مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای

This post is also available in: English فارسی العربية

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای

آشپزی هنر تبدیل مواد خام به انواع غذاهای خوشمزه و مطبوع است. آشپز فردی است که این هنر را به صورت های متنوع یاد می گیرد و هنر جذاب خود را برای افراد ارائه می دهد. تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای نیازمند تمرین بسیار و کسب تجربه در زمینه های متنوع این حیطه می باشد، آشپز با استفاده از روش های مختلف آشپزی، غذاها را آماده می کند. در آشپزخانه های بزرگ، معمولا گروهی از آشپزها کار می کنند و یک سرآشپز بر کار آنها نظارت دارد. سرآشپز کلیه کارهای آشپزخانه را مدیریت و کنترل می کند.

برای موفق شدن فرد باید علاقه فراوانی به غذا و آشپزی داشته و سرعت عمل خوبی داشته باشد. همچنین باید در فرآیند تهیه غذا و سرو آن، خلاقیت داشته باشد. آشپز همچنین باید صبور بوده و تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشد. این کار برای علاقه مندان آن علیرغم همه سختی ها و فشارهایش، بسیار جذاب و متنوع است.

 

ویژگی ها و مهارت های لازم برای آشپز شدن

سرآشپز بودن چیزی فراتر از گذاشتن غذا در بشقاب است شما باید بر برخی از مهارت های اصلی تسلط بسیار زیادی داشته باشید.

معرفی شغل آشپزی، تمایل به یادگیری

سرآشپز شدن یک تجربه یادگیری عملی میتواند باشد و همانطور که گفته می شود تمرین باعث پیشرفت می شود. شما باید بر طعم و تکنیک غذاهای مختلف تسلط داشته باشید که برای یادگیری آن ها زمان و انرژی زیادی صرف کنید. برای اینکه یک آشپز عالی شوید، باید مدام در حال یادگیری باشید.

یاد بگیرید چگونه طعم ها ترکیب می شوند و ضمن حفظ خواص، چگونه مزه خوبی خواهند داشت، شناخت ادویه هایی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و … سبب می شوند تا به بهترین نکته ها دست یابید. برای یادگیری این هنر می توانید از کلاس های آموزشی کمک بگیرید. پیدا کردن کلاس آموزشی برای افراد عادی که سر رشته ای ندارند و ممکن است نتوانند به راحتی بهترین آن را پیدا کنند کمی سخت است.

برای مثال گیلان از جمله استان هایی است دارای تنوع زیادی در غذا می باشد و این یکی از نعمت های زندگی در این استان است. اگر در این استان زیبا زندگی می کنید می توانید با مراجعه به رستوران های گیلان و یا بهترین رستوران ها در رشت از آن ها کمک بگیرید تا برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای کمکتان کنند.

سازماندهی

اینکه توانایی این را داشته باشید که همیشه تمیز و مرتب کار کنید یک امر ضروری است.  در واقع باید بتوانید محیط را منظم، سطوح را تمیز و همه چیز را سرجای خود قرار دهید. یک آشپزخانه سازمان یافته به شما کمک می کند تا کنترل امور را به دست بگیرید و در آشپزی دچار مشکل نشوید.

شور واقعی

شما باید واقعا تمایل به آشپزی داشته باشید و بتوانید بهترین غذاها را در روزهای شلوغ کاری نیز درست کنید. اگر این میل در شما زیاد است، باید بگوییم یکی از مهارت های لازم برای آشپز شدن را دارید.

خلاقیت

سرآشپز شدن فراتر از رعایت دستورالعمل هاست. خلاقیت یک آشپز معمولا همان چیزی است که باعث جذب و ترغیب مشتری می شود.

کار گروهی

تعداد زیادی از افراد از زمینه های مختلف از طریق عشق مشترک به آشپزی دور هم جمع می شوند. اینکه هم بتوانید با تیم خود کار کنید و هم به راحتی در کنار هم کار نمایید، یک مهارت اساسی برای یک سرآشپز حرفه ای است.

 

مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت های لازم برای آشپز شدن، مدیریت زمان است. اهمیت مدیریت زمان چیزی نیست که بتوانیم از آن چشم بپوشیم. چرا که در لحظه ممکن است سفارش های مختلفی دریافت کنید که مجبور باشید به سرعت همه آن ها را مدیریت نمایید.

مهارت های رهبری

سرآشپزهای باتجربه، باید بدانند که چگونه تیم خود را هدایت کنند و بهترین نتیجه را از آن ها بگیرند. سرآشپز مسئولیت آشپزخانه را بر عهده دارد و بنابراین او باید بتواند دستور دهد و افرادش از او حرف شنوی داشته باشند. در عین حال باید فضای مطلوبی را در آشپزخانه حفظ کند.

انعطاف پذیری

سرآشپزها و آشپزهای حرفه ای مرتبا از سایر آشپزها، همکاران و مشتریان در مورد غذایی که درست می کنند، بازخورد دریافت می نمایند و ممکن است همه بازخورد ها مثبت نباشند، سرآشپز باید بتوانید از پس انتقادات برآید.

استقامت

استقامت در شغل آشپزی جایگاه مهمی دارد. سرآشپزها باید از سلامت عالی جسمی و روحی برخوردار باشند. کار در آشپزخانه می تواند از نظر جسمی بسیار طاقت فرسا باشد، کار با شیفت های طولانی و ایستادن روی پاها در دمای گرم و بدون وقفه بسیار سخت است.
یک سرآشپز باتجربه استقامت عالی برای تمرکز و تهیه مداوم غذا برای مشتریان خواهد داشت.
به یاد داشته باشید، کسب مهارت هایی از این دست می توانند مدت زمان زیادی طول بکشد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

روش های مناسب برای افزایش وزن سالم و اصولی
معرفی زیباترین آبشارهای ایران (1)
قهوه محبوب ترین نوشیدنی از تاریخچه تا طرز تهیه
بهترین روش نگهداری انواع نان در منزل به همراه نکات مهم
رفتار های عادی که ممکن است در هنگام سفر در دیگر کشورها بی...
رشت شهر خلاق خوراک شناسی
خوشمزه ترین غذاهای دنیا متعلق به کدام کشورها هستند؟
بهترین محل های تفریحی و تاریخی رشت
دانستنی های عجیب غذایی و خوراکی ها
طرز تهیه نان سیر و خواص شگفت انگیز سیر
معرفی غارهای جذاب و دیدنی ایران
تزئین و دورچین مناسب برای انواع کباب های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید