دیدنی های ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

دیدنی های ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

This post is also available in: فارسی

نمایی زیبا از خانه‌های پلکانی، بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی، جنگل‌های بکر و سرسبز، آبشارهای خروشان و کوه‌های بلند، از آن دسته مناظری است که قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد. آب و هوای مطبوع، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز، غذاهای باکیفیت و فضای رویایی شهر ماسوله گیلان، آن‌قدر جذاب است که شما را بارها و بارها به‌سمت خود خواهد کشاند.

شهر تاریخی ماسوله واقع در غرب گیلان در ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به‌عنوان میراث فرهنگی و طبیعی و اولین شهر تاریخی زنده کشور به‌صورت یک مجموعه کامل به ثبت رسید. در حال حاضر، ماسوله زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط زیست استان قرار دارد و خوشبختانه به‌خوبی از آن مراقبت می‌شود.

در ادامه با بهترین رستوران در رشت همراه باشید تا با سفر به ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان بیشتر آشنا شویم.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

ماسوله کجاست؟

برای سفر به این شهر تاریخی باید ابتدا خود را به شهر مجسمه ها یعنی فومن برسانید. ماسوله در 35 کیلومتری فومن و در 60 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این شهر از شمال به ماسال، از جنوب به طارم علیا، از شرق به فومن و از سمت غرب به خلخال می‌رسد.

چرا ماسوله مقصد رویایی گردشگران است؟

شهر ماسوله با معماری منحصر بفرد خانه هایش شناخته شده است. هر جاذبه ایی در آنجا رنگ و بوی خاص دیگری دارد که چشم هر گردشگری را خیره می کند.

ماسوله گیلان از جاهای دیدنی فومن و شهری سنتی و قدیمی است. و با وجود خانه‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است. ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است. که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است. 

اگر به‌دنبال فرار از شلوغی شهر هستید، به ماسوله پناه ببرید. شهری که هر روز صبح با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی بیدار می‌شود. در سفر به ماسوله گیلان طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشید. زیرا پیاده‌روی شبانه و تجربه قدم زدن در صبحگاه مه‌آلود ماسوله به‌قدری فوق‌العاده است که نباید به‌سادگی از آن غافل شوید. 

ماسوله، بدون شک یکی از بهترین مناطق ایران برای خستگی در کردن و پناه بردن به طبیعت است. شما در ماسوله به‌محض بیرون آمدن از در اقامتگاه خود، حس می‌کنید که به یک قرن پیش و به دل یک روستای تاریخی سفر کرده‌اید.  

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

ماسوله چگونه به وجود آمد؟

مردم از گذشته های دور بر این باورند که در قرن سوم هـ.ق هنگام فرار “آقاسید جمال الدین اشرف” از طارم ، عون بن محمد بن علی” از همراهان مجروح او به این منطقه آمد. وی قبل از مرگ از چوپانی درخواست کرد که در این محل او را به خاک بسپارند. بعد از خاکسپاری عون بن محمدبن علی در این مکان ، چوپان ها کم کم گرد مزار وی جمع شدند. به مرور زمان بناها و خانه هایی در آنجا ساخته شد و به تدریج ماسوله شکل گرفت. 

ماسوله در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار، تحت اختیار ارتش بود. و وظیفه ساخت گلوله برای توپخانه ایران را به عهده داشت. در اوایل قرن بیستم زمانی که «رابینو» سرکنسول دولت بریتانیای کبیر در شهر رشت بود. ماسوله دارای ۵ محله، دو یا سه کاروان‌سرا، دو حمام و بازاری با ۴۰۰ دکان بود که در زمستان‌ها خالی می‌ماندند.

تاریخچه شهر ماسوله

یافته‌های باستان‌شناسان از معادن آهن و کوره‌های ذوب فلزات نشان داد. که ماسوله در قرن پنجم تا هشتم هجری از مراکز مهم ایران در زمینه فلزکاری به شمار می‌رفته است. یکی از کشفیات گروه باستان‌شناسی، سفال‌های آبدار با رنگ‌های متنوع، متعلق به دوره سلجوقی بود که اهمیت و اعتبار تاریخی این شهر را نشان می‌دهند.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

معماری ماسوله

معماری بافت و ترکیب سنتی منازل ماسوله آن چیزی است که امروز بیش از هر چیز دیگر توجه جهانگردان و گردشگران داخلی را به خود جلب می کند،باید بدانید خانه های ماسوله در دو طبقه می باشند در خانه در مجموع از دو قسمت تشکیل شده است:

قسمت زمستانی منازل در زبان محلی به سومه معروف است.در عقب خانه اتاق کوچکی که نور چندانی برخوردار نیست سوم به وجود آمده است. تنها یک نقطه نورگیر در آن به چشم می خورد که لون نام دارد. در وسط این اتاق کوره ای تعبیه شده است. که از آن در آشپزی و تهیه غذا و همچنین تامین گرما استفاده می شود. دور تا دور اتاق نیز طاقچه هایی که ظروف گوناگون چینی و مسی در روی آن جای می گیرد ساخته شده است.

قسمت تابستانی یا به اصطلاح اتاق پیشخوان پنجره های ارسی چوبی و بالارو دارد. این پنجره ها دارای گره های چینی هندسی می باشد و با شیشه های زیبا و رنگی رنگی تزیین می شود.علاوه بر پیشخوان در بعضی از خانه ها، اتاقکی بر بام منزل وجود دارد که به زبان محلی به آن “برج” گفته می شود.مشخصه این اتاق این است .که فقط در تابستان کاربرد دارد. در اتاق پیشخوان طاقچه های جانبی به چشم می خورد.بام هر منزل در ماسوله متمایل به کوه ساخته می شود. و قسمت پیشین منازل بر عقب آن مسلط است.

زمینه درب منازل و پشت بام ها هر جفتشان بر عنوان پیاده رو استفاده می شوند. زیبایی ها و شکل خاص معماری ماسوله خلاصه ی در یک جمله می باشد : پشت بام ساختمان پایینی حیاط خانه ی بالایی می باشد. که این شکل معماری را می توان به اورامانت کردستان شباهت داد.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

غذای ستنی ماسوله

میرزا قاسمی یکی از غذاهای لذیذی است که در شمال ایران مخصوص شهره ماسوله طبخ می شود. قدمت این غذا به سال 1860 میلادی و بازگشت قاسم خان والی از سن پترزبورگ بازمی گردد.غذایی که امروز ما به اسم میرزاقاسمی آن را می شناسیم از ابداعات قاسم خان می باشد. وی ذوق آشپزی بسیاری داشت به همین دلیل این غذا به نام وی نام گذاری شد.


آب و هوای دلچسب ماسوله

ماسوله با هوایی مه‌آلود و آکنده از عطر دلنشین بابونه و گلپر و با آب و هوایی کوهستانی، با بهارهای سرزنده و آکنده از ابرهای باران‌زا، تابستان‌هایی معتدل و خنک، پاییزی به هفت رنگ رنگین‌کمان و زمستان‌هایی سرد و برفی شناخته می‌شود.

ماسوله بیش از یک ماه سال در یخبندان شدید به سر می‌برد. بیشتر روزها هوا ابری و مه‌آلود است و همین امر، زیبایی‌های ماسوله را دو چندان می‌کند. رطوبت نسبتا بالایی به‌علت بارش برف و باران بسیار در ماسوله احساس می‌شود. اما این رطوبت به‌علت خنکی هوا، نه‌تنها آزاردهنده نیست، بلکه بسیار دلچسب است. ماسوله بیش از یک صد روز مه‌آلود دارد و متوسط دمای سالانه، حدود 12 درجه سانتی‌گراد است.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

بهترین زمان سفر به ماسوله

در سال حدود 100 روز هوا ابری و مه آلود است که همین هوا زیبایی ماسوله را بیشتر و فضا را رویایی میکند. میانگین دمای هوای سالانه 12 درجه است . خنکی هوا باعث میشود رطوبت زیاد ماسوله ، آزار دهنده نباشد. 

خانه های ماسوله دارای دو بخش زمستانی و تابستانی هستند.  اتاق کوچک زمستانی معمولا در عقب خانه قرار دارد و نور چندانی به آن نمیتابد. در وسط آن کوره ای برای آشپزی و گرم کردن اتاق میسازند. قسمت تابستان نشین که دارای پنجره و ارسی و شیشه های زیبا است که در فصل تابستان استفاده میشود.

فروردین در ماسوله روزهای برفی و بارانی و مه آلود و آفتابی دارد و آسمان اغلب ابری و مه آلود است. در اردیبهشت ماه ماسوله ابریست ولی باران کمتری میبارد. همه جا را گل های خودروی وحشی پر کرده اند که هوش از سر بیننده میبرند. خرداد ماه روزهایی آفتابی و دلچسب دارد.

ماسوله در تعطیلات تابستان نسبتا هوای خنک و ملایمی دارد و پر از گردشگران میشود. گل های شمعدانی روی ایوان ها منظره ای زیبا برای عکاسی فراهم میکنند.

عصرهای فصل پاییز در ماسوله هوا سرد میشود. ازدحام گردشگران در فصل پاییز کمتر میشود و میتوانید از طبیعیت زیبای رنگارنگ پاییز در محیطی دنج و خلوت لذت ببرید. مهریزهای تند و باران های پودری در آبان و آذر تجربه ای دل انگیز برایتان میسازد. 

فصل زمستان ، خلوت ترین زمان در شهر ماسوله و بنابراین ارزان ترین زمان برای اقامت است. زمستان در ماسوله تقریبا همیشه با بارش برف همراه است و جمعیت ماسوله در این فصل نصف میشود و مردمی که به مناطق خوش آب و هواتر کوچ میکنند، خانه هایشان را به مسافران اجاره میدهند. ماسوله گازکشی نیست و برای گرم کردن خانه های ماسوله از کپسول گاز و چراغ های نفتی استفاده میشود. 

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

دیدنی های ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

مکان‌های دیدنی بسیاری در روستای زیبا و تاریخی ماسوله با معماری منحصربه‌فرد پلکانی و رنگ خانه‌های جالب و جذاب است که بیان تمامی آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نخواهد بود. از دیگر مکان‌های دیدنی در این روستای خوش‌ آب‌وهوای شمال ایران می‌توان به قلعه شاه معلم، ییلاق کوربار، آبشار تریشوم، مسجد صاحب‌الزمان، چشمه‌ی آب‌ معدنی زمزمه و … اشاره کرد.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی از جاذبه‌های بکر شهر ماسوله است. که با آب و هوایی خنک و پاکیزه، چشم‌اندازهای کوهستانی و جنگل‌هایی زیبا با پوشش گیاهی متراکم و درختانی بلند، هر بیننده‌ای را مبهوت خود خواهد کرد. بخش عظیمی از این پارک زیبا با وسعت حدود ۲۴۰۰ هکتار از کوهستان‌ و میانبدها تشکیل می‌شود.

این پارک هم از نظر تفریحی مکان زیبایی به شمار می‌آید هم از محیط زیست، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی محافظت می‌کند. درختان گوناگونی از فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی و علفی در این پارک جنگلی دیده میشوند.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

شما می‌توانید در این پارک جنگلی بی‌نظیر از امکانات رفاهی، آلاچیق، رستوران و دکه‌ها استفاده کنید. آش دوغ، یکی از خوردنی‌‌های مشهور پارک جنگلی ماسوله است، پس از مزه کردن آن به‌هیچ‌وجه غافل نشوید.

قله شاه معلم

با ارتفاع 3050 در شمال غربی ماسوله قرار دارد و به نام ” ماسوله داغی ” هم شناخته میشود که دومین قله بلند استان گیلان است . راه سخت و مناظر زیبا و بی نظیرش یکی از جاذبه های مورد علاقه کوهنوردان است.

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز، یکی از ییلاق‌های کمتر شناخته شده ماسوله است. و جاده ماشین‌رو ندارد. مسیر دو ساعته رسیدن به این ییلاق از میان جنگل می‌گذرد. و باید آن را پیاده طی کنید. هیچ‌گونه امکانات رفاهی یا تفریحی در ییلاق للندیز وجود ندارد و تنها یک چشمه آب در آن دیده می‌شود. به همین خاطر طبیعت بکری برای طبیعت گردان است. چوپان‌ها گله‌های گوسفند را از روستاهای اطراف برای چرا به للندیز می‌آورند. تماشای مناظر این چشم‌انداز خارق‌العاده و آرامشی پر از سکون، لحظات به‌یادماندنی را برای شما خلق می‌کند.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

ییلاق آندره

ییلاق آندره، یکی از ییلاق‌های زیبای بخش سردارجنگل فومن که در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله و مرز بین گیلان و زنجان در مسیر جاده ماسوله به خلخال قرار دارد. این ییلاق با طبیعتی زیبا و جاذبه‌های طبیعی بکر، مکان موردعلاقه طبیعت‌گردان و گردشگران است.


آبشار کوشم

ماسوله آبشارها و چشمه های متعددی دارد که با در نظر گرفتن زمان سفرتان ارزش یک بار دیدن و لذت بردن را دارد، یکی از همین آبشارها که در نزدیکی روستا می باشد و دسترسی راحت تری نیز دارد آبشار کوشم است که با یک پیاده روی سبک و در حدود یک ساعت می توان به این آبشار رسید.آبشار کوشم در امتداد رودخانه و در احاطه درختان سرسبز و انبوه جنگل قرار گرفته است و محوطه ایی مناسب برای وقت گذراندن می باشد. بعد از یک ساعت کوهنوردی با شیب ملایم و عبور از چند رودخانه به آبشار کوشم میرسید، که در انتهای تنگه دره جنگلی ماسوله از یک دیوار سنگی به پایین میریزد این آبشار به ارتفاع 30 متر از بالای دیوار سرازیر شده است.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی که با نام چشمه «زمزمه» نیز مشهور است، یکی از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعی در استان گیلان به شمار می‌آید. آب این چشمه، مملو از بیکربنات است و رنگ آن به‌دلیل نزدیک بودن به معدن آن، نارنجی است. طعم آب چشمه تلخ و نامطلوب است. اما نوشیدن آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی مفید است. ساکنان محلی، آب چشمه زمزمه را با مقداری شکر مخلوط می‌کنند و آن را برای بهبود بیماری‌های ریوی و گوارشی می‌نوشند.

بازار ماسوله

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در استان گیلان و روستای زیبای ماسوله، بازار مشهور این منطقه‌ی کوهستانی است که می‌توان از آن به عنوان قلب ماسوله یاد کرد. از ویژگی‌های بارز این بازار می‌توان به تشکیل آن به چهار سطح کاملا مجزا و مستقل از یکدیگر اشاره کرد که در ساخت مغازه‌ها نیز تاثیرگزار بوده است؛ به گونه‌‌ای که مغازه‌ها در سطح پایین یک طبقه‌ای و در سطح بالا از دو طبقه تشکیل شده است. گردشگران می‌توانند به آسانی صنایع دستی، سوغات و وسایل سنتی ماسوله را از این بازار تهیه کنند.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

موزه مردم شناسی ماسوله

تنها موزه شخصی ایران که در سال 1381 توسط فرهان ضرفی ماسوله ای در ورودی شهر تاریخی ماسوله تاسیس شد. و در سه بخش مجزا مجموعه ای از اسناد تاریخی ، ابزار و وسایل مربوط به چهار قرن گذشته ماسوله را به نمایش گذاشته است. از جمله کفش های سنتی، کوزه ها، جام ها ، چینه های گلی ، پول های قدمیی ، کتیبه ها ابزار کشاورزی و قیمتی قدیمی. 

موزه حیات وحش

مجموعه ای از 80 حیوان تاکسیدرمی منطقه که در کنار بازار و یکی از خانه های پلکانی ماسوله و در منزل شخصی یکی از اهالی واقع شده است. حیواناتی از جمله راسو، گراز، گورکن ، کفتار ، قاقوم ، شاهین ، عقاب، و حتی یک خرس قهوه ای 800 کیلویی و غیره که اغلب آن ها در جاده ها جان خون را از دست داده اند، در این مجموعه نگهداری میشوند.

موزه میراث فرهنگی

خانه تاریخی درزی که یادگار دوران پهلوی است و آثاری حرفه ای و سنتی مربوط به دوره قاجار و اسناد مربوط به نهضت جنگل در آن نگهداری میشود. 

آبشار و رودخانه ماسوله رودخان

رودخانه ماسوله رودخان از بالادست ماسوله سرچشمه گرفته است. و از وسط ماسوله به سمت تالاب انزلی روان میشود. و شالیزارهای برنج را آبیاری میکند. دو دیوار بلند در اطراف رودخانه برای جلوگیری از طغیان و سیلاب و آسیب رساندن به خانه ها در فصل پر بارش کشیده شده است. با کمی پیاره روی در مسیرخلاف جهت رودخانه به آبشار زیبای 20 متری درنزدیکی پارکینگ ماسوله میرسید.

ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان

تماشای سرزمین پلکانی با آن شمعدانی‌های خوش‌آب‌ورنگ، از زیبایی‌های همیشگی ماسوله محسوب می‌شود و زیباترین قاب نقاشی گیلانی را پیش روی چشم‌تان قرار می‌دهد. باید زیبایی‌های معماری و طبیعت ماسوله را از نزدیک ببینید تا هوش از سرتان ببرد و حال‌وهوای طبیعت‌دوستی را باری دیگر در وجودتان زنده کند.

از سفرتان به جاهای دیدنی ماسوله و گشت‌وگذار در خیابان‌های سنتی و باصفای آن برای ما بنویسید تا ما هم در لذت سفر و تجربیات شما شریک شویم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

راهکارهایی برای داشتن سفر کم هزینه
زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (2)
آشنایی با ادویه جات مناسب برای هر غذا + نکات مهم در استفا...
چگونه سفر با اتوبوس لذت بخش و ایمن خواهد بود؟
روز جهانی گردشگری
رفتار های عادی که ممکن است در هنگام سفر در دیگر کشورها بی...
معرفی زیباترین آبشارهای ایران (2)
تزئین انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و تاثیر آنها
کمپینیگ در طبیعت و نکات مهم در حفاظت از محیط زیست
طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن
برگزاری مراسم تولد در بهترین رستوران رشت
معرفی گوشت مناسب برای هر غذا

دیدگاهتان را بنویسید