زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (1)

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (1)

This post is also available in: فارسی

کشور ما ایران از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعت در سراسر دنیا زبانزد است. ایرانگردی و طبیعت گردی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. سفر در در ایران زیبا و پر از شگفتی شمارا حیرت زده می‌کند. آب و هوای چهارفصل در نقاط مختلف سبب شده که از جنگل تا کویر و از ساحل تا کوهستان را با هم داشته باشد.

در این مقاله با بهترین رستوران در رشت همراه شوید تا به جاذبه های توریستی ایران از نقاط مختلف کشور سفر کنیم.

جاذبه های توریستی ایران

کشور پهناور ایران با عقبه تاریخی و تمدن کهن آنقدر جاذبه های تورستی متعدد و شگفت انگیزی دارد. که امکان پرداختن به هرکدام را تنها میتوان در مقالات متعدد مورد بررسی قرار داد. در ادامه به معرفی برخی از زیباترین جاذبه های تورستی ایران میپردازیم.

میدان نقش جهان در اصفهان

میدان نقش جهان یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان در قلب شهر اصفهان و مرکز مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. این میدان در سال 1357 و پس از انقلاب اسلامی از میدان شاه به میان امام تغییر نام داد.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است. که جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان می‌باشند. از جمله صنایع دستی اصفهان میتوان به خاتم‌کاری، میناکاری، منبت‌کاری، مسگری، فیروزه‌کوبی و قلمکاری اشاره کرد. صنایع دستی زیبا و خیره‌کننده‌ای که دست شما را در این شهر برای انتخاب سوغاتی باز گذاشته اند.

باغ ارم شیراز یکی از جاذبه های توریستی شیراز در ایران

شیراز شهری است که شکوه و تاریخ ایران را به عطر بهارنارنج آغشته می‌کند. جایی که حافظ در وصف آن گفته؛ خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش! اگر به شیراز سفر کرده باشید، حتما باغ‌های زیبا و تاریخی آن چشمتان را گرفته است‌. اما از باغ ارم شیراز نمی‌توانید به‌راحتی بگذرید. باغ ارم شیراز همان جایی است که به محض ورود به آن عطر بهار نارنج در مشام‌تان می‌پیچد و به شما یادآوری می‌کند که در شیراز هستید!

تزئینات و معماری بنای باغ سحرانگیز هستند و شما را مبهوت شکوه هنر ایرانیان خواهند کرد. از طرفی باغ ارم شیراز یکی از ۹ باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. جالب است بدانید که بلندترین درخت سرو شیراز در این باغ حضور دارد!شما می‌توانید در باغ ارم لباس‌های سنتی بپوشید و عکس یادگاری بگیرید. به این ترتیب شبیه مردمانی که در روزگاران گذشته در این باغ زیبا زندگی می‌کرده‌اند، خواهید شد و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری خواهید کرد.

جاذبه های توریستی ایران

باغ فین در کاشان

شهر کاشان نسبتا شهر کوچکی است اما بناهای تاریخی زیادی را در خودش جای داده است. باغ فین کاشان یکی از معروف‌‌ترین دیدنی‌های تاریخی این شهر در خیابان امیرکبیر قرار دارد. باغ فین نمونه‌ای معروف از معماری باغ‌های ایرانی است. زیبایی این باغ به حدی است که آن را جزء مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی کاشان شناخته‌اند. این باغ وسیع با وجود درختان سربه ‌فلک‌کشیده، صدای پرندگان، فواره‌ها و صدای دلنشین آب، محوطه‌ای زیبا و دیدنی محسوب می‌شود. به‌‌خصوص که با داشتن چای‌خانه، ساعات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

گلاب گیری کاشان یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود. این آیین سنتی به‌دلیل قرار گرفتن در فصل بهار و همین طور شکوفایی گل محمدی در مزارع کاشان، حال و هوای خاصی دارد. همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب میکند. مردم از نقاط زیادی برای دیدن این آداب و رسوم کهن و خرید گلاب ناب به کاشان سفر می‌کنند.

جاذبه های توریستی ایران

کاخ گلستان در تهران یکی از جاذبه های توریستی ایران

کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو است. که به‌لطف معماری و تزیینات منحصربه‌فرد، برای عکاسی و ثبت تصاویر فوق‌العاده زیبا به شمار می‌رود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ايران و در سال ۱۳۹۲ در فهرست ميراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علاوه بر این، وقوع رخدادهای تاریخی مهم در این محل، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است. این مجموعه که از جاذبه های توریستی ایران و تهران به حساب می‌آید، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و به‌راحتی می‌توان با وسایل حمل‌ونقل عمومی به آن دسترسی داشت و مسحور اين همه زيبايی، تاريخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران شد.

جاذبه های توریستی ایران

باغ ائل گلی در تبریز

باغ ائل گلی در هفت کیلومتری مرکز شهر تبریز واقع شده. در حال حاضر مکانی عالی برای استراحت و تفریح به حساب می‌آید. در وسط استخر ائل گلی بنایی به‌شکل هشت ضلعی و دو طبقه وجود دارد که با نام عمارت یا کاخ ائل گلی شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ساختار فعلی این بنا همان ساختار اولیه‌اش نیست. کاخ ائل گلی در ابتدا خشتی بود و سپس در سال ۱۳۴۶ تخریب و ساختمان جدید جایگزین آن شد.

مسجد جامع در یزد

شهر تاریخی یزد در دل کویر ایران گنجینه‌ای از جاهای دیدنی بی‌نظیر دارد. جاذبه‌های توریستی شهر یزد میتوان به بازار مسگرها، دخمه سکوت زرتشتیان،باغ دولت آباد یزد و آتشکده بهرام اشاره کرد.یزد سالانه میزبان هزاران توریست خارجی و گردشگران ایرانی است. شهر بادگیرها با معماری اصیل و سنتی خود و انبوهی از بناها و سازه‌های تاریخی، طبیعت کویری پر رمز و راز و البته سوغاتی‌های شیرین و لذیذش یکی از زیباترین شهرهای توریستی ایران است. مسجد جامع یزد یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. بهتر است بگویم بدون دیدن این شاهکار معماری با آن کاشی‌های آبی رنگ که آسمان را به زمین کشانده‌اند، سفر شما به یزد کامل نمی‌شود.

نخستین سنگ‌ بنای مسجد جامع در سلسله ساسانیان گذاشته شد . و ساخت آن در طول 100 سال طی سه دوره تاریخی به طول انجامید. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است. برای دیدن مسجد جامع یزد می‌توانید تا ابتدای میدان ساعت بروید.

جاذبه های توریستی ایران

غار علی صدر در همدان

این غار آبی بسیار زیبا در ارتفاع 2100 متری از سطح دریا قرار دارد. و دارای محوطه ای مملوء از دالان‌ها و راهرو‌های تو در تو می باشد. محققان با مطالعه سنگ های موجود در این غار، قدمت این جاذبه طبیعی را به دوره ژوراسیک (حدود 190 میلیون سال پیش) تخمین زده اند. این غار یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی ایران محسوب می‌شود.

غار علیصدر یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران و جهان است. که در آن قایقرانی صورت می‌گیرد. يك چوپان نابينا این غار را پيدا كرده که نامش چوپان عليصدر بوده است. او غار را با سگش كه وقتی داخل آب می رفته و خيس ميشده پيدا كرده و به اهالی آنجا گفت. به دلیل تفاوت زیاد دمای بیرون و داخل غار و خنک بودن هوای درون آن، یکی از جاذبه های جذاب برای گردش در فصل گرم تابستان به شمار می رود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

معرفی ییلاقات زیبای گیلان
چند نکته ایمنی برای سفر با دوچرخه
چند نکته و عنصر کلیدی برای یک رستوران موفق و مناسب
برگزاری مراسم تولد در بهترین رستوران رشت
قارچ و خواص خارق العاده آن برای بدن
اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم در بهترین رستوران ها
معرفی جاذبه گردشگری در گیلان
معرفی بازار بزرگ رشت
روز جهانی گردشگری
ایده سورپرایز تولد دوستان و عزیزانتان در رستوران
بهترین روش نگهداری انواع نان در منزل به همراه نکات مهم
گوگل مپ چطور کار می‌کند؟ نکاتی کاربردی برای گردشگران

دیدگاهتان را بنویسید