طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با طعمی لذیذ

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با طعمی لذیذ

This post is also available in: English فارسی العربية

طرز تهیه چلو گوشت

از جمله غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی که در میان تمامی افراد طرفداران بسیار زیادی را دارد و بطور معمول در مجالس و مهمانی ها سرو می شود، چلو گوشت است که اکثرا با گوشت گوسفندی پخته می شود. افراد هر کدام با توجه به ذائقه خود ادویه های این غذای لذیذ را تغییر می دهند. شما می توانید این غذای لذیذ را از رستوران های رشت تهیه کنید یا این که خودتان آن را تهیه کنید. در ادامه برایتان طرز تهیه یک چلو گوشت بسیار خوشمزه برای 4 نفر را در نظر گرفته ایم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت

مواد لازم مقدار
گوشت گوسفندی600 گرم
پیاز2 عدد بزرگ
برنج4 پیمانه
سیر 2 حبه
هویج1 عدد
فلفل دلمه1/2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
برگ بو3 عدد
چوب دارچین2 تکه
زعفران دم کرده1/2 فنجان
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبه و روغنبه میزان لازم

دستور تهیه چلو گوشت

در ابتدا برای تهیه چلو گوشت لذیذتان پیازها را خلالی و درشت خرد کنید، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید. بعد پیاز را به قابلمه اضافه نمایید و بدون اضافه کردن روغن چند دقیقه تفت دهید.

پس از اینکه پیاز آب انداخت و بعد هم آبش کشیده شد، مقداری روغن به آن اضافه کنید و پیاز را کمی تفت دهید تا نرم و شفاف شود. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه نموده و تفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه دهید.

در این مرحله گوشت را نیز که می تواند شامل سر دست، ماهیچه، گردن و .. باشد را به قابلمتان اضافه کنید و  به همراه پیاز کمی تفت می دهیم.

حالا وقت آن است مقداری فلفل سیاه روی گوشت بپاشید و یک دقیقه دیگر آن را تفت دهید. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، سیر را به همراه هویج و فلفل دلمه ای به صورت کامل درون قابلمه بریزید و با دیگر مواد کمی تفت دهید.

پس از اینکه مواد را به خوبی تفت دادید می توانید به طور سلیقه ای برای خوشرنگ تر شدن غذا، کمی رب گوجه فرنگی نیز اضافه کنید. بعضی ها رب گوجه فرنگی را در چلو گوشت نمی پسندند و می توانند آنرا به طور کامل از مواد لازم حذف کنند.

اگر تمایل داشتید رب گوجه فرنگی را هم اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آن به طور کامل گرفته شود. در ادامه ۵ تا ۶ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم.

پس از اینکه آب شروع به حباب زدن کرد، برگ بو و چوب دارچین را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم چلو گوشت با حرارت بسیار ملایم به مدت ۲ تا ۳ ساعت به آرامی بپزد.

مراحل تهیه چلو + نکات دم کردن برنج

تا گوشت بپزد وقت آن است به سراغ چلو برویم. پس برنج را به همراه 1 قاشق چایخوری نمک و مقداری آب سرد در یک ظرف مناسب بریزید. توجه داشته باشید که سطح آب باید بالاتر از سطح برنج باشد.

زمان خیس خوردن برنج به نوع و تازگی آن بستگی دارد که مطمئنا هر آشپزی با زمان خیساندن برنج خود آشنایی دارد. پس از اینکه برنج را خیساندیم، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس ۱ قاشق روغن و ۱ قاشق نمک اضافه می کنیم.

در این مرحله قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را اضافه می کنیم و صبر می کنیم مجددا آب به نقطه جوش برسد. حالا به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود. پس از اینکه دانه های برنج به خوبی نرم شد و مغزشان کمی گیر داشت، باید برنج را آبکشی کنیم.

برای ته دیگ چلو می توانیم به سلیقه خود از نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای استفاده کنیم. ته دیگ را در کف قابلمه قرار داده، سپس برنج آبکش شده را با کفگیر روی ته دیگ می ریزیم.

سپس درب قابلمه را گذاشته و برنج را به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا دم بکشد. پس از اینکه چلوگوشت تقریبا آماده شد و آب کمی درون قابلمه باقی ماند، نمک و زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم.حال اجازه می دهید به مدت 30 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا به خوبی جا بیفتد.

پس از اینکه برنج دم کشید، کمی از برنج را درون یک کاسه با کمی زعفران دم کرده ترکیب می کنیم، سپس برنج را دیس می کشیم و با برنج زعفرانی و در صورت تمایل ۲ قاشق غذاخوری زرشک تفت داده شده با شکر و کره تزیین می کنیم.

گوشت را قابلمه خارج می کنیم و درون یک ظرف مناسب می کشیم، در پایان چلوگوشت مجلسی را به همرا برنج زعفرانی سرو می کنیم.

فوت وفن طرز تهیه چلو گوشت مجلسی

  • در مرحله اول تفت دادن به گوشتتان نمک نزنید. چون سبب می‌شود گوشت شما دیرتر بپزد.
  •  اگر حس کردید گوشت شما پخته اما همچنان در قابلمه آب وجود دارد، کمی حرارت را بیشتر کنید و کمی در قابلمه را باز بگذارید تا آب آن بخار شود.
  •  بعد از اضافه کردن برنج به آب جوش، کمی از آب برنج بچشید. اگر نیاز به نمک بیشتر داشت کمی دیگر به آن نمک اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید گوشت شما زودتر بپزد می‌توانید از زودپز استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید کمی رب سرخ کنید و به گوشت اضافه کنید.
  • می‌توانید به چلو کمی شوید هم اضافه کنید.
  •  اگر آب گوشت باقی ماند، آن را در کاسه‌ای جداگانه به همراه چلو گوشت سرور کنید.
  • می‌توانید به چلو کمی شوید هم اضافه کنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خواص و طرز تهیه آش ماست سنتی ایران
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
طرز تهیه پیتزا کتو در رژیم کتوژنیک
طرز تهیه چند غذای رژیمی ساده و کم کالری
دستور تهیه زیتون پرورده شمالی + فوت و فن و نکته هایی در ت...
خورشت خلال کرمانشاهی در بهترین رستوران رشت
طرز تهیه چند سالاد خوشمزه برای پیش غذا
طرز تهیه چند کوکوی ساده و خوشمزه
چطور دسر تیرامیسو خانگی تهیه کنیم؟
تهیه سالاد رژیمی مناسب برای رژیم کتو
طرز تهیه سوپ عدس و ماست ترکیه به روش رستورانی
چطور کروسان خوشمزه درست کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید