طرز تهیه چند مربای خانگی با میوه های تابستانه

طرز تهیه چند مربای خانگی با میوه های تابستانه

This post is also available in: فارسی

مربای خانگی با میوه های تابستانه

با فرا رسیدن فصل تابستان، میوه های خوشمزه ی آن هم می رسد. اکثر افرد برای اینکه در مدت زمان بیشتری از این میوه ها و فواید آن بهره مند شوند، مربای آن را درست می کنند.از بیشتر میوه ها و برخی صیفی‌جات می‌توان مربا درست کرد. مربا از پختن میوه با شکر به دست می آید و برای مدت طولانی می توان آن را در جای خشک و خنک نگهداری کرد. با پختن انواع مرباهای خوشمزه می توانید صبحانه ای لذیذ را برای خانواده ی خود آماده کنید. در فصل تابستان که فصل انواع میوه ها می باشد می توانید به راحتی از میوه ها برای درست کردن مربا استفاده کنید و در فصل‌های دیگر از آن مصرف کنید.این مطلب از بهترین رستوران در رشت می خواهیم طرز تهیه مربای خانگی با میوه های تابستانه را برایتان بگوییم:

طرز تهیه مربای خانگی آلبالو

 یکی از میوه های خوشمزه این فصل آلبالو می باشد. همان طو رکه خود این میوه طرفداران زیادی دارد، مربای آن هم بسیار خوشمزه و پرطرفدار می باشد. این میوه خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد. آلبالو مسکن تشنگی است و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. آلبالوضد مواد صفراوی، حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است. هسته آلبالو، ضد اسهال و ضد فشار خون است. مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند و همچنین برای افرادی که خارش پوستی دارند موثر و مفید است. آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن اعصاب را آرامش می دهد . شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم کلیه و ورم معده و روده موثر است.

قند موجود در آلبالو از سلولز است برای بیماران مبتلا به مرض قند ( دیابت ) مضر نیست و جذب آن آسان است. بهترین آلبالو برای خوردن، آلبالوی تازه است که رنگی کاملا قرمز و درخشان دارد و آلبالوی نارس، دیر هضم است و کار روده ها را مختل می کند.

برای درست کردن مربای آلبالوی خوش رنگ و خوشمزه فقط کافیست دستور تهیه زیر رو دنبال کنید:

برای اینکه مربا خیلی تیره نشود، آن را زیاد نجوشانید. زمانی هم که می خواهید مربا را در ظورف شیشه ای بریزید از قاشق های چوبی تمیز استفاده کنید تا مربا زود کپک نزند.

مواد لازم برای درست کردن مربای آلبالو

  • آلبالو: 1 کیلو
  • شکر : 1 کیلو
  •  وانیل شکری : 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه : برای درست کردن مربای آلبالو باید ابتدا آلبالوها را تمیز کنید ، برگ و دم آن را بگیرید و بشویید و بعد هسته وسط آن را با دستگاه هسته گیر و یا با دست به طوری که آلبالو ها له نشوند در بیارید.

سپس آلبالو ها را در یک ظرف لعابی بریزید و در لابه لای آن شکر را اضافه کنید و بگذارید در یخچال به مدت 7 تا 8 ساعت بماندتا شکر به خورد آلبالو ها برود. بعد از گذتش 7 یا 8 ساعت، آلبالو ها را از یخچال خارج کنید و روی حرارت ملایم قرار دهیدتا به جوش بیایند. در هنگام جوشیدن آلبالو ها کف هایی روی آنها مینشیند که باید با قاشق آنها را خارج کنید تا مربا شفاف و براق شود.

در مرحله آخر پخت مربا، وانیل را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید.اگر وانیل را زودتر اضافه کنید ممکن است بخاطر حرارت بالای مربا مزه تلخی بگیرد.

 نکته: برای اینکه مربا خیلی تیره نشود، آن را زیاد نجوشانید. زمانی هم که می خواهید مربا را در ظورف شیشه ای بریزید از قاشق های چوبی تمیز استفاده کنید تا مربا زود کپک نزند.

طرز تهیه مربای خانگی طالبی

  •  طالبی خرد شده  500 گرم
  •   شکر  500 گرم
  •   آب  2 پیمانه
  •  آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:برای تهیه این مربای خانگی خوش طعم ابتدا طالبی کوچک و سفتی را انتخاب کنید و پوست آن را جدا کنید و دانه های آن را به طورکامل خارج کنید و طالبی را برش های ریزی بزنید و کنار بگذارید. سپس شکر و آب را درون قابلمه ای مناسب بریزید و مخلوط کنید و روی شعله قرار دهید و منتظر شوید تا قوام پیدا کند و وقتی به قوام مناسبی رسید طالبی های خرد شده را اضافه کنید. از آنجائی که این میوه کاملاً نرم است نیاز زیادی به جوشیدن در شهد قوام آمده ندارد.

بنابراین توجه داشته باشید، زمانی میوه را به شهد مربا اضافه کنید که کاملاً قوام آمده باشد تا میوه پس از اضافه کردن به آن، زیاد بجوشد و له نشود.

در انتهای پخت مربا، آبلیمو را اضافه کنید و بعد از 2 دقیقه شعله را خاموش کنید و منتظر شوید تا مربا سرد شود و سپس آن را درون ظروف شیشه ای مناسبی ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

 در یک کاسه بزرگ آب بریزید و جوش شیرین را داخل آن بریزید و مخلوط کنید تا حل شود. طالبی‌های خرد شده را داخل آب بریزید، به صورتی که آب روی آن‌ها را بگیرد. باید پنج ساعت در محلول جوش شیرین و آب بماند تا طالبی‌ها کمی آهکی و سفت شود.
روش دیگری هم برای تهیه این مربای خانگی وجود دارد: در این روش ابتدا طالبی را برش بزنید. قسمت نرم رویی را برش بزنید و کنار بگذارید و قسمت سفت طالبی را پوست بگیرید و به اندازه دلخواهتان خرد کنید.

در یک کاسه بزرگ آب بریزید و جوش شیرین را داخل آن بریزید و مخلوط کنید تا حل شود. طالبی‌های خرد شده را داخل آب بریزید، به صورتی که آب روی آن‌ها را بگیرد. باید پنج ساعت در محلول جوش شیرین و آب بماند تا طالبی‌ها کمی آهکی و سفت شود.

بعد از پنج ساعت با آب فراوان طالبی‌ها را بشویید و در قابلمه مورد نظر بریزید و شکر و دو لیوان آب روی آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا مربا آماده شود. وقتی مربا شروع به حباب زدن کرد، آبلیمو را اضافه کنید و ده دقیقه دیگه هم بجوشانید و از روی اجاق بردارید.

طرز تهیه مربای خانگی انبه

پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک صبحانه ی مقوی و خوشمزه حتما در سفره ی خود جایی برای مربای انبه قرار دهید. این میوه بسیار خوشمزه وخواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. انبه میوه ای با طبیعت گرم و خشک است. انبه سرشار از مس، کلسیم و آهن، آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل زیاکسانتین و بتاکاروتین می باشد.

مصرف انبه، موثر در از بین بردن جوش ها و ساخته شدن رنگدانه مو و پوست است.این میوه دهان را خوشبو می کند وباعث روشن شدن رنگ چهره می شود. مصرف مرتب آن در رژیم غذایی صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و خطر ابتلابه سرطان سینه را کاهش می دهدواز سرطان رحم پیش گیری می کند.

همچنین مصرف انبه فشار عصبی را کاهش می دهد وباعث ایجاد آرامش روحی می شود زیرا اسید آمینه و تریپتوفان و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است . گلوتامین اسید موجود در انبه به تقویت تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کند.

با تهیه مربای آن می توانید از خواص این میوه بهره مند شوید. در ادامه طرز تهیه مربای انبه را بیان می کنیم:

مواد لازم:

  • انبه سفت و زرد شش عدد
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • گلاب یاهل به اندازه کافی

 برای اینکه ببینید مربای شما آماده شده یا نه بهتر است حرارت زیر مربا را خاموش کنید و یک قاشق از آن را در ظرفی بریزید و آن را به مدت یک دقیقه در یخچال قرار دهید. اگر در این یک دقیقه مربا کاملا چسبناک و ژله ای شده بود مربا آماده است.


طرز تهیه: برای تهیه این مربا ابتدا پوست انبه ها را کاملاً بگیرید و هسته آن را خارج کنید. به طور دلخواه به شکلی که نه ریز ریز باشد، نه بسیار درشت آن را ببرید و ریز کنید.
سپس انبه های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و به آن شکر و آب لیمو اضافه کنید. مخلوط را کاملا هم بزنید و با استفاده از قاشق انبه ها را له کنید تا انبه به شکل تکه ای نباشند سپس زمانی که به جوش آمد حرارت را بیشتر کنید و به صورت مرتب هم بزنید تا انبه ها کاملا غلیظ شوند.
برای اینکه ببینید مربای شما آماده شده یا نه بهتر است حرارت زیر مربا را خاموش کنید و یک قاشق از ان را در ظرفی بریزید و آن را به مدت یک دقیقه در یخچال قرار دهید. اگر در این یک دقیقه مربا کاملا چسبناک و ژله ای شده بود مربا آماده است.
 اگر مربا به قوام لازم رسیده بود آن را تا زمانی که داغ است داخل ظرف شیشه ای در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید.
 اگر دوست داشته باشید می توانید در زمان پخت مقدار کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید تا مربا خوش رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد.

طرز تهیه مربای خانگی انجیر

 یکی دیگر از میوه های خوشمزه و پر طرفدار این فصل، انجیر می باشد.انجیر از میوه های بهشتی است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. در این میوه فیبر فراوانی وجود دارد و همین فیبر می تواند باعث پاک سازی و دفع کلسترول موجود در دستگاه گوارش شود که در نتیجه باعث می شود کلسترول موجود در بدن کاهش یابد.همچنین فیبر موجود در این میوه آن را قوی ترین ملین طبیعی تبیدل کرده است که به راحتی می تواند حرکات روده را بهبود بخشد و به درمان و پیشگیری از ابتلا به یبوست کمک کند. کسانی که به طور مدوام به یبوست دچار می شوند بهتر است انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 همچنین انجیر به دلیل وجود کلسیم و فسفر می تواند استخوان های بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان را کاهش دهد.

مصرف انجیر برای کسانی که از اختلالات هشم رنج می برند عالی است و می تواند باعث بهبود هضم شود. علاوه بر این انجیر برای پاک سازی و سم زدایی روده ها بسیار مفید است که این عمل باعث کاهش خطر انواع سرطان ها نیز می شود.
برای اینکه مربا انجیر خوش رنگی داشته باشید بهتر است از انجیر زرد رنگ و یا سبز رنگ استفاده کنید.
 با استفاده از روش زیر می توانید مربای انجیر را به روشی متفاوت برای اعضای خانواده خود تهیه کنید:

مواد لازم:

  •  انجیر سبز:1 کیلو
  • شکر :280 گرم
  • هل :  دو عدد
  •  چوب دارچین :1 عدد
  •  آب جوشیده :  یک سوم پیمانه
  • عصاره وانیل : یک هشتم قاشق چایخوری
  •  آبلیمو:1 قاشق غذا خوری
  •  زعفران دم کرده :یک چهارم قاشق غذا خوری

  بهتر است مربای انجیر را با پوست تهیه کنید. بعضی افراد ترجیح می دهند پوست انجیر را بگیرند و مربا تهیه کنند تا مربای انجیر نرمی داشته باشند ولی باعث می شود ظاهر مربا خراب شود و استحکام خود را از دست دهد.
طرز تهیه: برای تهیه مربای انجیر بهتر است از انجیرهای متوسط و به یک اندازه استفاده کنید که نه زیاد نرم و نه زیاد کال باشد.انجیر ها را خوب بشویید و سعی کنید دم آن را انقدر کوتاه نکنید که پوستش باز شود،چون ممکن است انجیر ها له شده و وا رود. انجیر شسته را کاملا خشک کنید.در یک ظرف لعابی تمام شکر را در لابه لای انجیر ها بریزیدو به مدت 7 ساعت در یخچال نگه دارید تا تمام شکر در انجیر حل شود.

نکته: وقتی انجیر هایی که در اختیار دارید به یک اندازه رسیده نیستند ابتدا انجیر های سفت را زودتر در شیره بریزید و اجازه دهید بجوشد و سپس انجیر های رسیده تر را اضافه کنید.

بعد از چند ساعت که انجیر ها با شکر درهم حل شدند آن را روی حرارت متوسط به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا پخته شوند. باید مراقب باشید که مربا سر ریز نشود. در این زمان تمام کفی که بالا می آید را با قاشق بردارید تا مربا شفاف شود.

بعد از چند دقیقه که جوشید دارچین و هل را اضافه کنید.احتیاج هم نیست هل را پودر کنید و سپس یک سوم پیمانه آب جوشیده شده را داخل مربای انجیر بریزید و اجازه دهید 15 دقیقه دیگر هم همچنان روی حرارت متوسط بجوشد.

در مرحله ی آخر هم ،آبلیمو و عصاره وانیل را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه به همراه بقیه مواد بجوشند. زمانی که مربا قوام لازم را به دست آورد ، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شود و بعد از سرد شدن در ظرف مخصوص بریزید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

طرز تهیه شامی رودباری + چند نکته برای جلوگیری از وا رفتن ...
طرز تهیه چند غذا ساده و خوشمزه با قارچ
فوت و فن و راز درست کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی
آموزش چند مدل غذای نونی بدون گوشت خوشمزه
معرفی غذاهای محبوب هندی
مراحل تهیه سس سیر و موارد مصرف آن
طرز تهیه ترشی مقوی با عناب
روش تهیه بورانی اسفناج خامه ای با طمعی لذیذ
آموزش طرز تهیه وافل خوشمزه
چطور دسر تیرامیسو خانگی تهیه کنیم؟
روش تهیه پنینی تن ماهی و پنیر با طعمی بی نظیر
مراحل تهیه کدو سبز چیپسی

دیدگاهتان را بنویسید