زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (3)

زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (3)

This post is also available in: فارسی

در مقالات پیشین به بررسی زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران پرداختیم. اما از آنجاییکه زیبایی های ایران گسترده است بهترین رستوران در رشت تصمیم دارد در چند مقاله را برای معرفی این جاذبه های گردشگری بینظیر و بی همتا اختصاص دهد. در این سفر لذتبخش تاریخی با ما همراه باشید.

رستوران ریژان در این سری مقالات سعی می‌کند تا جاذبه های تورستی از اقصی نقاط ایران به شما همراهان عزیز معرفی کنیم.

تخت جمشید

جاذبه‌های توریستی ایران

تخت جمشید واقع در استان فارس، شهر مرودشت می‌باشد. بهترین زمان بازدید از آن پاییز، زمستان و اواخر فروردین ماه است. این مکان تاریخی ارزشمند در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت می‌باشد.

تخت جمشید، نمادی از شکوه و عظمت در ایران باستان، یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن در جهان و یادگار پادشاهان هخامنشی از ۲۵۰۰ سال پیش در ایران است. به‌طور کلی، بناها و کاخ‌های مجموعه تخت جمشید را در محوطه مسطح میانی و اضلاع جنوب و جنوب غربی و شرق این محوطه بنا کرده‌اند. ورودی مجموعه پلکانی سنگ‌فرش شده قرار دارد. که با گذشتن از آن به فضای بزرگ‌تری می‌رسید. جالب است بدانید که هم‌زمان با ساخت کاخ‌های عظیم در تخت جمشید، در دیگر امپراتوری‌های بزرگ جهان، برده‌داری رواج داشت. اما در ایران و در مقر حکومت هخامنشیان، کارگران بیمه بودند و از مزایای مختلفی نیز بهره می‌بردند. تخت جمشید از زیباترین جاذبه های توریستی ایران است.

نقش رجب و نقش رستم

جاذبه‌های توریستی ایران

نقش رجب و نقش رستم واقع در استان فارس، شهر مرودشت می‌باشد. بهترین زمان بازدید از آن پاییز، زمستان و اواخر فروردین ماه است. این مکان تاریخی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران است.

نقش رستم شیراز محوطه‌ای تاریخی در کوه‌های فارس است و کهن‌ترین بناها، آرامگاه‌ها، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های ایران باستان در آن قرار گرفته‌اند. تمایز نقش رستم نسبت به سایر دیدنیهای تاریخی فارس، وجود آثاری از سه دوره تاریخی برجسته در آن است؛ منطقه‌ای که پادشاهان هخامنشی و ساسانیان برای آن اهمیت خاصی قائیل بودند. دلیل نامگذاری منطقه نقش رستم به این نام را به افسانه‌ای قدیمی نسبت می‌دهند. بر اساس این افسانه، این منطقه محل رویارویی رستم و اسفندیار بوده است. یکی از دیدنیهای مجموعه نقش رستم می‌توان به کعبه زرتشت در مقابل آرامگاه داریوش دوم اشاره کرد که گفته می‌شود در ایران باستان، مرکز پرستش بوده است.

آرامگاه شیخ صفی از زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران

جاذبه‌های توریستی ایران

آرامگاه شیخ صفی واقع در استان اردبیل، شهر اردبیل می‌باشد. بهترین زمان بازدید از آن اواخر بهار، تابستان و اوایل پاییز ماه است. این مجموعه تاریخی در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت می‌باشد.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نمونه‌ای شاهکار از هنر و معماری ایرانی به شمار می‌رود. این مسجد محل دفن شیخ صفی، شاه اسماعیل و تعدادی از صاحب‌منصبان دوره صفوی است. بناهایی از سال ۷۳۵ تا ۱۰۳۸ هجری قمری (۷۱۴ تا ۱۰۰۸ هجری شمسی) در این مجموعه ساخته شده‌اند. این بناها از نظر معماری، کاشی‌کاری، معرق، مقرنس، گچ‌بری، صندوق منبت و مشبک‌ قبور و غیره، شکوه معماری مذهبی از دوره ایلخانی تا صفوی را به نمایش می‌گذارند.

