روش تهیه و نگهداری سالاد الویه

روش تهیه و نگهداری سالاد الویه

This post is also available in: فارسی

سالاد الویه یا همان سالاد روسی نوعی غذای سرد است که معمولا از ترکیب چند ماده غذایی؛ سیب زمینی پخته، تخم مرغ آبپز، خیارشور، گوشت سینه مرغ یا کالباس تهیه شده و در نهایت با استفاده از سس مایونز، نمک و فلفل آن را مزه‌دار می‌کنند. برخی افراد بنا به ذائقه خود مواد غذایی دیگری مانند هویج، نخودفرنگی و ذرت پخته به ترکیبات سالاد الویه اضافه می‌کنند.

سالاد الویه ترکیبی از مواد غذایی خام و پخته است، از این رو  میزان فسادپذیری آن بالا بوده و باید بلافاصله مصرف شود. چنانچه تمایل به نگهداری آن در بازه زمانی طولانی‌تری دارید، ما در این مطلب از سری مقالات رستوران رشت بررسی روش و مدت نگهداری سالاد اولویه در یخچال و فریزر خواهیم پرداخت.

نحوه تهیه سالاد الویه

سالاد اولویه با توجه به اینکه ترکیب کاملی از پروتئین، نشاسته، لبنیات و… است؛ برخلاف اسمش نوعی غذا محسوب می‌شود. بسیاری از افراد این سالاد را به عنوان میان وعده و برای پذیرایی از مهمانان خود در دورهمی‌هایشان استفاده می‌کنند. دلیل انتخاب سالاد اولویه نسبت به سایر سالادها؛ طرز تهیه آسان، مواد اولیه ساده و زمان کوتاه آماده شدنش است. مواد لازم برای تهیه سالاد اولویه عبارتند از:

  • تخم مرغ پخته شده سه عدد
  • سیب زمینی پخته شده چهار عدد
  • خیارشور نگینی یک پیمانه
  • سینه مرغ پخته شده یک عدد
  • پیاز یک عدد
  • سس مایونز دو پیمانه
  • نخود فرنگی پخته شده یک سوم پیمانه
  • هویج پخته شده یک سوم پیمانه
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • آبلیمو دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه سالاد اولویه

  1. سینه مرغ را شسته و همراه با مقداری آب، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و یک عدد پیاز داخل قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش آمده و سینه مرغ آبپز شود.
  2. سیب زمینی‌ها را با دقت شسته طوریکه کاملا تمیز شود سپس داخل یک قابلمه مناسب قرار داده و روی آن چند لیوان آب اضافه بریزید.
  3. قابلمه را روی شعله اجاق قرار داده و نیم ساعت بعد از اینکه آب به جوش آمد، تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید.
  4. بعد از اینکه تخم مرغ و سیب زمینی‌ها پخته شدند، آنها را رنده کرده و داخل یک ظرف بزرگ بریزید.
  5. مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید سرد شود سپس آن را ریش ریش کرده، به سیب زمینی و تخم مرغ اضافه کنید.
  6. خیارشور را رنده کرده سپس و به مواد سالاد اضافه کنید.
  7. نخود فرنگی و هویج پخته را به مواد اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کرده تا یکدست شوند.
  8. در پایان سس مایونز، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو را به سالاد اولویه اضافه کرده و ترکیب کنید.
  9. مواد را خوب مخلوط کرده تا کاملا یکدست شوند سپس طعم سالاد را بچشید و در صورت نیاز نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. سالاد را به مدت یک تا دو ساعت داخل یخچال گذاشته و سپس همراه با نان باگت سرو نمایید.

روش نگهداری سالاد اولویه در یخچال

با توجه به مواد اولیه‌ای که در تهیه سالاد اولویه استفاده می‌شود و میزان فسادپذیری که دارد، حتی در یخچال نیز نباید مدت زمان زیادی نگهداری شود و حداکثر زمان توصیه شده برای نگهداری سالاد الویه در یخچال یک الی دو روز در دمای صفر تا ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد است.

نگهداری سالاد اولویه در یخچال

در واقع مدت زمان نگهداری سالاد اولویه در یخچال یک الی دو روز است اما می‌توان با انجام یکسری ترفندها مدت زمان بیشتری یعنی در حدود سه روز آن را نگهداری کرد. بدین ترتیب که مواد سالاد الویه را آماده کرده و خرد کنید، سپس آن‌ها را بدون افزودن سس مایونز در ظروف جداگانه در یخچال نگهداری بگذارید. زمان مصرف مواد سالاد را ترکیب کرده و در نهایت به آن سس و چاشنی اضافه کنید. با اجرای این ترفند می‌توانید سالاد الویه را تا سه یا چهار روز در یخچال نگه دارید.

مدت زمان نگهداری سالاد اولویه

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که می‌توان سالاد اولویه را در فریزر نگهداری کرد یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگوییم خیر، به هیچ عنوان نمی‌توان سالاد اولویه را فریز کرد. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده سالاد اولویه که فریز کردن آن اشتباه است، سس مایونز بوده که در اثر انجماد دوفازی شده و بسیار بد رنگ و بد طعم خواهد شد.

نکات تکمیلی

  • اضافه کردن نخود فرنگی و هویج به سالاد اولویه کاملا اختیاری بوده و به ذائقه شما بستگی دارد.
  • برای سالاد الویه باید از نخود فرنگی آبپز استفاده کنید، در صورت تمایل و کمبود وقت می‌توانید از کنسرو نخود فرنگی آماده استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از شور شدن سالاد اولویه حواستان به میزان نمکی که می‌خواهید اضافه کنید باشد. در صورتیکه میزان شوری خیارشور شما زیاد است، چند مرتبه آن را شسته و آبکش کنید.
  • ظرف مورد استفاده برای نگهداری از سالاد الویه اهمیت بالایی دارد زیرا با توجه به میزان فسادپذیری بالای این سالاد، تبادل با محیط یخچال اثر منفی روی آن داشته و عمر آن را کم می‌کند. از این رو باید از ظروف درب‌دار و سالم برای نگهداری آن استفاده کنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن
روش تهیه یک مدل اسموتی توت فرنگی خوشمزه برای صبحانه
چطور دسر تیرامیسو خانگی تهیه کنیم؟
چند غذا خوشمزه با حبوبات + دستور پخت آن ها
روش تهیه پنینی تن ماهی و پنیر با طعمی بی نظیر
آداب عجیب غذا خوردن در کشورهای مختلف جهان
آموزش تهیه رولت اسفناج خوشمزه مجلسی
معرفی غذاهای محبوب هندی
دستور تهیه میرزا قاسمی اصیل گیلانی به همراه چند نکته مهم ...
طرز تهیه چند غذا ساده و خوشمزه با قارچ
مراحل تهیه سالاد کلم تند و شیرین
طرز تهیه شرینی رژیمی خوشمزه و سالم

دیدگاهتان را بنویسید