نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن

نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن

This post is also available in: English فارسی العربية

نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن

متخصصان بر این باورند که انجام برخی از کارها پس از غذا خوردن برای بدن انسان مضر می باشد. اما بسیاری از ما اشتباهاتی پس از غذا خوردن انجام می دهیم که باید از آن ها بپرهیزیم. شاید داستن چند مورد از نباید های پس از غذا خوردن سبب شود که کمی بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهیم.

از نظر خیلی از افراد غذا خوردن یکی از کارهایی است که می توان در کنار دوستان و خانواده از آن لذت برد. این کار نه تنها ساعتات خوشی را برایمان قدم میزد بلکه ما را به سمت زندگی سالم سوق می دهد. رستوران محل پر طرفداری برای افراد است که برای غذا خوردن به آنجا می روند. رستوران گردشگری ریژان به عنوان بهترین رستوران در رشت است که می توانید اوقات خوشی را در آن جا با خانواده و دوستانتان داشته باشید و از غذاهای متنوع و محیط دنج آن لذت ببرید.

 

آب سرد و یخ ننوشید

به گفته افراد نوشیدن آب یخ پس از غذا سبب سرطان معده می شود. اما این موضوع پایه علمی ندارد و تنها مشکلی که پس خوردن آب سرد ایجاد می شود دل‌درد یا انقباض عضلات روده است.

پس از غذا خوردن حمام نکنید

افراد بر این باورند که حمام پس از غذا خوردن سبب بی هوش شدن و از حال رفتن می شود اما این موضوع برای همه افراد صدق نمی کند.

افرادی که بیماری قلبی یا کسانی که سرخرگ‌های اصلی خونرسان به مغز و شریان‌های گردن در آنها تنگ است. حداقل نیم ساعت پس از غذا خوردن نباید به حمام بروند. زیرا پس از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

همچنین حمام داغ نیز توصیه نمی‌شود. زیرا با عث ایجاد اختلال در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

سیگار کشیدن پس از غذا

بسیاری از افراد علاقه به کشیدن سیگار پس از غذا دارند. اما مطالعات نشان داده که مضرات سیگار پس از غذا به اندازه کشیدن 10 نخ سیگار در حالت عادی می باشد.

دستگاه گوارش و معده برای هضم کردن غذا به اکسیژن نیاز دارند. نیکوتین موجود در سیگار با چسبیدن به اکسیژن خون، مانع از فعالیت درست دستگاه گوارش می شود.

جسم سنگین بلند نکنید

بلند کردن جسم سنگین در واقع نوعی فعالیت بدنی است که ممکن است انجام کار کار با معده پر سبب فشار آمدن به قلب شود. همچنین این کار باعث افزایش فشار در داخل شکم می‌شود و ایجاد ریفلاکس می‌کند. به همین دلیل بهتر است حداقل تا یک یا دو ساعت از انجام چنین فعالیت هایی پرهیز شود.

نوشیدن چای و قهوه

مصرف نوشیدنی هایی همچون چای یا قهوه پس از غذا مانع از جذب برخی مواد مغذی ازجمله آهن می شود. تحقیقات نشان داده اند که مصرف یک لیوان کوچک چای یا یک فنجان قهوه جذب آهن را تا 87 درصد کاهش می دهد. همچنین سبب ایجاد مشکلاتی مانند کم خونی، سرگیجه و از دست دادن اشتها، پوست رنگ پریده، احساس سردی دست و پا و … را در پی خواهد داشت.

 

به ورزش نروید

ورزش کردن از فعالیت های مفید برای بدن می باشد اما انجام آن پس از خوردن غذا ممکن است به قلب برخی از افرادهمانند کسانی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند فشار بیاورد. مصرف غذای سنگین و ورزش کردن بعد از آن، این فشار را چند برابر می‌کند.

اگر شما غذای سبکی خورده‌اید، حداقل دو تا سه ساعت و در صورت مصرف غذای سنگین، حداقل سه تا چهار ساعت باید از انجام ورزش و فعالیتی که به بدنتان فشار می آورد بپرهیزید.

پس از غذا نخوابید

دراز کشیدن پس از خوردن غذا و با معده پر سبب می شود مقداری غذا از معده به مری بازگردد و ریفلاکس ایجاد شود. همچنین حداقل تا دو ساعت پس از خوردن غذا نخوابید. به همین دلیل است که خوردن شام در دیر وقت توصیه نمی شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

فواید و خواص 7 مورد از میوه ها و سبزیجات
چند مورد از خاصیت سبزیجات به همراه طرز تهیه 2 غذای گیاهی
روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم
فهرست غذای مناسب افراد دیابتی و طرز تهیه آن
مروری بر آلوده ترین سطوحی که در سفر به آن بر میخوریم
اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم در بهترین رستوران ها
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها
موادغذایی تقویت کننده بدن با ارزش غذایی بالا
بهترین رستوران در رشت
چند روش برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی
خواص میوه انجیر + طرز تهیه چند مورد که با انجیر تهیه می شود
حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن

دیدگاهتان را بنویسید