نکات لازم به توجه در طبخ برنج

نکات لازم به توجه در طبخ برنج

This post is also available in: English فارسی العربية

نکات لازم به توجه در طبخ برنج

در مرحله اول ممکن است دم کردن و پخت برنج کار ساده ای بنظر برسد. اما با توجه به یکسری از نکات در طبخ برنج می توان تفاوت مثبتی در طعم و شکل برنج مشاهده کرد. از بهترین برنج ها می توان برنج های محلی گیلانی را نام برد که عطر و طعم لذت بخشی را دارا هستند. اگر برای سفر به این استان زیبا رفته رفته باشید حتما از طعم و عطر لذت بخش آن با خبرید. یا اینکه اگر در رستوران های رشت گشت و گذار کرده باشید روش های مختلفی از پخت برنج های محلی این استان را تجربه کرده اید.

رستوران گردشگری ریژان به عنوان بهترین رستوران در رشت نوعی متفاوت و با عطری بی نظیر از برنج محلی را با ته دیگ زعفرانی و روغن کرمانشاهی برای شما به عمل آورده که می توانید با خانواده به آن جا رفته و از طعم این برنج در کنار غذای مورد علاقه تان لذت ببرید.

برنج کته بهتر است یا آبکش

بسیاری از افراد بر این باورند که برنج آبکش سبب می شود تا نشاسته موجود در برنج کم شود. در صورتی که این باور غلط است و آبکش کردن برنج سبب از دست رفتن قسمت زیادی از فیبر محلول در آن می شود. همچین از ارزش غذایی برنج نیز می کاهد. البته با این حال برنج آبکش در بین افراد مورد پسند تر می باشد.

نکاتی در طبخ برنج آبکش و کته

  • هنگام پخت کته و زمانی که برنج در آب می جوشد متوجه شور شدن آن شدید، داخل آب برنج چند تکه سیب زمینی پوست کنده بریزید. تا شوری غذا از آن گرفته شود.
  • اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شدید که شور است. موقع آبکش کردن آن مقدار آب بیشتری بر روی آن بریزید.
  • از نکات مهم در پخت برنج بصورت آبکش این است که هنگام جوشیدن درون آب آن کمی روغن و آبلیمو بریزید تا برنج ها بهم نچسبند و وا نروند.
  • اگر می خواهید برنج آبکشتان سفید باشد. هنگامی ک برنج در حال جوش است در آن چند دانه هل و یا یک تکه چوب دارچین بیندازید. این کار هم برنجتان را خوش طعم می کند و هم باعث می شود برنجتان رنگ نگیرد.
  • ظرفی که در آن برنج می جوشد و برنج را در آن دم می کنید. لازم است دو سوم آن خالی باشد تا برنج خراب نشود و جا برای باز شدن داشته باشد.
  • برای سفید تر شدن برنج می توانید از چند قاشق ماست در برنج در حال جوشیدن استفاده کنید.
  • برای پخت برنج ایرانی باید دقت پیشتری داشته باشید. برنج ایرانی اگر تازه باشد. نباید آن را زیاد بخیسانید یا بجوشانید برای اینکه برنج شما خراب می‌شود.
  • برای اینکه بدانید زمان مناسب برای آبکش کردن برنجتان چه زمانی است. یکی از دانه های برنج در حال جوش را بردارید و بین دو انگشتتان له کنید یا داخل دهانتان بگذارید. مغز دانه برنج نباید سفت و خشک باشد.
  • اگر اضافه کردن نمک به برنج فراموشتان شد اصلا نگران نباشید. موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقداری کم از آب و روغن مخلوط کرده و بر روی برنجتان بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما از بین می رود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید. زیرا نمک در روغن قابل حل شدن نیست.

نکات تکمیلی در دم کردن و پخت برنج

عاملی که سبب تفاوت نتیجه کار می شود. یکی میزان جوشاندن برنج و دیگری میزان آبی می باشد. که به صورت آب و روغن و یا تنهایی به برنج اضافه می شود. این آب به هنگام دم افتادن برنج، تبخیر شده و به علت عدم خروج در فضای بسته قابلمه جذب برنج می شود. هر چه مقدار آن بیشتر باشد برنج را نرم و نرم تر و یا له می کند.

در نتیجه مقدار آبی که به برنج اضافه می کنیم نباید زیاد باشد برای مثال 5 پیمانه پلوپز برنج  ایرانی 3 الی 4 قاشق آب کافی می باشد و برای همین مقدار از برنج خارجی اگر کمی بیشتر هم شد مانعی ندارد. حتی این مقدار را می توان هنگامی که برنج نرمتر در آبکش ریخته شده را تغییر داد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

چند مورد از ویژگی های یک رستوران خوب برای جلسات کاری
غار دربند رشی اولین سکونتگاه بشر در ایران
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها
معرفی غارهای جذاب و دیدنی ایران
چند مورد از مزایای سیستم سفارش آنلاین غذا
معرفی زیباترین آبشارهای ایران (2)
مزیت بازاریابی آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی رستوران ها
کمپینیگ در طبیعت و نکات مهم در حفاظت از محیط زیست
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
معرفی زیباترین آبشارهای ایران (1)
انواع پیش غذا و چند نکته راجع به آن که لازم است بدانید
زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (3)

دیدگاهتان را بنویسید