روستای داماش طبیعت بکر گیلان

روستای داماش طبیعت بکر گیلان

This post is also available in: فارسی

امروزه توجه به روستاهای دارای طبیعت بکر در گیلان و سایر استان ها بین گردشگران افزایش یافته است. خیلی‌ها ساعت‌ها در راه هستند و از جاده‌های کوهستانی و ناهموار عبور می‌کنند تا به مقصد مورد نظرشان برسند. داماش هم یکی از همین نوع مناطق محبوب گردشگری است. روستای داماش در ارتفاعات استان گیلان و شهرستان رودبار است. در دامان سبز روستای داماش سوسن چلچراغ، این گل شگفت‌انگیز بر فراز ابرها می‌روید. آب هوایش خنک و معمولا مه آلود است.

با بهترین رستوران در رشت ارائه دهنده غذاهای محلی شهر خلاق خوراک ایران همراه شوید تا به زادگاه گل سوسن چلچراغ روستای داماش طبیعت بکر گیلان سفر کنیم.

روستای داماش کجاست؟

روستای داماش در توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار قرار گرفته و به‌طور حدودی در 130 کیلومتری رشت واقع شده است. از تهران تا داماش هم حدود 290 کیلومتر فاصله وجود دارد. در گذشته، این روستا ییلاق مردم جیرنده بوده است. داماش ارتفاعی 1800 متری از سطح دریا دارد. روستای داماش، سرسبز و با آب‌و‌هوایی عالی‌ست، زیرا این منطقه در ارتفاعات رشته کوه البرز می‌باشد. روستای داماش، بهار و تابستانی معتدل و خنک، و پاییز و زمستانی سرد دارد.

داماش زیستگاه گل سوسن چلچراغ

داماش طبیعت بکر گیلان

اینجا در واقع سرزمین گل سفید که اهالی به آن لیلیوم می‌گویند. که یکی از گونه‌های نادر طبیعی از لحاظ ژنتیکی می‌باشد. گیاه « Lilium ledebourii » یکی از گونه های تیره گل سوسن، متعلق به دوران چهارم زمین شناسی است این گل که به سوسن سفید نیز مشهور بوده، گلی واژگون و روشن است که گلبرگ هایش به سمت بیرون برگشته‌اند و به همین سبب پرچم های آن به وضوح در معرض دید قرار دارند. این گل نخستین بار در سال ۱۳۵۴ توسط «کارل فردریش فون لدبور» در داماش کشف شد که در سال ۱۳۵۵ نیز به عنوان یک اثر طبیعی در ایران به ثبت ملی رسید.

غذاهای محلی داماش

استان گیلان با ۱۷۰ تا ۲۲۰ نوع غذای محلی، از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان کشور ایران است. غذاهای محلی روستای داماش گیلان نیز شامل سیاه قاتق یا فسنجان، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب ششلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه می‌‏باشد. این غذاها که در خانه‏‌ها و رستوران‏‌ها تهیه و به مشتریان عرضه می‏‌شوند.

علاوه بر تنوع غذایی و طعم بینظیر خوراک در گیلان در این طبیعت خیره کننده و بکر مغازه‌های قصابی کوچکی به شکل دکه وجود دارد که گوشت‌های تازه گوسفندی مخصوص کباب در آن مغازه‌ها یافت می‌شود.

داماش طبیعت بکر گیلان

سوغات روستای داماش

مردمان روستای داماش، بیشتر به باغداری، پرورش طیور و دامداری و همچنین صنایع دستی مشغول هستند و از این راه‌ها امرار معاش می‌کنند. جوراب و گلیم و لباس های سنتی که خودشان می دوزند، بیشتر به عنوان سوغات این منطقه خریداری می‌شوند؛ همچنین شما می توانید از محصولات کشاورزی نظیر گردو و فندق نیز به عنوان سوغات این منطقه خریداری و یاد کنید. به علاوه در این شهر شیر و محصولات لبنی خوشمزه ای نیز، یافته می شود.

داماش طبیعت بکر گیلان

اهالی روستای داماش مردمان مهربان و مهمان نواز

گویش مردم این روستای زیبا، گویش شیرین دیلمی است. جالب است بدانید که داماش در گویش کرمانجی به معنای «به کسی ماش داده» است. این کلمه از ترکیب دو واژه دا و ماش به وجود آمده است. مردمان روستای داماش از طریق باغداری، پرورش طیور و دامداری امرار معاش می‌کنند. مردمان این روستا با دست‌های پینه بسته، صنایع دستی درست می‌کنند تا ما و شما از آنها لذت ببریم.

گفتنی است داماش، زادگاه علیرضا جهانبخش فوتبالیست پر افتخار گیلانی، آقای گل فوتبال هلند و جنتلمن فوتبال ایران است.

جشنواره گل سوسن چلچراغ در روستای داماش طبیعت بکر گیلان

مردم محلی برخی بر این باور هستند که سوسن چلچراغ در شب نورافشانی می‌کند. البته این مساله از نظر علمی نیز ثابت شده است که پرچم‌های داخل سوسن چلچراغ دارای مواد فلئورسانس هستند که می‌توانند نور را بازتاب کنند. به همین دلیل از گذشته تا به امروز، همزمان با گل دهی دوباره سوسن چلچراغ در فصل بهار، مردم محلی به جشن و پای کوبی می‌پردازند.

در این جشن مردم با لباس‌های محلی دست دوز حاضر می‌شوند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند. صدای ساز و آواز در همه جای روستای داماش به گوش می‌رسد. خرپشتک، کشتی گیله مردی، طناب کشی، چوب بازی، چرخ و فلک، تیش بازی، هلولک، دور بچرخان و گلفا، جزء بازی‌های محلی منحصر به فردی است که در این جشن انجام می‌شوند.

داماش طبیعت بکر گیلان

همچنین در روز‌های جشن گل دهی سوسن چلچراغ، بازارچه‌های محلی برپا می‌شوند. بازاری که مردم محلی با لباس‌های سنتی صنایع دستی خود را به فروش می‌رسانند. در بین تراکم جمعیت، بومیان منطقه با تنبور، سنتور، کمانچه، و نی و تنبک، بازدید کنندگان را شاد می‌کنند.

اهمیت گل برافراشته روستای داماش طبیعت بکر گیلان

به دلیل اینکه سوسن چلچراغ در معرض انقراض قرار دارد، سازمان حفاظت محیط زیست، مساحتی به وسعت چهار هکتار را برای محافظت از این گونه نادر تحت حفاظت خود قرار داده است. این گل زیبا حدود ۵۰ الی ۱۵۰ سانتی متر قد می‌کشد. حال می‌توانید تصور کنید که یک دشت پوشیده از گل سوسن چلچراغ چقدر می‌تواند زیبا باشد. زمانی که باد در این دشت می‌پیچد، هر تصور عاشقانه‌ دیگری را زیر سوال می‌برد.

خوشبختانه سازمان حفاظت از محیط زیست برای ورود به منطقه رویش گل سوسن چلچراغ، مجوز صادر می‌کند. به همین دلیل برای ورود به این منطقه، باید ابتدا مجوز تهیه کند و تنها به همراه نگهبان اجازه بازدید از منطقه را خواهید داشت. سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این گونه نادر، برای کندن هر گل حدود چهارصد هزار تومان جریمه در نظر گرفته‌اند. اما هیچ فرد معقول و بالغی قطعا به این میراث ملی آسیب وارد نمی‌کند.

این گل زیبا همانند لاله واژگون، برعکس است. گلبرگ‌های روشن آن به سمت بیرون برگشته و پرچم‌های آن کاملا مشخص می‌شود. دانه‌هایی بنفش رنگ روی گلبرگ‌های سوسن چلچراغ، زیبایی آن را دو چندان کرده است. عطر این سوسن سفید بسیار منحصر به فرد است و هر انسانی را مدهوش می‌کند. این گل در تمام جهان تنها در ایران و جمهوری آذربایجان می‌روید و به نوعی میراث ملی به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به داماش

بهترین زمان برای سفر به داماش که در منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی قرار دارد، بهار و تابستان است. اصلا این روستا از زمان قدیم به عنوان ییلاق و سکونتگاه موقت استفاده می‌شده است. مخصوصا در ماه خرداد که فصل روییدن سوسن چلچراغ است. داماش در اوج زیبایی قرار دارد و بهترین موقع برای سفر به آنجا محسوب می‌شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

چند مورد از نکات مهم در انتخاب رستوران بین راهی
بهترین رستوران در رشت
تاریخچه شکل گیری رستوران ها در کشور ایران
8 مورد از مقوی ترین دمنوش ها برای درمان بیماری ها
چند مورد از ویژگی های یک رستوران خوب برای جلسات کاری
معرفی انواع رستوران
چند نکته و عنصر کلیدی برای یک رستوران موفق و مناسب
انواع چاشنی های گیلانی که پیشنهاد می‌شود امتحان کنید
خواص شگفت انگیز عناب برای سلامت بدن
غذای مناسب برای طبیعت گردی و سفرهای کوتاه
معرفی چند مورد از بهترین هتل های رشت
مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید