کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا

کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا

This post is also available in: فارسی

کینوا را میتوان نوعی گیاه جدیدالورود به ایران دانست. که متاسفانه هنوز اکثر ایرانیان اطلاعات زیادی درخصوص فواید و مضرات کینوا ندارند. در ادامه بهترین رستوران در رشت به بررسی فواید و مضرات کینوا و معرفی آن خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

کینوا چیست؟

کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی است. به طور کلی از دانه ها و برگ های این گیاه که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد استفاده میشود. بهترین رستوران در رشت بیان میکند. در واقع دانه های این گیاه سبب شناسایی و معروفیت آن شد. جالب است بدانید که این گیاه برخلاف تصور عموم جزو غلات ها نیست. کینوا را میتوان یک گیاه جدید الورود به ایران دانست که هنوز اکثر ایرانیان با فواید و مضرات کینوا آشنا نیستند. کینوا نوعی جایگزین برای برنج و گندم محسوب میشود. الخصوص برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند این گیاه بسیار توصیه میشود.

همانطور که بهترین رستوران در رشت اشاره کرد. کینوا غلات نیست. محققان کینوا را عضوی از خانواده اسفناج میدانند. کینوا همانند اسفناج کم کالری است. کینوا خواص بسیار زیادی دارد که بهترین رستوران در رشت در ادامه بیشتر به آن ها خواهد پرداخت. همچنین کینوا سه نوع مختلف دارد که به بررسی هر کدام از آنها میپردازد.

ورود کینوا به ایران

به نقل از ویکی پدیا ورود کینوا به ایران به سال 1387 برمیگردد. در واقع بذر این گیاه به ایران وارد شد و کاشت آن موفقیت آمیز نبود. و مجددا در سال 2013 که سال جهانی کینوا نام داشت. کاشت این گیاه در ایران با موفقیت روبرو شد. از آنجایی که این گیاه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. در حال حاضر از این گیاه برای تولید آرد، غنی کردن آرد، گندم، تولید بیسکوئیت و پاستا استفاده می‌شود. کینوا به دلیل ارزش غذایی بالا به نام های دیگر مثل خاویار گیاهی و برنج اینکا هم معروف است. در ادامه بهترین رستوران در رشت به فواید و مضرات کینوا میپردازد.

انواع دانه کینوا

به طور کلی کینوا به سه دسته تقسیم میشود که بهترین رستوران در رشت به صورت زیر آن را شرح داد.

کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا
  • کینوا سفید: نوع سفید کینوا بعد از پخت نسبت بقیه انواع کینوا بافتی بسیار نرم تر دارد. به طور کلی میتوان گفت کینوا سفید ظریف ترین و سبک ترین بافت را دارد. این نوع از کینوا بیشتر از کینوا قرمز و سیاه در دسترس است.بهترین رستوران در رشت بیان میکند به این نوع کینوا، کینوای طلایی هم گفته میشود. علت آن هم رنگ مایل به زرد کینوا سفید است.
  • کینوا قرمز: کینوا قرمز را از نظر طعم بو نزدیک به فندق میدانند. همچنین بهترین رستوران در رشت بیان میکند کینوا قرمز بعد از پخت کمی از رنگ خود را از دست میدهد و به رنگ قهوه ای روشن در می آید. طعم آن را نیز شیرین تر از نوع های دیگر کینوا میداند. بهترین رستوران در رشت بیان میکند از این نوع کینوا میتوان در سالاد ها استفاده کرد. بافت کینوا قرمز هنگام جویدن بیشتر حس می‌شود..
  • کینوا سیاه: این نوع از کینوا بعد از پخت رنگ خود را حفظ میکند. و طعم شرین تری نسبت به کینوا سفید دارد.

فواید و مضرات کینوا از نظر بهترین رستوران در رشت

به طور کلی اگر بخواهیم به ارزش هایی غذایی دانه کینوا اشاره کنیم میتوانیم بگوییم که کینوا حاوی پتاسیم، آهن، کلسیم، آمینو اسید ضروری بدن، پروتئین، وتامین های گروه B,E، منیزیم، فیبر، آنتی اکسیدان ها و … اشاره کرد. اما خواص این موارد برای بدن چیست در ادامه بهترین رستوران در رشت بیشتر به این موضوع میپردازد.

فواید کینوا برای بدن

  • کینوا و لاغری: همانطور که در ابتدای مطلب بهترین رستوران در رشت اشاره کرد. کینوا از خانواده اسفناج است. از این رو میتوان گفت غنی بودن کینوا از فیبر مشابه اسفناج است. پروتئین و فیبر موجود در دانه کینوا می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد. از این رو از پرخوری جلوگیری میکند. و میتواند روش کاهش وزن شما تاثیرات مثبتی داشته باشد. 
  • منبع پروتئین: کینوا حاوی پروتئین است. به صورتی که با یک فنجان کینوا پخته شده حدودا 8 گرم پروتئین دریافت خواهید کرد. بهترین رستوران در رشت بیان میکند اگر گیاهخوار هستید کینوا برای دریافت پروتئین شما گزینه بسیار مناسبی است. چرا که پروتئین موجود در کینوا یک نوع پروتئین گیاهی است.
  • کینوا و دیابت: از فواید مهم کینوا برای بدن میتوان به کنترل دیابت اشاره کرد. منگنز موجود در کینوا میتواند سطح قند خون را در بدن کاهش دهد و همچنین به افزایش ترشح انسولین کمک کند. خوب است بدانید فیبر موجود در کینوا سبب کاهش جذب قند در جریان خون میشود. از این رو به تنظیم سطح قند خون نیز کمک میشود. عملکرد منیزیمموجود در کینوا در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز نمیتوان نادیده گرفت.

دیگر فواید کینوا برای بدن

  • سلامت قلب و عروق: کینوا دارای چربی های سالم مثل اسید اولئیک و اسید آلفالینولنیک است که طبق تحقیقاتی که بر روی این چربی ها انجام شده مصرف این ترکیبات میتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داد. و سبب سلامت قلب شود. همچنین پتاسیم و منیزیم از دیگر موارد موجود در کینوا است که میتواند بر روی سلامت قلب تاثیر گذار باشد. و مشکلات قلبی و خطر سکته را کاهش دهد. بهترین رستوران در رشت توصیه میکند که تاثیر ترکیبات ضد التهابی کینوا را نادیده نگیرید.
  • حاوی آنتی‌اکسیدان‌: بهترین رستوران در رشت بیان میکند آنتی اکسیدان ها مثل فلاونوئیدها ی موجود در کینوا میتوانند به پیشگیری و درمان بیماری‌های گوناگونی کمک می‌کنند. مثلا یکی از گروه های خاص فلاونوئیدها با نام پلی‌فنل‌ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیابت کمک میکند. از دیگر آنتی اکسیدان های موجود در کینوا که به درمان و پیشگیری بیماری ها کمک میکند. کوئرستین، بتاکاروتن، کائمفرول، اسید وانیلیک و اسید فرولیک است.
  • سلامت دستگاه گوارش:پری بیوتیک ها نوعی از فیبر ها هستند که به بهبود عملکرد باکتری های مفید روده کمک میکنند. در نتیجه موجب سلامت دستگاه گوارش میشود. کینوا مانند پری بیوتیک ها برای روده عمل میکند. بوتیرات موجب تقویت کارکرد روده ها مییشود. بهترین رستوران در رشت بوتیرات را نوعی اسید چرب میداند. که علاوه بر جلوگیری از التهاب سبب کنترل سلول های ایمنی که منجر به التهاب هستند نیز میشود.

مضرات کینوا برای بدن

کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا

در خصوص فواید کینوا برای بدن اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار دادیم. اما همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم.میخواهیم به فواید و مضرات کینوا برای بدن بپردازیم. از این رو لازم است که صادقانه از مضرات کینوا نیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

مضرات کینوا در برابر فواید آن بسیار اندک است. یکی از مضرات کینوا وجود اگزالات است. بهترین رستوران در رشت بیان میکند اگزالات در جذب کلسیم اختلال ایجاد میکند. از این رو توصیه میشود در مصرف آن احتیاط شود. به ویژه افرادی که مبتلا به ناراحتی های کلیوی هستند و یا سنگ های اگزالاتی تولید میکنند.

از دیگر مضرات کینوا میتواند پروتئینی به نام پرولامین باشد که در غلات موجود است. در ابتدا ی مطلب بهترین رستوران در رشت بیان کرد که کینوا فاقد گلوتن است. اما افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند. باید در هنگام مصرف کینوا احتیاط کنند. چرا که پرو لامین میتواند برای آن ها دردسر ساز باشد.

از دیگر مضرات کینوا میتوان به ایجاد حساسیت اشاره کرد. حساسیت به کینوا با نشانه‌هایی از جمله درد معده، خارش پوست یا کهیر همراه هست.

کلام آخر

بهترین رستوران در رشت در خصوص اینکه کینوا چیست؟ و فواید و مضرات کینوا برای بدن چیست؟ اطلاعاتی را در اختیارتان قرار داد. تا با این گیاه جدیدالورود به ایران آشنا شوید و اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. بهترین رستوران در رشت توصیه میکند اگر به این گیاه حساسیت ندارید آن را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

چند ترفند برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف
روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم
طرز تهیه نان سیر و خواص شگفت انگیز سیر
دیدنی های ماسوله مقصد رویایی گردشگران گیلان
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها
حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها
مواد غذایی مصرفی قبل از خواب + تاثیر آن ها بر کیفیت خواب
بهترین نحوه سرویس دهی و سرو غذا در رستوران
خواص و فواید آب برای بدن انسان
چند ترفند در آشپزی که به شما کمک می کند
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی

دیدگاهتان را بنویسید