زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (2)

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (2)

This post is also available in: فارسی

در مقاله پیشین به بررسی زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران پرداختیم. اما از آنجاییکه زیبایی های ایران پهناور انتها ندارد بهترین رستوران در رشت تصمیم دارد در چند مقاله را برای معرفی این جاذبه های گردشگری بینظیر و بی همتا اختصاص دهد. در این سفر لذتبخش تاریخی با ما همراه باشید.

رستوران ریژان در این سری مقالات سعی می‌کند تا جاذبه های تورستی از اقصی نقاط ایران به شما همراهان عزیز معرفی کنیم.

پاسارگاد

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

ارگ بم واقع در استان فارس، شهر مرودشت می‌باشد. بهترین زمان بازدید از پاسارگاد پاییز، زمستان و اواخر فروردین ماه است. همچنین ارگ بم در آثار ملی ایران و هم میراث جهانی یونسکو ثبت است

ساخت بنای مجموعه باستانی پاسارگاد شیراز از دوره حکومت کوروش هخامنشی آغاز و در دوره‌های شاهان دیگر این سلسله با افزودن کاخ‌ها و بناهای دیگر، تکمیل شد. پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان بود که محوطه اصلی آن، ۱۶۰ هکتار وسعت داشت و دشتی بزرگ آن را احاطه کرده بود. معماری این مجموعه، تلفیقی از معماری ایران، مصر، یونان و بین‌النهرین بوده است. مجموعه باستانی پاسارگاد شامل مقبره کوروش، مسجد پاسارگاد شیراز، پل پاسارگاد، تنگ بلاغی، کاخ‌های بزرگ (بارعام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی)، باغ‌های شاهی، تل تخت یا مادرسلیمان، آرامگاه کمبوجیه و کاروانسرای مظفری می‌شود.

ارگ بم از زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

ارگ بم واقع در استان کرمان، شهر بم می‌باشد. بهترین زمان بازدید از ارگ بم اوایل تا اواسط بهار و پاییز است. همچنین در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

ارگ بم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان کرمان، در جنوب شرقی حاشیه كویر لوت است. این سازه خشتی، معماری بی‌نظیری دارد و نمونه‌ای دیدنی از ساختار دفاعی در ایران را به نمایش می‌گذارد؛ سازه‌ای که در طول تاریخ همچون حصاری مستحكم از مناطق شرقی ایران محافظت كرده است.

ارگ بم تا قبل از زلزله سال ۱۳۸۲، بزرگ‌ترین سازه خشتی دنیا به حساب می‌آمد. خوشبختانه پروژه مرمت ارگ بم، اجازه نداد که این مجموعه از فهرست یونسکو خارج شود و در حال حاضر این سازه از پربازدیدترین جاهای دیدنی بم به شمار می‌آید. ارگ بم، شهری باستانی با مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند با قدمتی از ۲۵۰۰ سال قبل است که به دو بخش رعیت‌نشین و حکومتی تقسیم می‌شود. این ارگ حدود ۱۸ هزار مترمربع وسعت دارد و دیوارهایی با ارتفاع ۶ تا هفت متر آن را احاطه کرده‌اند.

تخت سلیمان

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

تخت سلیمان واقع در استان آذربایجان غربی، شهر تکاب می‌باشد. بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و اوایل تابستان است. این مکان تاریخی ارزشمند در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت می‌باشد.

تخت سلیمان یا شهر گنجک با قدمت سه هزار ساله، پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را تا به امروز به خود دیده است. این مجموعه که از آن به‌عنوان زادگاه زرتشت از آن نام برده می‌شود. بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی و نیایشگاه قبل از اسلام بوده است. بهرام گور، پانزدهمین شاهنشاه ایران از دودمان ساسانی این شهر را ساخته بود. میراث جهانی تخت سلیمان شامل بخش‌های مختلفی مثل حصار تخت سیلمان، آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، راهروهای تخت سلیمان، سنگ اژدها، بناهای دوره ایلخانی، آتشگاه‌های کوچک و… می‌شود. در محوطه تخت سلیمان یک دریاچه طبیعی بی‌نظیر با هزاران سال قدمت نیز وجود دارد. که آب آن از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰ متری زمین می‌جوشد.

گنبد سلطانیه از زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

گنبد سلطانیه واقع در استان استان زنجان، شهر سلطانیه می‌باشد. بهترین زمان بازدید بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز است. همچنین گنبد سلطانیه در آثار ملی ایران و هم میراث جهانی یونسکو ثبت است.

گنبد سلطانیه یکی از شاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است که سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول و با نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است. این بنا از سه فضای گنبدخانه، تربت‌خانه و سردابه تشکیل می‌شود. گنبد آرامگاه اولجایتو، با ارتفاع ۵۰٫۴۸ متر و قطر دهانه ۴۰٫۲۴ متر، بزرگ‌ترین گنبد تاریخی در ایران و بزرگ‌ترین گنبد آجری در جهان به شمار می‌آید. بدنه اصلی آرامگاه سلطانیه با آجر ساخته و گنبد عظیم و دوجداره آن با روكش كاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی و به شیوه معرق‌كاری تزیین شده است. تزیینات داخلی بنای گنبد سلطانیه نیز شامل گچ بری، مقرنس كاری، كاشیكاری، خطوط تزئینی و تزیینات آجری متنوع می‌شود.

بیستون

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

بیستون واقع در استان کرمانشاه، شهر بیستون می‌باشد. بهترین زمان بازدید از اوایل خرداد تا اوایل شهریور و اوایل تا اواسط پاییز است. همچنین بیستون در آثار ملی ایران ثبت است.

مجموعه بیستون با وسعت ۱,۶۵۰ هكتار، تعداد زیادی آثار تاریخی مانند غار شكارچيان، غار مَر دودر، سراب بيستون، غار مر تاريک، نيايشگاه مادی، سنگ بلاش، نقش‌برجسته مهرداد اشکانی، نقش‌برجسته گودرز، مجسمه هرکول، فرهاد تراش، کاروانسرای ايلخانی، پل بيستون و غیره را در خود جای داده است و یکی از مناطق مهم باستان‌شناسی در ایران به شمار می‌آید. یکی از آثار مهم این مجموعه، سنگ‌نوشته و نقش‌برجسته حجاری‌شده داریوش است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. قدمت آثار تاریخی کشف شده در بیستون از حدود چهار هزار سال قبل شروع می‌شود و تا چند ۱۰۰ سال پیش ادامه می‌یابد؛ گنجینه‌ای که تاکنون ۲۸ اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌ است. در مجموعه تاریخی بیستون امکاناتی چون پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، غرفه صنایع‌دستی و خرید سوغات، رستوران و شربت‌خانه برای رفاه حال گردشگران وجود دارد.

باغ شازده ماهان

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

باغ شازده ماهان واقع در استان کرمان، شهر کرمان می‌باشد. بهترین زمان بازدید اوایل تا اواسط بهار و پاییز است. این باغ سحرآمیز در آثار ملی ایران ومیراث جهانی یونسکو ثبت است.

باغ سرسبز شازده ماهان در دل کویر از زیباترین جاهای دیدنی کرمان و یکی از ۹ باغ ایرانی و مشهور جهان است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. فرمان ساخت این باغ توسط محمدحسن خان، سردار ایروانی و حاکم وقت کرمان صادر شده و سپس در زمان حاکم بعدی، بین سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۳۰۹ هجری قمری بناهایی به آن اضافه و تکمیل شده است.

شازده ماهان در واقع همان عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان است که این باغ را تکمیل کرد. باغ شاهزاده ماهان یکی از بهترین باغ‌های شیب‌دار با نمایش بی‌نظیر و تماشایی آب به‌صورت پلکانی و در سطح‌های افقی و عمودی است که با پلانی مستطیل شکل، حدود ۵٫۵ هکتار وسعت دارد و شامل سردر ورودی، حمام، عمارت، شبکه آب‌رسانی و حوض در میان حصاری بلند از درختان می‌شود.

آسیاب های آبی شوش

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

آسیاب های آبی شوش واقع در استان خوزستان، شهر شوشتر می‌باشد. بهترین زمان بازدید اواخر پاییز، زمستان، تعطیلات نوروز است. آسیاب های آبی شوش در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت است.

مجموعه تاریخی، صنعتی و اقتصادی آسیاب های آبی شوش در مجاورت بافت تاریخی شوشتر قرار دارد؛ مجموعه‌ای که از کم‌‌نظیرترین سازه‌های مهندسی جهان با قدمتی از عصر ساسانیان به شمار می‌رود. ساخت این سازه باشکوه را به پادشاهانی چون اردشیر اول و شاپور نسبت می‌دهند. مجموعه سازه‌های آبی شوشتر شامل بخش‌های مختلفی مانند پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها، سیکا (محلی جهت استراحت و تفریح) و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌شود. هر یک از سازه‌های این مجموعه کارکرد و کاربرد خاص خود را دارند. این سازه در گذشته، آب را برابر به همه‌ شهر می‌رساند و از فوران رود کارون جلوگیری می‌کرد؛ به‌علاوه وظیفه سیراب کردن زمین‌های کشاورزی و به کار انداختن چرخ‌های آسیاب برای تهیه آرد گندم نیز بر عهده داشت.

سخن آخر

تمام جاذبه هایی که به معرفی آن پرداختیم از محبوب ترین و زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران اند. مطمئنا جاهای دیدنی ایران در هیچ لیستی نمی گنجد. اما ما سعی کرده ایم جاهایی که گردشگران بیشترین تمایل به سفر به آنها را دارند، بیان کنیم. امیدواریم که از خوانش این مطلب راضی بوده باشید. لطفا اگر تجربه سفر به هر کدام از این مکان هارا داشتید با ما در میان بگذارید و هم چنین نظرات خود را برای ما بنویسید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خوشمزه ترین غذاهای دنیا متعلق به کدام کشورها هستند؟
چند مورد از نوشیدنی های مناسب بعد از غذا
قهوه محبوب ترین نوشیدنی از تاریخچه تا طرز تهیه
معرفی عجیب ترین رستوران های دنیا
معرفی جاذبه گردشگری در گیلان
تزئین انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و تاثیر آنها
شهر آستانه اشرفیه در گیلان
چوچاق گیلانی پرخاصیت و موارد مصرف آن
گوگل مپ چطور کار می‌کند؟ نکاتی کاربردی برای گردشگران
اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم در بهترین رستوران ها
چند ترفند در آشپزی که به شما کمک می کند
چند مورد از ویژگی های یک رستوران خوب برای جلسات کاری

دیدگاهتان را بنویسید