روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم

روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم

This post is also available in: English فارسی العربية

روش های تشویق و علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم

غذا خوردن یکی از لذت های زندگی به شمار می‌رود. اما علاقه‌مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم از اصلی ترین دغدغه های والدین در جهت رشد کودکان است. از آن جایی‌که کودکان عادت های غذایی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند و نسبت به بسیاری از مواد غذایی همچون سبزیجات از خود بی‌میلی نشان دهند. به همین دلیل تشویق و علاقه مند کردن کودک به غذاهایی که هم از مواد مغذی و سالم برخوردار بوده و هم برای او جذاب باشد، بسیار چالش برانگیز است.

علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم

ایجاد یک خاطره بد از طعم غذا برای کودکان، می‌تواند سبب شود که تا سالیان سال میل و ذائقه خود را نسبت به خوردن غذاهای سالم از دست بدهند که ممکن است با مشکلات گوارشی و اختلال در رشد کودک همراه شود. به همین دلیل باید به دنبال ترفندها و روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم بود.

یا مثلا اگر برای صرف غذا به یکی از رستوران های رشت رفتید. بتوانید غذای مناسبی را همراه خود برای فرزندان ببرید که نظرشان به غذای خودشان جلب شود. در این بخش رستوران گردشگری ریژان به عنوان بهترین رستوران در رشت برایتان چندین روش برای علاقه مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم در نظر گرفته است :

ترکیب سبزیجات با غذاهای گوشتی

به‌ طور کلی کودکان تمایل بیشتری به غذاهای گوشتی نسبت به خوردن سبزیجات دارند. دلیل این امر را می‌توان طعم و مزه غذا دانست که باعث می‌شود خوردن غذای گوشتی در نظر کودک جذاب‌تر جلوه کند.

غذاهایی همچون پیتزای سبزیجات و اضافه کردن سبزی های خرد شده به پاستا، تهیه سبزی پلو به جای پلوی ساده و تهیه خوراک‌هایی که ترکیبی از گوشت، سیب‌زمینی، نخودفرنگی، هویج و … از مواردی هستند که می‌تواند به شما برای متقاعد کردن فرزندتان نسبت به خوردن غذاهای سالم کمک کند.

اهمیت دادان به ظاهر غذا

ترکیب رنگ ها و یا ایجاد اشکال متنوع در غذا می‌تواند به میزان قابل‌ توجهی در علاقه‌مند کردن کودکان به مصرف غذای سالم کمک کند. تزیین غذا به شکل انواع حیوانات، عروسک، خانه و یا شخصیت های کارتونی و … اشتهای کودک را چندین برابر نیز می کند.

به کمک کودک غذا درست کنید

کودکان علاقه بسیاری به الگوبرداری از والدین خود دارند. همچنین از بازی کردن با ظروف و وسایل آشپزخانه لذت می‌برند. بنابراین سعی کنید هنگام آشپزی کودکتان را در کنار خود نگه دارید و به او اجازه دهید در هنگام آماده‌سازی غذا با شما مشارکت کند. ایجاد جذابیت و تفریح در این‌ بین می‌تواند کودک را سر ذوق بیاورد. همچنین نسبت به غذایی که خود در درست کردن آن مشارکت داشته واکنش مثبتی نشان دهد.

کودک را مجبور به خوردن یا سرزنش نکنید

کودکان گاهی به دلیل دنیای کودکانه خود به اتفاقات و برنامه‌های والدین مخالفت نشان می دهند و بازی را به اموری همچون غذا خوردن ترجیح دهند. برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن غذا بهتر است، کودک را به حال خود رها کرده. تا پس از دست کشیدن از بازی و تفریح خود، آزادانه تقاضای وعده غذایی کند. البته خوب است نگذارید این موضوع به عادت کودک تبدیل شود. غذا خوردن اعضای خانواده در کنار یکدیگر از جمله نکات مثبت در رشد و تربیت کودک است که باید تا جای ممکن رعایت شود.

جذابیت و تفریح در هنگام غذا را فراموش نکنید

از دیگر راه‌های علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن، همراه کردن با بازی و سرگرمی است.در میان وقتی کودک غذا خوردن را به چشم تفریحی شاد ببیند. در خوردن غذاهای سالم نیز از خود اشتیاق بیشتری نشان خواهد داد. تشبیه غذا خوردن به تفریحات مختلف و یا گذاشتن نام های جالب و خنده دار بر روی برخی غذاها علاقه کودک را نسب این فرایند تشدید کند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

گلوتن چیست؟ طرز تهیه نان بدون گلوتن
8 مورد از مقوی ترین دمنوش ها برای درمان بیماری ها
مروری بر آلوده ترین سطوحی که در سفر به آن بر میخوریم
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
قارچ و خواص خارق العاده آن برای بدن
نباید های پس از غذا خوردن و دانستنی های مربوط به آن
لذیذترین انواع ماهی دریای خزر
فواید و خواص 7 مورد از میوه ها و سبزیجات
چوچاق گیلانی پرخاصیت و موارد مصرف آن
طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن
چند مورد از خاصیت سبزیجات به همراه طرز تهیه 2 غذای گیاهی
خواص میوه انجیر + طرز تهیه چند مورد که با انجیر تهیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید