غذای مناسب و رژیم غذایی برای بیماران قلبی

غذای مناسب و رژیم غذایی برای بیماران قلبی

This post is also available in: English فارسی العربية

غذای مناسب و رژیم غذایی برای بیماران قلبی

بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر است. 40 درصد از آمار مرگ و میر در ایران مربوط به بیماران قلبی عروقی می باشد. افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات می باشد. که به علت تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهر نشینی صنعتی شدن پدید آمده است.

امروزه مردم نسبت به گذشته بیشتر غذاهای پرکالری مصرف می کنند. رژیم غذایی پر انرژی دارند، از طرف دیگر تحرک و فعالیت بدنی آن ها کمتر شده است. بنابراین یکی از مهم ترین فاکتورها برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی تغییر رژیم غذایی و انتخاب غذای مناسب برای مصرف می باشد.

تغذیه مناسب برای بیماران قلبی

رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید متعادل باشد و از تنوع کافی برای هر وعده غذا برخوردار باشد. تعادل به منظور دریافت مواد غذایی و انرژی از طریق رژیم غذایی متناسب با میزان فعالیت و نیاز روزانه فرد باشد. تنوع در غذاهای بیماری قلبی به معنی استفاده از همه گروه های غذایی به میزان مناسب در تغذیه بیماری های قلبی می باشد. حتی افراد باید هنگام رفتن به یکی از رستوران های رشت نیز به تغذیه خود توجه کنند.
انرژی موادغذایی مصرفی بیماران قلبی عروقی متناسب با ویژگی های فردی وی اعم از سن، جنس، وزن، وضعیت بیماری و … تنظیم می شود. برای هر فرد متفاوت می باشد و نمی توان یک کالری مشخص برای رژیم غذایی بیمار قلبی تعیین کرد.
تنوع رژیم غذایی بیمار قلبی شامل استفاده از گروه های غذایی مختلف مانند لبنیات، غلات، سبزیجات، میوه و پروتئین در وعده های غذایی مختلف است. هر وعده غذایی باید حداقل سه گروه از مواد غذایی را شامل شود. همچنین یک گروه از سبزیجات به همراه وعده های غذایی حتما مصرف شود.

کاهش مصرف چربی در رژیم بیماران قلبی

رژیم غذایی مناسب سطح چربی های خون را بین 5 تا 10 درصد کاهش می دهد. به طور متوسط کاهش هر 1 درصد از سطح چربی خون به مقدار 2 درصد احتمال خطر بیماری های قلبی عروقی کاهش پیدا می یابد. به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری قلبی عروقی با میزان چربی مناسب میتواند تا حد زیادی از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری نماید.

کاهش مصرف مواد قندی در رژیم بیمار قلبی

مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای بخصوص قندهای ساده مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه ها باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربی خون می شود. که در نهایت منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی می شود. بنابراین باید در برنامه غذایی بیمار قلبی عروقی از مصرف بیش از اندازه آنان خودداری نمود.
در صورت مصرف موادی نظیر برنج در رژیم غذایی، سعی کنید به تنهایی مصرف نشود و به همراه حبوبات آن را مصرف کنید. بجای مصرف برنج سفید لوبیا پلو، عدس پلو و … استفاده کنید.
به جای استفاده از شیرنی جات و شکلات ها، از میوه های تازه و میوه های خشک شده استفاده کنید. توجه کنید که میوه ها نیز دارای قند بالا هستند. در مصرف آن ها در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی زیاده روی شود.
همچنین به جای استفاده از نوشابه های صنعتی بهتر است از آبمیوه های طبیعی استفاده شود. از مصرف زیاد قند و شکر به همراه چای و یا در رژیم غذایی بیمار قلبی عروقی خودداری شود.

مصرف نمک و نقش آن در بیماری قلبی

مصرف نمک در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید در کمترین مقدار مجاز باشد. افرادی که نمک بیشتری در غذاهایشان مصرف می کنند فشار خون بالاتری نیز هم خواهند داشت. سدیم موجود در نمک خوراکی باعث افزایش فشار خون میگردد. حداکثر میزان مجاز مصرف نمک در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی 5 گرم است. که معادل یک قاشق چای خوری نمک می باشد. برای کاهش مصرف نمک در غذای بیماران قلبی عروقی باید میزان مجاز نمک روزانه را در ابتدای روز جدا کنیم و تا انتهای روز از مصرف نمک بیشتر خودداری نماییم.
رستوران گردشگری ریژان، بهترین رستوران در رشت به شما پیشنهاد می کند تا برای طعم دار کردن غذاهای مصرفی ماز آب مرکبات، آب غوره بدون نمک، ادویه جات و سبزیجات معطر استفاده نمایید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

پیشگری از مسمومیت های غذایی در زمان سفر
عوارض مصرف غذاهای سرد بر بدن انسان
چند مورد از خاصیت سبزیجات به همراه طرز تهیه 2 غذای گیاهی
نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن
حذف یکی از وعده های غذایی و عواقب آن برای بدن
مواد غذایی آلرژی زا و نشانه های آن ها
بهترین رستوران در رشت
اصول آشپزی بدون مصرف روغن
خواص میوه انجیر + طرز تهیه چند مورد که با انجیر تهیه می شود
لذیذترین انواع ماهی دریای خزر
مروری بر آلوده ترین سطوحی که در سفر به آن بر میخوریم
موادغذایی تقویت کننده بدن با ارزش غذایی بالا

دیدگاهتان را بنویسید