روش تهیه چای لاته با طعمی بی نظیر

روش تهیه چای لاته با طعمی بی نظیر

This post is also available in: فارسی

روش تهیه چای لاته

احتمالا تا کنون فکر می‌کردید که لته یا لاته را فقط با قهوه درست می‌کنند، ولی چای لته یا چای لاته یکی از بهترین و معروف‌ترین انواع نوشیدنی هاست که با چای تهیه می‌شود. تهیه چای لته شبیه همان کافه لته است، اما روش درست کردن آن و موادی که در آن به کار می‌رود کمی فرق می‌کند. ما در این مقاله از بهترین رستوران رشت به این که چای لته چیست، روش تهیه چای لاته، چه ادویه‌هایی در چای لته به کار می رود و این که کدام چای برای درست کردن چای لته مناسب است، می‌پردازیم.

در میان چای‌های محبوب، چای لته از جمله نوشیدنی‌هایی است که با پایه چای، همراه با ادویه‌ها و شیر درست می‌شود. در اصلی چایی که در طرز تهیه چای لته به کار می‌رود، همان چای ماسالا است. به همین خاطر هم در ابتدا به آن «چای تی لاته/ Chai Tea Latte» می‌گفتند.

روش تهیه چای لاته با طعمی بی نظیر

چای مناسب برای درست کردن چای لته چیست؟

علاوه بر ادویه‌های ماسالا، از انواع چای سیاه می‌توانید در طرز تهیه چای لته استفاده کنید ولی یکی از بهترین چای‌ها برای به کار بردن در این نوشیدنی خوشمزه، «چای احمد» است. این چای عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای قوی‌تر شدن عطر و طعم چای لاته گزینه بسیار مناسبی می باشد.

«چای احمد» به عنوان یکی از باسابقه‌ترین چای‌های موجود در بازار ایران، انواع مختلفی از چای با طعم‌‌های گوناگون را در بسته‌بندی‌های متنوع به شکل چای‌ در قوطی‌های فلزی، تی‌بگ، تی‌بگ پاکت‌دار، چای دمی، چای ساده، چای معطر و چای سبز در دسترس مشتریان قرار داده است.

شما هم به راحتی می‌توانید یکی از انواع چای سیاه برند «چای احمد» را برای تهیه چای لته انتخاب کنید. این چای‌ها به قدری متنوع‌ هستند که نیاز هر سلیقه‌ای را برآورده خواهند کرد.

برای درست کردن چای لته، هم می‌توانید از چای دمی استفاده کنید و هم از چای تی‌بگ. فقط به خاطر داشته باشید این چای باید از نوع چای سیاه باشد.

ادویه مناسب برای چای لته چیست؟

همان‌طور که گفتیم، ادویه‌ها هستند که چای لته را از دیگر چای‌ها متمایز می‌کنند. بعد از انتخاب چای برای طرز تهیه چای لته، نوبت به انتخاب ادویه‌های چای است. برای درست کردن چای لاته، ۵ ادویه را باید در دسترس داشته باشید تا نتیجه کارتان عالی از آب در بیاید. این ادویه‌ها از قرار زیر هستند:

۱. هل
۲. میخک
۳. چوب دارچین
۴. زنجبیل (ترجیحا تازه)
۵. دانه فلفل سیاه

طرز تهیه چای لته

مواد لازم مقدار
چوب دارچین۱ عدد
دانه یا پودر فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
میخک۵ عدد کامل
هل۳ عدد
آب۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
زنجبیل۱ تکه (به اندازه دلخواه)

مراحل طرز تهیه چای لته

برای درست کردن چای لته ابتدا باید ادویه‌ها را تفت دهید، سپس چای را دم کنید. همه مواد را با هم ترکیب و بعد صاف کنید. در نهایت هم شیر را به صورت فومی درست کنید. همه این مواد را در آخر در فنجان بریزید و سرو کنید. این چای به حدود ۱۵ دقیقه زمان برای آماده‌سازی نیاز دارد و بعد می‌توانید به شیوه دلخواه آن را تزیین کنید.

ادویه‌‌ها را در تایه تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه چای لته، چوب دارچین را خرد کنید و در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت قرار دهید و دانه‌های میخک و هل سبز را اضافه کنید. ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌های داخل تابه را کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها خارج شود.

چای سیاه را دم کنید

دو لیوان آب را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. ۱ قاشق چای دمی سیاه از برند «چای احمد» را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا چای دم بکشد. به جای یک قاشق چای می‌توانید از ۲ عدد تی‌بگ «چای احمد» هم استفاده کنید. داخل یک لیوان دیگر که آب جوش ریخته بودید، زنجبیل تازه بیندازید و صبر کنید که ۵ دقیقه روی حرارت بماند و بجوشد تا طعم و عطر زنجبیل خارج شود.

ادویه‌ها را به چای اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه چای ماسالا، ادویه‌ها را به چای اضافه کنید. مخلوط آب و زنجبیل را هم به چای بیفزایید. روی مخلوط را بپوشانید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا همه مواد عطر و طعم یکدیگر را بگیرند.

شیرین کننده را اضافه کنید

اگر می‌خواهید به چای لته، شکر یا شیرین‌کننده خاصی مثل انواع شربت اضافه کنید، در این مرحله از طرز تهیه چای لته این کار را انجام دهید. بعد از حل شدن شیرین‌کننده، چای را صاف کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود.

شیر را به صورت فومی درست کنید

برای فوم دار کردن شیر می‌توانید از مایکرویو کمک بگیرید. شیر سرد را داخل یک ظرف شیشه‌ای در دار بریزید و محکم ببندید. ۴۵ ثانیه آن را تکان بدهید. درب ظرف را باز کنید و ۳۰ تا ۴۵ ثانیه در ماکروویو قرار دهید. مراقب باشید شیر سر نرود. بعد شیر را بیرون بیاورید.

فوم را به چای اضافه کنید

چای لته را در فنجان مناسب بریزید. داخل هر فنجان را تا حدود ۳/۴ از حجم فنجان چای بریزید و ۱/۳ را شیر بریزید. بهتر است روی لته را حتما با فوم شیر بپوشانید. کمی خامه سبک فرم گرفته هم می‌توانید به چای لته اضافه کنید. روی فنجان را به دلخواه کمی پودر دارچین بپاشید و آن را سرو کنید.

نکته مهم در طرز تهیه چای لته

در طرز تهیه چای لته، حتی‌الامکان از به کار بردن شکر یا شیرین‌ کننده‌های زیاد خودداری کنید. استفاده از شکر زیاد باعث می‌شود عطر و طعم چایتان کاهش پیدا کند و چای لته به اندازه کافی کیفیت نداشته باشد. اما در اندازه کم می‌توانید از شکر قهوه‌ای، شکر گرانول یا شربت‌ میوه‌های مختلف در چای لاته استفاده کنید. این نوع شیرین‌کننده‌ها به تقویت طعم و عطر ادویه‌های چای کمک می‌کنند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خواص و طرز تهیه آش ماست سنتی ایران
دستور پخت آش ترخینه و چند نکته در تهیه آن
دستور تهیه چند ترشی خانگی و خوشمزه گیلانی
طرز تهیه چند مربای خانگی با میوه های تابستانه
طرز تهیه یک دسر سالم با هلو
طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن
مراحل تهیه سالاد کلم تند و شیرین
طرز تهیه چند غذا ساده و خوشمزه با قارچ
طرز تهیه یک املت بسیار لذیذ برای صبحانه
روش تهیه بورانی اسفناج خامه ای با طمعی لذیذ
آموزش چند مدل غذای نونی بدون گوشت خوشمزه
چند مورد از خاصیت سبزیجات به همراه طرز تهیه 2 غذای گیاهی

دیدگاهتان را بنویسید