معرفی خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

معرفی خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

This post is also available in: فارسی

سبک آشپزی در جنوب ایران مانند هر حوزه ی مکانی دیگر در ایران مشخصه های خود را دارد. که می توان به ادویه های خاص و معمولا تند و غذاهای دریایی در غذاهای جنوبی اشاره کرد. این تنوع فرهنگی خوشمزه ترین غذاهای ممکن را پیش روی شما می گذارد. غذای جنوبی یعنی لمس گرمای جنوب و لذت از مزه ها و ادویه های مختلف جنوب ایران.

با بهترین رستوران در رشت همراه شوید تا در این مقاله سفر کنیم به گرمای جنوب با معرفی خوشمزه ترین غذاهای جنوبی خوراک متنوع مردمان خونگرم و مهمان نواز جنوب کشور پهناور ایران در کنار شما عزیزان هستیم.

قلیه ماهی

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

ماهی، غذایی پر از پروتئین و خوشمزه که مخصوصا در استان های جنوبی به دلیل نزدیکی به خلیج فارس، از غذاهای محبوب است. در جنوب ایران با ماهی، غذاهای متنوعی درست می شود که یکی از آن ها قلیه ماهی، غذای سنتی خوزستان است. قلیه ماهی یک جور خورشت سنتی است که با ماهی، رب انار، سبزی قلیه (شنبلیله و گشنیز)، پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، روغن، زردچوبه و سیر درست می شود. مثل بیشتر خورشت های ایرانی، این غذا هم معمولا به همراه یک بشقاب برنج میل می شود.

اگر گذرتان به شهرهای استان خوزستان افتاد به یک رستوران محلی بروید و این غذای سنتی را سفارش دهید چون مطمئنا طعم و مزه بینظیر آن را تحسین می کنید.

فلافل

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

فلافل یکی از خوشمزه ترین غذاهای جنوب کشورمان است. که به دلیل طعم بسیار خوبش در تمام کشور فراگیر شده است. البته اصالت فلافل متعلق به کشورهای عربی می باشد و یکی از غذاهای پر مصرف در این کشورها می باشد. این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می شود. در برخی مناطق فلافل را با گوشت چرخ کرده طبخ می کنند. دلیل محبوبیت فلافل این است که خیلی فوری آماده می شود. و نسبت به غذاهای دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد. شما می توانید مایه فلافل را در فریزر نگهداری کنید. تا هر موقع دلتان هوس فلافل کردید به صورت این غذای جنوبی خوشمزه را آماده کنید.

امگشت از خوشمزه ترین غذاهای سنتی آبادان

یکی از غذاهای آبادانی، امگشت یا امگشت پلو است که آن را با ماهی گباب یا قباد، درست می‌کنند. ماهی، برنج، کشمش، و سبزی پلویی، ترکیب خوش‌طعمی را به وجود می‌‌آورد. و با خوردنش، همیشه به یاد آبادان و سفر جنوب خواهید بود.

سمبوسه

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

سمبوسه از خوشمزه ترین غذاهای جنوبی است که شاید دیگر فقط غذای مختص جنوب نباشد. اما لطف خوردن سمبوسه در آبادان را نمی شود. با هیچ چیز عوض کرد. فرق سمبوسه جنوب ایران با سمبوسه ای که در هر جای دیگر درست می شود شاید یک نکته باشد! جنوبی ها برای غذاهای محلیشان به شدت احترام قائل هستند. این موضوع دلیل اصلی تفاوت بین سمبوسه جنوب با سمبوسه های دیگری است که تا حالا خورده اید. فراموش نکنید که سمبوسه خوزستان باید تند باشد و تند و آتشین بودن آن یکی از ویژگی های اصلی آن است.

انکاس یا ماهی مرکب

اگر علاقمند به گوشت سفید و بدون تیغ در بین ماهی ها هستید، طبعاً ماهی مرکب یا غذای انکاس می تواند جزو غذاهای محبوب شما بشود. در جنوب ایران این ماهی، بسیار کم به فروش می رود و تنها رستوران های خاصی آن را پخت می کنند. گوشت سفید این ماهی را می توانید به قطعات مرکبی خرد کنید و همانند دیگر غذاها، از آن خوراک بسیار خوشمزه ای درست کنید. در ضمن بیشتر ماهی های مرکب جنوب ایران صادر می شوند و کمتر به طبخ جنوبی ها می رسد. می توانید از این ماهی، انواع کباب ها و خوراک ها را بپزید.

دال عدس

این غذا ساده و در عین حال بسیار مفید و مقوی است. بتاکاروتن دال عدس برای سیستم ایمنی بدن و قوه بینایی بسیار مفید می‎‌باشد. مردم بوشهر اغلب این غذا را با برنج میل می‌کنند. 

تنورچه

تنرچه یا ترونچه یک غذای سنتی و در واقع نوعی کباب خاص است. این غذای معروف سیستان و بلوچستان به دو صورت تهیه می‌شود. یکی گوشت گوسفندی به سیخ کشیده است و دیگری کاملاً کبابی است که هر دو به تنور نیاز دارند. کباب تنوری به تنهایی یا با پلو سرو می‌شود.

دوپیازه میگو

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

هر وقت حرف از یک غذای سنتی و اصیل جنوبی می شود حتما ماهی و میگو پای ثابت مواد اولیه آن غذا هستند. دو پیازه میگو از غذاهای سنتی قشم است و برای درست کردن آن میگو به همراه پیاز، ادویه و رب سرخ می شود. در این غذا ادویه های خوش عطر و بویی به کار می رود که طعم خوشایندی را به میگوها می دهند.

بلالیت

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

بلالیت یکی از صبحانه‌های پرطرفدار مردم بوشهر و بندرعباس است. این دسر خوشمزه با ورمیشل، شیره خرما، شکر، هل، گلاب و روغن درست می‌شود. بلالیت به‌عنوان دسر و همچنین برای افطار یا سحر در ماه رمضان نیز سرو می‌شود.

ماهی صبور یکی از خوشکزه ترین غذاهای جنوبی

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی

یکی از ماهی‌هایی که در بوشهر و خوزستان طرفداران زیادی دارد، ماهی صبور است. به خاطر طعم خوب و متفاوت ماهی، مسافران جنوب هم یک وعده‌ی غذایشان را به ماهی صبور اختصاص می‌دهند. ماهی را معمولا کباب می‌کنند و از سبزیجات معطر و ادویه‌های مختلف برای طعم بهتر در آن استفاده می‌کنند. در جنوب برای درست کردن ماهی برشته از انواع ماهی ها استفاده می کنند به طوری که شکم ماهی را خالی و آن را با ادویه، سبزیجات معطر و … پر می کنند.

سخن پایانی

و در نهایت به عنوان جمع بندی از این مقاله با عنوان معرفی خوشمزه ترین غذاهای جنوبی، لازم به ذکر است که خوردنی های این بخش از کشور تنها به این موارد محدود نمی شود! بدون شک غذاهای فوق العاده دیگری هم در سفر به جنوب کشور منتظر شما هستند. در این بین نمی توان یکی از آنها را انتخاب کرد!


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

طرز تهیه چند مربای خانگی با میوه های تابستانه
دستور تهیه میرزا قاسمی اصیل گیلانی به همراه چند نکته مهم ...
طرز تهیه 4 غذای گیلانی خوشمزه با بادمجان
روش تهیه یک مدل اسموتی توت فرنگی خوشمزه برای صبحانه
چند مدل دسر تابستانی برای دورهمی ها و مهمانی ها
طرز تهیه هلو کباب اصیل کرمانشاهی به روش رستورانی
دستور تهیه زیتون پرورده شمالی + فوت و فن و نکته هایی در ت...
طرز تهیه سس رژیمی
خورشت خلال کرمانشاهی در بهترین رستوران رشت
خواص میوه انجیر + طرز تهیه چند مورد که با انجیر تهیه می شود
خواص بامیه و طرز تهیه خورشت بامیه به روش رستورانی
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی

دیدگاهتان را بنویسید