جاذبه های گردشگری اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان

This post is also available in: فارسی

شهر اصفهان پایتخت استان اصفهان است. که به دلیل زیبایی ها و جاذبه های فراوان آن را «نصف جهان» می نامند. اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت است. این شهر در زمان صفویان، پایتخت ایران بود. آب و هوای آن معتدل و خشک است. معماری زیبا، پل، مسجد ها و مناره های منحصر به فرد اصفهان، آن را به یکی از شاهکارهای معماری دنیا تبدیل کرده است.

بهترین رستوران در رشت تصمیم دارد در این به معرفی جاذبه های گردشگری اصفهان بپردازد. در این سفر لذتبخش با ما همراه باشید.

مسجد شیخ لطف الله

جاذبه های گردشگری اصفهان

یکی از معروف‌ ترین جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان که در میدان نقش جهان واقع شده و دارای جزئیات شگفت‌ انگیزی است؛ مسجدی بدون مناره به نام مسجد شیخ لطف الله است که در طی ساعات روز رنگ‌‌های متفاوتی دارد، مانند خاکی، صورتی و خاکستری. مسجد شیخ لطف الله در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. گنبد این مسجد در سطح جهان به مدورترین گنبد شهرت دارد. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی و اسلامی را در این مسجد تماشا خواهید کرد. ساعت بازدید ۹ صبح تا ۴ عصر است.

مسجد امام یا مسجد شاه

جاذبه های گردشگری اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان که دارای معماری ایرانی-اسلامی است، مسجد امام نام دارد. که پیشتر به نام مسجد شاه شناخته می شد. این بنای زیبا نیز در زمان حکومت صفوی به دستور شاه عباس ساخته شده و معماری این بنا به عهده استاد علی‌ اکبر اصفهانی بوده است. همچنین چندین نفر خوشنویس ماهر مانند علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در این مسجد کتیبه نگاری را بر عهده داشتند.
ساعت بازدید از ۹ صبح تا ۱۱:۳۰ صبح و ۱ ظهر تا ۴:۳۰ عصر است.

کاخ عالی پو

جاذبه های گردشگری اصفهان

کاخی زیبا که در زمان صفوی ساخته شده است و با معماری خیره کننده خود همواره مورد توجه قرار گرفته است. این اثر تاریخی در پنج مرحله‌ تکمیل شده است: مرحله اول به ساخت بنا مربوط می شود که ورودی سایر بناها و مجموعه کاخ‌های سلطنتی را شامل می شود. مرحله دوم به گسترش بنا و اضافه شدن طبقات فوقانی مربوط می شود. و با افزایش جمعیت شهری طبقات سوم و چهارم و نیمی از طبقه پنجم نیز اضافه گردید. مرحله سوم ساختمان برج با اضافه شدن آخرین طبقه تکمیل گردید که به سالن موسیقی معروف است. در مرحله چهارم نیز یک ایوان به سمت میدان نقش جهان ساخته شد و در مرحله پنجم ۱۸ ستون به ایوان و پله‌های شاهی و سیستم آبرسانی بنا اضافه شدند.
ساعت بازدید از ۹ صبح تا ۶ عصر است.

سی و سه پل و زاینده رود

جاذبه های گردشگری اصفهان

زاینده رود، رودخانه زندگی‌بخش اصفهان است که در روزهایی از سال، آب آن را جاری می‌شود، شادی را به شهر اصفهان می‌آورد. اما افزون بر زیبایی‌های خود زاینده رود، رودهایی که بر روی آن ساخته شده‌اند. بخش مهمی از جاذبه‌های آن به شمار می‌آیند. سی و سه پل یا پل الله وردی خان، مهم‌ترین و زیباترین پل اصفهان است. که در زمان شاه عباس صفوی بر روی زاینده رود ساخته شده است. نماد اصلی اصفهان در میان گردشگران داخلی و خارجی، سی و سه پل است. این پل با نام‌های پل الله وردیخان و پل جلفا نیز شناخته می‌شود. ساعت بازدید شبانه روزی است.

پل خواجو

جاذبه های گردشگری اصفهان

یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان که به ثبت ملی نیز رسیده است پل خواجو نامیده می شود. در زمان حکومت صفویان عنوان زیباترین پل را از آن خود کرده بود. هدف از ساخت این خانه محلی برای استراحت خاندان شاه بوده است. تا از تماشای مناظر فوق العاده این منطقه لذت ببرند. مخصوصا تماشای منظره زاینده رود از این پل وصف ناپذیر است. انعکاس تصویر آسمان و پل در رودخانه حس خوبی به شما انتقال خواهد داد. به ویژه در زمان غروب پل خواجو به یکی از زیباترین مکان‌‌های دیدنی اصفهان تبدیل می شود. پل خواجو به عنوان موفق ترین معماری مخصوص ایرانی و سبک اسلامی است. ساعت بازدید شبانه روزی است.

کلیسای وانک

جاذبه های گردشگری اصفهان

اصفهان از جمله شهرهایی است که ارامنه ایران در آن اقامت داشتند. کلیسای وانک یکی از مهمترین کلیساهای اصفهان است. وانک که به معنای صومعه است. کلیسای وانک در محله جلفا اصفهان واقع شده است. ارامنه اصفهان آن را با الهام از کلیسای اصلی خود در نخجوان ساخته‌اند. جاهای دیدنی شهر اصفهان فقط شامل ساختمان‌های عصر اسلامی نیست. بلکه معماری ارمنی ایرانی نیز در این شهر به چشم می خورد. این کلیسا در زمان شاه عباس دوم در محله جلفا، ترکیبی از معماری ارمنی اسلامی است. نام اصلی این کلیسا وانک آمنا پرکیچ است.
ساعت بازدید از ۹ صبح تا ۵ عصر می‌باشد.

چهل ستون اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان

چهل ستون در زمان شاه عباس اول بنا گردید. و در دوره‌ شاه عباس دوم نیز تکمیل و افتتاح شد. کاخ چهل ستون نیز همانند بناهای دیگر نشان دهنده قدرت و جلال است. به قدری زیبایی‌های خاصی دارد که از آن به عنوان بهشتی در قلب اصفهان یاد می شود. کاخ و باغ چهل ستون به عنوان یکی از معروف ترین آثار تاریخی اصفهان دارای معماری ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و فرنگی است. در مقابل این کاخ، استخری زیبایی به چشم می خورد که با انعکاس تصویر کاخ و ۲۰ عدد ستون در آب به چهل ستون شهرت دارد. کاخ و باغ چهل ستون نقش پررنگی در زمان حکومت صفویان داشته است تا حدی که محل برگزاری جشن‌ها و پذیرایی از مهمانان دربار بوده است. ساعت بازدید از آن همه روزه ۹:۳۰ صبح تا 4 عصر به جز پنج شنبه‌ها و جمعه‌هاست.

مدرسه چهار باغ

جاذبه های گردشگری اصفهان

مدرسه ای به یادگار مانده از دوران صفویه که نام خود را از چهار ایوان خود گرفته است. جزو حیرت‌ انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته می‌شود. این بنا به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین مشهور است. و به عنوان آخرین بنای ساخته شده در حکومت صفویان شناخته می‌شود. در ساخت مدرسه چهارباغ از گره چینی‌ و کاشی کاری در طرح و نقش‌های مختلف، تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و حجره‌‌ها تصویری ماندگار ایجاد کرده اند. این مجموعه عظیم در سال ۱۳۲۰ بازگشایی شده است. پس از انقلاب نیز نام مدرسه چهارباغ به مدرسه علمیه امام جعفرصادق تغییر نام داد، امروزه از این مدرسه به عنوان مدارس طلبه نشین حوزه علمیه اصفهان استفاده می‌شود.
نشانی: خیابان چهار باغ. ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۵ عصر.

عمارت هشت بهشت

جاذبه های گردشگری اصفهان

یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان که به دستور شاه اسماعیل صفوی بنا شد باغ هشت بهشت نام دارد. عمارت هشت بهشت در اواخر حکومت صفویان محل سکونت حاکمان بوده است. این عمارت زیبا و اشرافی چشم‌ انداز رویایی دارد. این عمارت هشت ضلعی در دو طبقه ساخته شده و چهار نما دارد. که هیچ یک از نماها مانند دیگری نیست. ممکن است تصور کنید. عمارت هشت بهشت در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساعت بازدید همه روزه ۹ صبح تا ۹ شب است.

سخن پایانی

اصفهان نصف جهان جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. مکان های دیدنی اصفهان هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند.کمتر کسی است که به تاریخ و ایران علاقه مند باشد اما به اصفهان سفر نکرده باشد. در این مقاله سعی کردیم تهدادی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان را برشمریم. ممنون از همراهی شما.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

تزئین انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و تاثیر آنها
مزیت بازاریابی آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی رستوران ها
بررسی و معرفی شیر گیاهی و فواید آن
روش های مناسب برای افزایش وزن سالم و اصولی
چند مورد از نوشیدنی های مناسب بعد از غذا
زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (3)
چوچاق گیلانی پرخاصیت و موارد مصرف آن
خواص و فواید آب برای بدن انسان
مروری بر آلوده ترین سطوحی که در سفر به آن بر میخوریم
غذاهایی که می توانیم با گوشت چرخ کرده تهیه کنیم
چند مورد از نکات مهم در انتخاب رستوران بین راهی
روز جهانی گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید