و از پیش غذاهای خوشمزه این منطقه است که برخلاف اسمش در آن اصلا از گوشت استفاده نشده است. برای درست کردن کال کباب می توانید از دیگر صفحات بلاگ طرز تهیه آن را آموزش ببینید این چاشنی بی نظیر را در کته، کباب و ماهی شور میل کنید.

زیتون پرورده

مطمئنا زیتون پرورده یکی از پرطرفدارترین چاشنی های گیلانی است. که جای آن در تمام سفره ها محفوظ است. زیتون پروره را می توانید در کنار اغلب غذاها مصرف کنید. طرز تهیه زیتون پرورده این چاشنی خوشمزه را می توانید در دیگر صفحات بلاگ رستوران ریژان مشاهده کنید.

سیر ترشی

سیر ترشی از دیگر چاشنی های گیلانی است که طرفداران زیادی را به همراه دارد. برای تهیه سیر ترشی بهترین فصل بهار است. ابتدا چند لایه را از روی بوته سیر جدا کنید تا حبه ها مشخص شوند. برای تهیه سیر ترشی لازم است هر بوته فقط یک لایه پوست داشته باشد. بطوری که حبه ها از هم جدا نشوند. بوته های سیر را در یک ظرف شیشه ای بچینید. یک قاشق نمک بر روی آنها بپاشید. روی سیرها سرکه بریزید تا جایی که کاملا با سرکه پوشیده شوند. بعد از چند روز، مشاهده می کنید که سرکه به خورد سیر رفته و سر ظرف خالی شده است. دوباره به ظرف کمی سرکه اضافه کنید. این ترشی، حداقل پس از دو ماه قابل مصرف می باشد، اما زمان بیشتر سیر را تیره تر، شیرین تر و خوشمزه تر می کند.سیر ترشی را در کنار انواع کباب ها و خورشت های گیلانی میل کنید و از عطر و طعم آن لذت ببرید.

نازخاتون

از محبوب ترین چاشنی های گیلانی ترشی ها هستند. جا افتادن ترشی به چند ماه یا چند سال صبر نیازمند است. اما برای خوردن نازخاتون کاری که باید انجام دهید کبابی کردن چند بادمجان است. ابتدا یک کیلو بادمجان را کبابی کنید و پوست آنها را بگیرید. بادمجان را به همراه چند حبه سیر، دو قاشق نعنا و صد گرم ریحان داخل میکسر بریزید تا کاملا یکدست و له شوند. همه این مواد را در یک ظرف مناسب ریخته و به مقدار لازم به آن نمک و آبغوره ترش اضافه کنید. این ترشی باید همانند فرنی، نه شل و نه سفت، باشد و تا یک هفته می توانید آن را در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید. طعم آن در کنار کوکوی اشپل ماهی، کته، کدو پلو و کباب فوق العاده است.

ماهی شور

ماهی شور را در فصل فراوانی ماهی و از ماهی سفید ماده تهیه می‌کنند. این ماهی را همانند دیگر ماهی ها مصرف نمی کنند و در وعده‌های مختلف غذایی تکه ای از آن را بر سر سفره می آورند. این چاشنی به همراه پلو و انواع خورشت براساس ذائقه شخصی افراد مصرف می‌شود.

درار یا نمک سبز

درار یا نمک سبز از دیگر چاشنی های گیلانی است که از سبزیجات خام تهیه می شود و به صورت مخلوط در ماست، سالاد و در کنار غذا استفاده می شود.برای تهیه چاشنی درار نعناع، گشنیز، مقداری خالواش و نمک را باهم مخلوط کنید و بسابید تا نمک سبز به دست آید. این مخلوط را به مقدار دلخواه به ماست یا سالاد خود بیافزایید و مصرف کنید.

ماست بورانی

ماست بورانی هم یکی دیگر از چاشنی های محبوب گیلانی است که به دو صورت پیش غذا یا همراه با غذا استفاده می شود. برای تهیه این چاشنی ابتدا چند بادمجان را روی آتش کباب کنید و سپس پوست آنها را بگیرید. بادمجان را بدون روغن کمی در تابه تفت دهید. تا آب اضافه آن ها تبخیر شود، سپس آن ها را له کنید. بادمجان له شده را پس از سرد شدن به ماست اضافه کنید. کمی سیر رنده شده و نمک را نیز به ماست اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط و میل کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

چند مورد از نکات مهم در انتخاب رستوران بین راهی
معرفی چند مورد از بهترین هتل های رشت
بهترین روش نگهداری انواع نان در منزل به همراه نکات مهم
معرفی زیباترین آبشارهای ایران (1)
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
خواص و فواید آب برای بدن انسان
خواص شگفت انگیز عناب برای سلامت بدن
معرفی غذاهای پرطرفدار ایرانی از دید گردشگران خارجی
رفتار های عادی که ممکن است در هنگام سفر در دیگر کشورها بی...
چند ترفند برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف
راهکارهایی برای داشتن سفر کم هزینه
روز جهانی گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید