ویژگی های مواد غذایی سالم مورد استفاده در زندگی روزمره چیست؟

ویژگی های مواد غذایی سالم مورد استفاده در زندگی روزمره چیست؟

This post is also available in: English فارسی العربية

ویژگی های مواد غذایی سالم مورد استفاده در زندگی روزمره چیست؟

شما باید بدانید که در زندگی روزمره کدام مواد غذایی از دسته مواد غذایی سالم هستند و بر روی سلامتی شما تاثیر گذارند. یا حتی ممکن است برخی مواد غذایی عامل بسیاری از بیماری‌های جدی و خطرناک باشد. بنابراین توجه به چیزی که ما هر روز در 4 وعده به عنوان صبحانه، نهار، شام و میان وعده ها مورد مصرف قرار می دهیم، می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامتی ما داشته باشد.

در این مطلب برایتان به ویژگی های مواد غذایی سالم و انواع مواد مغذی موجود در آن‌ها پرداخته ایم. اگر می‌خواهید تغذیه سالمی داشته باشید تا پایان این مطلب با رستوران گردشگری ریژان، بهترین رستوران رشت همراه باشید.

انواع مواد مغذی موجود در مواد غذایی سالم

از ویژگی های مواد غذایی سالم، وجود به اندازه و کافی از مواد مغذی است. این مواد مغذی بایستی به میزان معینی از طریق تغذیه به بدن برسند. زیرا زیاد و کم بودن آن‌ها سبب بروز اختلالات مختلفی در بدن می‌شود. این مواد مغذی عبارتند از:

مواد معدنی : نان‌ها، ماکارونی، گوشت‌ها، شیر و تخم مرغ از جمله مواد غذایی سالم هستند که وظیفه تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌توان به تنظیم فعالیت آنزیم‌ها، کمک به انتقال مواد در دیواره سلول، استحکام استخوان‌ها، انتقال پیام‌های عصبی، حفظ کردن تعادل اسیدی و بازی بدن، قدرت حرکت عضلات اشاره کرد.

چربی ها :

چربی ها یکی از نیازهای اساسی بدن انسان هستند و غذای سالم غذایی است که بتواند چربی مفید و مورد نیاز بدن ما را تامین کند. چربی‌های سالم شامل اسیدهای چرب امگا 3، چربی‌های اشباع شده و یا اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن آووکادو هستند.

وتامین ها :

یکی از ویژگی‌های غذای سالم وجود ویتامین‌ها در آن است. ویتامین‌ها از جمله مواد مغذی هستند که برای سلامتی بدن ضروری بوده و کمبود آن‌ها باعث ریزش مو، بی‌حالی، ضعف بینایی و احساس ناراحتی در برخی از نقاط بدن می‌شود.

پروتئین ها :

سلول‌های هر موجود زنده‌ای دارای پروتئین است و از جمله مهم‌ترین مواد ضروری برای زندگی محسوب می‌شود. مواد غذایی سالمی که شامل پروتئین‌ها می شوند شیر، ماهی، گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و … می باشند.

کربوهیدرات ها :

کربوهیدرات‌ها شامل نشاسته و قند هستند و وجود به اندازه و کافی هر دو برای بدن لازم است. قندها انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و نشاسته نیز پس از ورودش به بدن به صورت چربی مفید ذخیره می‌شود. از ویژگی‌های مواد غذایی سالم این است که کربوهیدرات های بدن را نیز تامین کند.

از دیگر ویژگی های مواد غذایی سالم

  • داشتن نمک و چربی به اندازه
  • از فرآورده های گیاهی و حیوانی در مواد اصلی آن استفاده شود
  • تعادل در میزان مواد معدنی
  • استفاده از مواد غذایی تازه و ارگانیک

گروه های مواد غذایی شامل مواد مغذی

تا اینجا بررسی کردیم که چه نوع مواد مغذی باید در مواد غذایی سالم وجود داشته باشد، حال بررسی کنیم که با مصرف چه نوع گروه‌های غذایی می‌توانید این مواد مغذی را برای بدنمان تامین کنید و یا زمانی که برای صرف غذا به یکی از رستوران های زیبای رشت می روید چه نوع غذایی را انتخاب کنید :

  • انواع گوشت‌های قرمز مانند گوساله و گوسفند، سفید مانند مرغ و ماهی و پرندگان
  • انواع میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی، همچنین میوه‌های خشک
  • انواع نان‌های سبوس‌دار، نان‌های سنتی، انواع ماکارونی و رشته‌ها، برنج، و غلات
  • انواع سبزی‌های برگ سبز، انواع کلم، هویج، کاهو، قارچ‌ها، کدو سبز، فلفل، گوجه فرنگی، نخود سبز، بادمجان و لوبیا سبز

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

پیشگری از مسمومیت های غذایی در زمان سفر
مروری بر آلوده ترین سطوحی که در سفر به آن بر میخوریم
حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن
خواص و فواید مصرف سبزیجات همراه با غذا
غذای مناسب و رژیم غذایی برای بیماران قلبی
چند روش برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی
بهترین رستوران در رشت
فهرست غذای مناسب افراد دیابتی و طرز تهیه آن
لذیذترین انواع ماهی دریای خزر
اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم در بهترین رستوران ها
اصول آشپزی بدون مصرف روغن
موادغذایی تقویت کننده بدن با ارزش غذایی بالا

دیدگاهتان را بنویسید