طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

This post is also available in: فارسی

خورشت شش انداز گیلانی

خورشت شش انداز گیلانی همانطور که از اسم آن مشخص است یک غذای اصیل گیلانی می باشد. این غذا کاملا گیاهی و در عین حال بسیار مقوی است. اگر جزو افرادی هستید که با بادمجان ارتباط برقرار نمی‌کنند یا بچه کوچکی دارید که خوردن بادمجون را دوست ندارد پیشنهاد می‌ شود حتما برای یک بار هم که شده خورش شیش انداز گیلانی را امتحان کنید، چون هم یک طمع لذیذ را تجربه می‌کنید و هم بادمجان را که منبع غنی فسفر، آهن و کلسیم است به رژیم غذایی خانواده خود اضافه می‌کنید.

توی این خورشت خوشمزه از هیچ‌گونه پروتئین حیوانی استفاده نمی شود ولی در عوض به خاطر وجود گردو یک منبع عالی از پروتئین گیاهی است و افراد وگان می‌توانند با خیال راحت خورشت شش انداز گیلانی رو میل کنند. ترش یا ملس بودن خورش شش انداز گیلانی بستگی به ذائقه خودتان دارد که بر اساس سلیقه‌تان از رب انار ترش یا ملس یا حتی شیرین استفاده کنید.

خورش شش انداز گیلانی از جمله غذاهای خوشمزه‌ با گردو که در در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه این خورشت را برای 4 نفر به شما آموزش دهیم. در ادامه با رستوران رشتی رستوران گردشگری ریژان همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش شش انداز گیلانی

  • بادمجان: ۴ عدد متوسط
  • پیاز: ۲عدد متوسط
  • گردوی چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
  • رب انار: ۲قاشق غذا خوری
  • روغن سرخ کردنی: به اندازه لازم
  • آب: سه لیوان
  • یخ: ۴ یا ۵ تیکه کوچک
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه کاری: به مقدار لازم

مرحله اول: آماده کردن بادمجان

ابتدا بادمجون‌ها رو می‌شوریم، پوستشو می‌گیریم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم و بعد به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم می‌ذاریم توی آب‌ونمک بمونه که هم تلخیش گرفته بشه و هم روغن کمتری موقع سرخ کردن مصرف بشه.

بهترین روش واسه نگینی خرد کردن بادمجون اینه که اول بادمجون رو به قسمت تقریبا هم‌اندازه از طولش برش بدید و بعد تو اندازه‌های یکسان روی اون قسمت‌ها برش‌های عرضی ایجاد کنید. دقت کنید که اندازه‌های نگین‌های بادمجون تقریبا مشابه باشه که موقع سرخ کردن یکیش نسوزه در حالی یکی دیگه‌ش نپخته مونده.

مرحله دوم: سرخ کردن پیاز و گردو

در این مرحله ابتدا پیازهامونو یا رنده می‌کنیم یا نگینی خرد می‌کنیم. پیازتون میتونه سفید یا بنفش باشه فرقی نمی‌کنه. بعد توی یه ماهیتابه بزرگ پیاز رو با زردچوبه و کمی روغن تفت میدیم.
لازمه که ماهیتابه‌ حتما درب داشته باشه، چون توی همین ماهیتابه قراره خورشتمون رو درست کنیم.

موقع تفت دادن پیاز توجه داشته باشید که لازم نیست پیاز حالت چیپسی به خودش بگیره همین که سرخ بشه کافیه. بعد از اینکه پیازمون سرخ شد مغز گردوهایی که کاملا پودر شدن رو به ماهیتابه اضافه می‌کنیم و مواد رو تفت میدیم و بعدش یه قاشق رب گوجه به موادمون اضافه می‌کنیم و موادو روی حرارت هم میزنیم و صبر می‌کنیم رب گوجه حسابی سرخ بشه تا خودشو باز کنه و رنگ غذا رو عوض کنه.

بعد از سرخ شدن رب‌مون ۲ الی ۳ لیوان آب به ماهیتابه اضافه می‌کنیم، وقتی که جوش اومد درب ماهیتابه رو می‌ذاریم و شعله گاز رو کم می‌کنیم و اجازه می‌دیم به مدت ۱ الی ۲ ساعت غذا جا بیوفته.

مرحله سوم: اضافه کردن یخ و رب انار

بعد از این که ۱ الی ۲ساعت گذشت به خوشت‌مون چند تیکه یخ اضافه می‌کنیم و دوباره درب ماهیتابه رو می‌ذاریم و اجازه می‌دیم یک ساعت دیگه روی شعله ملایم گاز بمونه. با انداختن اون چند تیکه یخ به گردوها شوک وارد می‌شه و حسابی روغن می‌ندازه. حتما دقت کنید که شعله گاز باید کم باشه.

بعد از اینکه حدود یک ساعت از اضافه کردن تیکه‌های یخ گذشت وقتشه که رب انار رو به خورشتمون اضافه کنیم و هم بزنیم. بعد دوباره درب ماهیتابه رو می‌ذاریم و اجازه می‌دیم جا بیوفته.

مرحله چهارم: سرخ کردن بادمجان و اضافه کردنش به خورشت

بادمجونایی رو که گذاشته بودیم تو آب نمک، بعد از اینکه آب کشیدیم، خشک می‌کنیم و بعد توی روغن با ادویه کاری و زردچوبه و نمک و فلفل کاملا تفتش می‌دیم. وقتی که بادمجون‌هایی که نگینی خرد کرده بودیم، نرم شدن کم کم شروع می‌کنند به سرخ شدن. بعد از اینکه کاملا سرخ شدن بادمجون رو به خورشتمون اضافه می‌کنیم و بعد حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه خورشت شیش انداز گیلانی حاضر و آماده نوش جان کردنه.

نکاتی مهم در تهیه خورشت شش انداز گیلانی

توی خورش شیش انداز گیلانی می‌تونید از دو سه حبه سیر هم استفاده کنید و موقعی که دارید پیازهارو تفت می‌دید سیر رو هم باهاش تفت بدید. همچنین عطر و بوی این خوشت خوشمزه رو میشه با سبزی‌های معطر مثل چوچاق، نعناع، خلواش، ترخون و جعفری چند برابر کرد.

به خورشت شش انداز گیلانی می‌تونید گوشت و مرغ هم اضافه کنید. فقط باید تیکه های گوشت یا مرغ رو خوب سرخشون کنید و بعد از اینکه مواد گردو و رب انار جا افتاد همراه با بادمجون‌ها به غذا اضافه کنید و اجازه بدید همه مواد توی قابلمه به خوبی به خورد هم برن تا خورشت طعم خوبی پیدا کنه. اگه دوست دارید خورشت حسابی ترش بشه هم دستتون برای اضافه کردن رب گوجه سبز یا همون رب آلوچه بازه.

بعضی‌ها این خورشت رو بدون بادمجون و با تخم مرغ هم درست می‌کنند، به این صورت که بعد از اینکه گردو حسابی روغن پس داد، توی مرحله آخر تخم مرغ رو روی خورشت بزنید. دقت کنید که توی این مرحله نباید خورشت رو هم بزنید فقط کافیه درب ماهیتابه رو بذارید و ۱۵ دقیقه به تخم مرغ اجاز پخته شدن بدید. وقتی که دیدید تخم مرغ خودشو گرفته می‌تونید از مواد شش انداز روش بریزید و بعد خورشت حاضر و آماده سروه، به همین راحتی.

به طور کلی دستتون توی درست کردن خورشت شش انداز بازه و می‌تونید بعضی از مواد تشکیل دهنده‌شو مطابق با سلیقه خودتون حذف یا اضافه کنید، البته حواستون باشه که رب انار و گردو از مواد اصلی و غیرقابل حذف این خورشت اصیل گیلانی‌اند. برای تزیین خورشت شش انداز گیلانی می‌تونید از مغز گردو بادمجان هایی که به صورت ورقه ای خرد و سرخ شدند، استفاده کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

طرز تهیه غذاهای متنوع با نودل
طرز تهیه مرحله به مرحله قیمه نثار مجلسی + چند نکته در تهی...
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی
طرز تهیه سس پنیر رستورانی
طرز تهیه 3 دسر میوه ای برای میان وعده
طرز تهیه یک معجون تابستانی
دستور تهیه چند ترشی خانگی و خوشمزه گیلانی
طرز تهیه یک املت بسیار لذیذ برای صبحانه
طرز تهیه 4 غذای گیلانی خوشمزه با بادمجان
رشت شهر خلاق خوراک شناسی
خواص میوه انجیر + طرز تهیه چند مورد که با انجیر تهیه می شود
دستور تهیه مرغ بالزامیک به همراه نکات تکمیلی در تهیه آن

دیدگاهتان را بنویسید