جاذبه های گردشگری سیاهکل بهشت روی زمین

جاذبه های گردشگری سیاهکل بهشت روی زمین

This post is also available in: فارسی

سیاهکل شهری زیبا در استان گیلان است و می‌توان گفت به وسیله جنگل‌ها و چشمه‌ها محاصره شده است. هر گوشه‌ای از این شهر زیبایی خاص خودش را دارد. در قسمتی از سیاهکل رودخانه‌ای از میان خانه‌ها و خیابان‌ها می‌گذرد. بازار محلی، صفابخش سفر به شهر سیاهکل است. چشم انداز کوه‌ها و جنگل‌های اطراف شهر از داخل شهر پیداست و منظره‌ای بی‌نظیر دارد. جاذبه های

در ادامه با رستوران گردشگری ریژان بهترین رستوران در رشت همراه شوید تا باهم به جاذبه های گردشگری سیاهکل بهشت روی زمین سفر کنیم.

جاذبه های گردشگری سیاهکل

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل یکی از شهرستان های استان گیلان است. اسم سیاهکل در زبان محلی سی کل به معنای آبادی کنار کوه با شیب تند است.سیاهکل از گذشته قشلاق دیلمان محسوب می شده که در فصل سرما به منطقه کوچ می کردند. البته سکونت دائمی مردم دیلمان به این منطقه به 150 سال پیش باز می گردد.

شهرستان سیاهکل از شمال به شهرستان‌ های لاهیجان و آستانه اشرفیه و از شرق به شهرستان‌های لنگرود و رودسر و املش و از جنوب به شهرستان رودبار و منطقهٔ الموت و از غرب به شهرستان رشت محدود است. سیاهکل شهریست در استان گیلان که توابع زیادی دارد. مردم سیاهکل گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند. در مناطق جلگه‌ای گویش بیه‌پیش از زبان گیلکی و در ارتفاعات این شهرستان مانند بخش دیلمان، گویش گالشی (دیلمی) از زبان گیلکی رایج است.

آبشار لونک

آبشار لونک، این آبشار در منطقه جنگلی کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان پس از شهر سیاهکل قرار دارد و فاصله آن تا شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است. این آبشار دوقلو می‌باشد. این تنها یکی از آبشارهای کوچک و بزرگ این منطقه می‌باشد. این آبشار در فصل بهارو پاییز آب فراوانی دارد و در تابستان کم آب می‌باشد. این منطقه علاقه‌مندان خاص خود را دارد و زوجهای جوان در روز عروسی خود به کنار این آبشار آمده و عکسهای به یاد ماندنی می‌گیرند.

طبیعت زیبای دیلمان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری سیاهکل

ییلاق دیلمان که از توابع سیاهکل است، از منطقه‌های زیبا و کم‌نظیر گردشگری است که در بالاترین نقطه از ارتفاعات گیلان قرار دارد. دشتی وسیع و سبز‌رنگ که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. دیلمان از مکان‌های شناخته شده در بین گردشگران است و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری سیاهکل می‌باشد. زیبایی طبیعت دیلمان تمام نشدنی است. غار باستانی، دشت شقایق، کلبه‌های چوبی، قله درفک و منطقه شکار ممنوع از جاذبه‌های دیدنی دیلمان هستند.

جاذبه های گردشگری سیاهکل

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل می‌باشد. قدمت کاروانسرای تی تی به دوره صفویان بازمی گردد. گفتنی است علت نام گذاری و ساخت این قلعه آنست که عمه یکی از شاهان صفوی تصمیم گرفت کاروانسرایی زیبا را با نام خود بنا کند. قدمت آن به حدود 500 سال گذشته بازمی گردد. این کاروانسرا به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل شناخته می شود. در زمان های گذشته از این کاروانسرا به عنوان محلی برای اتراق کاروانیان که از دیلمان به لاهیجان می رفتند، استفاده می شد.

قلعه کوتول شاه

جاذبه های گردشگری سیاهکل

در نزدیکی های روستای موشای مالفجان، قلعه ای تاریخی و بزرگ دیده می شود که قلعه کوتول شاه نام دارد. قدمت این قلعه به دوران تیموریان بازمی گردد. قلعه کوتول شاه دارای بنایی بیضی شکل بوده و بالای کوهی در ارتفاع 30 متری قرار گرفته است. منطقه ای که قلعه در آن واقع شده میان جنگلی زیبا می باشد. از همین رو این قلعه به واسطه منطقه زیبایی که در آن قرار گرفته به عنوان یکی از مکان های دیدنی سیاهکل شناخته می شود. کوتول شاه یکی از حکمرانان شلمانی استان گیلان بود که دستور ساخت قلعه ای بر روی کوهی بلند که به روستاهای اطراف اشراف کامل داشته باشد را صادر نمود. قلعه کوتول شاه نیز یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی سیاهکل به شمار می رود. این قلعه تاریخی در تاریخ 14 مرداد سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

حمام میربلوک

یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل که مانند ماشین‌ زمان گردشگران را به سفری در تاریخ می‌برد حمام میربلوک است. بازدید از این بنای تاریخی شما را به دوران ایلخانی و آشنایی با معماری آن زمان می‌برد. بنایی که به لحاظ قرارگیری در کوهستان با آب‌و‌هوایی سرد مناسب همین منطقه ساخته شده است. نورگیرهای حمام که به جای شیشه از مرمر ساخته شده‌اند از ویژگی‌های خاص معماری این حمام هستند.

قلعه گرماور

یکی دیگر از دیدنی های سیاهکل، قلعه گرماور است. این قلعه بر بلندی کوهی قرار داشت. و با توجه به موقعیت قلعه به احتمال زیاد هدف از ساخت آن دفاع از منطقه بوده است. در اطراف قلعه گرماور آثار بسیاری از سفالینه‌های پیش از اسلام و دوران اسلام کشف شده است. بنای اصلی قلعه تخریب شده و تنها برج دیده‌بانی بر فراز کوهی بلند دیده می‌شود. این قلعه را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل می‌دانند که تاریخ این منطقه را بیان می‌کند.

جاذبه های گردشگری سیاهکل

قله درفک

قله درفک بی‌ شک از زیباترین و بکر ترین کوهستان‌ های ایران به شمار می ‌رود و از زیستگاه‌ های گیاهی و حیوانی مهم در شمال کشور است. این قله از جاهای دیدنی رودبار به شمار می ‌آید و مابین دو شهر رودبار و شهر سیاهکل و در بالاترین نطقه دیلمان واقع شده قرار دارد. قله‌ و آتشفشان خاموش درفک یکی از قله‌های رشته‌کوه البرز مرکزی، با ارتفاع 2700 متری است. زیبایی‌های بی‌نظیر این قله سبب شده تا هر ساله کوه‌نوردان بسیاری درفک را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند. مسیر جنگلی و مه‌آلود بسیار زیبای آن به محل عبور فرشتگان معروف است. در مسیر صعود به این قله پر از شگفتی پیش روی شما قرار دارند. غارهای رازآلود و چشمه سارهای پرآب و در نهایت قدم نهادن بر فراز قله‌ای که در پایین دست خود فرشی از مه را گسترده است.

چشمه های آب معدنی بخشی از جاذبه های گردشگری سیاهکل

چشمه سیرگیلی سیاهکل

در دامنه های کوهپایه ای و کوهستانی منطقه بورپشته سر چوشل چشمه سارهای زلال و پرآب فراوانند. چشمه سیرگیلی در نقطه میانی نرسیده به جنگل کاهکوه (2کیلومتری) قراردارد و آب آن بسیار سرد و گواراست.

چشمه گرماخانی سیاهکل

در جوار آرامگاه امامزاده سید نجف الدین (ع) در منطقه میان محله روستای چوشل که به امامزاده گرماخانی معروف است چشمه ای جوشان وجود دارد که آب گوارائی دارد. این چشمه در ضلع شرقی امامزاده است. و اطراف آن نیز پوشیده از درختان شمشاد و جنگلی است. مردم چوشل این چشمه را مقدس و آب آن را شفابخش می دانند و به همین دلیل از آب آن بعنوان تبرک برای درمان بیماریها استفاده می کنند.

جاذبه های گردشگری سیاهکل

چشمه لاریخانی سیاهکل

در دامنه های کوهپایه ای و کوهستانی سیاهکل چشمه سارهای زلال و پر آب روانند . به دلیل کوهستانی بودن و پوشش انبوه درختان تنومند ، چشمه های فروان در سیاهکل روانند . چشمه لاریخانی در نقطه پایانی جنگل لاریخانی و در یال کوه منتهی به دیلمان قرار دارد.

کلام پایانی

اگر قصد سفر به یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای شمال ایران را دارید، حتماً سیاهکل را در لیست سفر خود بگنجانید. با این انتخاب، بی‌شک، سفری دل‌‌انگیز در پیش رو خواهید داشت. اگر فرهنگ غنی مردمان این خطه، انواع سوغاتی‌ها و غذاهای محلی را به آن‌ اضافه کنید، خاطره اقامت چند روزه در این شهر در خاطر شما ماندگار خواهد شد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (1)
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
معرفی چند مورد از بهترین هتل های رشت
رفتار های عادی که ممکن است در هنگام سفر در دیگر کشورها بی...
نزدیک گردی چیست و چه فعالیت هایی که در آن صورت می گیرد؟
تزئین انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و تاثیر آنها
چند مورد از آداب صحیح غذا خوردن و رفتار مناسب در رستوران
مزیت بازاریابی آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی رستوران ها
چند مورد از نوشیدنی های مناسب بعد از غذا
دانستنی های عجیب غذایی و خوراکی ها
قارچ و خواص خارق العاده آن برای بدن
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها

دیدگاهتان را بنویسید