برج یا میل گنبد قاووس بلندترین برج تمام آجری جهان و جزو ابنیه‌ تاریخی مربوط به سده‌ چهارم هجری است. این برج در سال ۳۹۷ هجری قمری و به دستور یکی از پادشاهان آل زیار ساخته شده است. میل گنبد قاووس، بنایی با معماری خراسانی و رازی است و آجر و ملات ساروج تنها مصالح به‌کار رفته در آن هستند. در مورد کاربری حقیقی این برج، بین مورخان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از صاحب‌نظران این برج را بنای آرامگاهی می‌دانند و برخی نیز آن را رصدخانه می‌پندارند.

برج گنبد کاووس

جاذبه‌های توریستی ایران

برج گنبد کاووس واقع در استان گلستان، شهر گنبد کاووس می‌باشد. بهترین زمان بازدید از آن بهار، اواخر تابستان و پاییز ماه است. همچنین در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت می‌باشد.

برج گنبد کاووس یک سازه بی‌نقص در فهرست بهترین آثار مهندسی تاریخ بشر قرار دارد. برجی که فقط از آجر به‌شکل گنبدی مخروطی ساخته شده است. هیچ‌گونه استوارکننده‌ای ندارد و در طول عمر بیش از هزار ساله‌اش حتی با تحمل دو زمین‌لرزه‌ شدیدتر از ۶ ریشتر، همچنان استوار باقی مانده است. ارتفاع میل گنبد با احتساب پایه حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد که ۱۸ متر از این ارتفاع متعلق به سرپوش میل است.

جنگل های هیرکانی از زیباترین جاذبه های توریستی ایران

جاذبه‌های توریستی ایران

جنگل های هیرکانی ایران در هفت استان حاشیه‌ی دریای خزر ( استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی) قرار دارند. بهترین زمان بازدید از آن بهار، اواخر تابستان و پاییز ماه است. جنگل های هیرکانی در میراث جهانی یونسکو ثبت است.

جنگل های هیرکانی ایران و جمهوری آذربایجان از مهم‌ترین مناطق زیست‌کره در جهان به شمار می‌روند. که نقشی موثر در شکل‌گیری چرخه زندگی دارند. گونه‌هایی منحصربه‌فرد از گیاهان و جانوران در طول زمان، در جنگل های هیرکانی رشد کرده‌اند. که متاسفانه امروزه برخی از آن‌ها منقرض شده‌اند. موقعیت خاص جنگل های هیرکانی در حاشیه دریای خزر و کوهستان‌های اطراف آن، شرایط اقلیمی خاصی برای گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم کرده است. که در جنگل های سایر نقاط جهان دیده نمی‌شود. 

کلام پایانی

امیدواریم که از خوانش این مطلب راضی بوده باشید. لطفا اگر تجربه سفر به هر کدام از این مکان هارا داشتید با ما در میان بگذارید و هم چنین نظرات خود را برای ما بنویسید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

قهوه محبوب ترین نوشیدنی از تاریخچه تا طرز تهیه
رفتار های عادی که ممکن است در هنگام سفر در دیگر کشورها بی...
آشنایی با ادویه جات مناسب برای هر غذا + نکات مهم در استفا...
چند مورد از نوشیدنی های مناسب بعد از غذا
مهمترین ویژگی هایی که یک رستوران خوب باید داشته باشد
معرفی انواع رستوران
خواص شگفت انگیز عناب برای سلامت بدن
نکات طلایی در مزه دار کردن جوجه کباب
برگزاری مراسم تولد در بهترین رستوران رشت
معرفی بازار بزرگ رشت
چند ترفند در آشپزی که به شما کمک می کند
چند مورد از ویژگی های یک رستوران خوب برای جلسات کاری

دیدگاهتان را بنویسید