معرفی غذاهای سنتی استان های ایران (1)

معرفی غذاهای سنتی استان های ایران (1)

This post is also available in: فارسی

غذاهای محلی ایران از شمال گرفته تا جنوب و از غرب گرفته شرق، آن‌قدر متنوع هستند که جمع‌آوری آن‌ها به یک دایره‌المعارف چند هزار صفحه‌ای نیاز دارد. ایران در زمان امپراتوری پارس با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین افغانستان، پاکستان، کشورهای عربی و ترکیه همسایه بود. این موضوع علاوه بر قرار گرفتن ایران در مسیر تجارت جاده ابریشم و داشتن روابط نزدیک با اروپا، خاور دور و آفریقا کاملا گویای این است که چرا دامنه غذاهای بومی این کشور تا این حد گسترده است.

در ادامه با بهترین رستوران در رشت همراه باشید تا به معرفی غذاهای سنتی استان های ایران عزیزمان در دو بخش بپردازیم.

غذاهای سنتی استان های ایران

کشور ایران دارای ۳۱ استان است که هر یک، ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خودشان را دارند. گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند. غذاهای سنتی ایرانی معمولا جزو غذاهای پرطرفدار و خوشمزه هستند. در ادامه بهترین رستوران در رشت به معرفی غذاهای سنتی استان های ایران میپردازد.

غذاهای سنتی گیلان خورش سیر قلیه

غذاهای سنتی استان ها

یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود.

غذاهای سنتی مازندران مرغ شکم پر

مرغ شکم پر را در بسیاری از شهرهای ایران درست می‌کنند اما این غذا اصالتا مازندرانی است. داخل مرغ را خالی و تمیز می‌کنند، سپس با یک سری مواد پرش می‌کنند. از جمله موادی که داخل مرغ می‌گذارند می‌توان به انواع سبزیجات، پیاز داغ، گردو، زرشک، قیسی، آلو و آب نارنج اشاره کرد. مازندرانی‌ها به غیر از مرغ، اردک شکم پر هم می‌پزند.

غذای سنتی فارس کلم پلو

غذاهای سنتی استان ها

معروف‌ترین غذای شیراز کلم پلو است که البته با کلم پلوهای سایر شهرها فرق دارد. به غیر از کلم، از سبزیجات معطر، گوشت و ادویه‌جات در تهیه این غذا استفاده می‌شود. کلم پلو شیرازی را حتما با سالاد شیرازی نوش جان کنید تا از طعم و مزه آن بیشتر لذت ببرید.

غذای سنتی اصفهان بریان

مشهورترین غذای اصفهان، بریان است. این غذا را هم در خانه و هم در رستوران‌ها تهیه و سرو می‌کنند. بریان ترکیبی از گوشت، جگر سفید گوسفند و انواع ادویه‌هاست. بریان خوراکی گرد و شبیه همبرگر است. علاوه بر این، مقداری آب گوشت هم در یک ظرف سرو می‌شود که می‌توانید داخل آن هم نان بریزید و میل کنید. این آب گوشت از پخت ترکیبات بریان در آب به دست می‌آید.

غذای سنتی خوزستان خورش قلیه ماهی

غذاهای سنتی استان ها

قلیه ماهی از معروف‌ترین غذاهای سنتی جنوب کشور است. برای تهیه این غذا از ماهی بی‌استخوان استفاده می‌کنند. پیاز و انواع سبزی‌های معطر از مهم‌ترین مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی است. برای ترش شدن این خوراک، داخلش تمبر هندی هم می‌ریزند.

غذای سنتی قزوین قیمه نثار

قیمه نثار یکی از بهترین و حتی می‌توان گفت لوکس‌ترین غذاهای قزوین و البته ایران است. خلال بادام و پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک را با هم تفت می‌دهند. سپس روی برنج می‌ریزند و با گوشت سرو می‌کنند.

غذذای سنتی آذربایجان شرقی کوفته تبریزی

غذاهای سنتی استان ها

یکی از غذاهای سنتی و معروف ایرانی، کوفته تبریزی است. درست کردن کوفته مهارت زیادی می‌خواهد. برای تهیه کوفته تبریزی، گوشت چرخکرده، لپه، برنج و سبزی استفاده می‌شود. داخل کوفته هم گردو و آلو می‌گذارند.

غذای سنتی اردبیل آش دوغ

از مواد اولیه آش دوغ می‌توان به انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزی‌های مختلف، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی اشاره کرد. این آش در نهایت با دوغ مزه‌دار شده و سرو می‌شود. آش دوغ را می‌توان به‌صورت گیاهی یا همراه با کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده یا گوشت ریش ریش شده به‌عنوان یک میان وعده و پیش‌غذا یا حتی در وعده ناهار سرو کرد.

غذای سنتی البرز خورش عدس طالقان

غذاهای سنتی استان ها

خورش عدس سبز، یکی از لذیذترین و مقوی‌ترین خورش‌های ایرانی است که اصالت آن به شهر طالقان در استان البرز برمی‌شود. این خورش، دستور پخت ساده‌ای دارد و می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذایی کامل به‌همراه نان یا برنج در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. خورش عدس یا مرجو خورش را می‌توان با گوشت یا به‌صورت کاملا گیاهی طبخ کرد.

غذای سنتی ایلام آش ترخینه

آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است. آش ترخینه به دو طریق تهیه می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به یک نوع سبزی محلی به نام شلم، گوجه‌فرنگی، آب انار، ترخون، نعنا، پیاز، فلفل، زردچوبه، مایه خمیر، گندم، دوغ و پونه کوهی اشاره کرد. البته به‌دلیل در دسترس نبودن برخی از مواد لازم آش ترخینه در فصل زمستان، مردم ایلام از یک ماه قبل از شروع سرما، شروع به تهیه این مواد کرده و در زمستان، این غذای محلی و مقوی و مفید را درست می‌کنند.

غذای سنتی تهران خورش قیمه

غذاهای سنتی استان ها

 خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان این خورش سنتی که یکی از غذاهای اصیل تهرانی نیز به شمار می‌آید. می‌توان به گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، لپه و لیمو عمانی اشاره کرد. بهترین نوع گوشتی که می‌توان برای طبخ قیمه استفاده کرد، مغز ران گوساله یا گوشت سردست گوسفندی است. البته برای طبخ قیمه از گوشت مرغ نیز می‌توان استفاده کرد. قیمه همراه با برنج ساده یا رشته ‌پلو و با سیب‌زمینی و گاهی بادمجان سرخ کرده سرو می‌شود. برخی افراد دارچین، زعفران، هل و گلاب را نیز برای خوش‌عطر و طعم کردن این خورش به آن اضافه می‌کنند.

غذای سنتی کرمان اوماچ آش

اوماچ آش یا آش عوماج یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان است. این غذا سرشار از مواد معدنی و مغذی است. ترکیبات اصلی این آش را چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سیاه‌دانه، میتخم (تخم شوید)، کسرک (زنیان)، زیره، نعناع داغ، تلف (قره‌قروت)، اسفناج، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه تشکیل می‌دهند.

غذای سنتی بوشهر دمپختک ماهی

غذاهای سنتی استان ها

دمپخت ماهی بوشهری، دمی لخ لخ یکی از لذیذترین غذاهای بوشهری است که با ماهی، برنج، سبزی (گشنیز، شنبلیله و شوید)، سیر، پیاز، تمر هندی و ادویه‌جات درست می‌شود. این خوراک با نام‌های متفاوت در برخی دیگر از شهر‌های جنوبی و هرمزگان نیز طبخ می‌شود. اما مشهورترین نام آن، دمی لخ لخ یا لخلاخ بوشهری است. این غذا با دو دستور پخت متفاوت درست می‌شود که تفاوت عمده آن‌ها در استفاده از لیمو عمانی یا تمر هندی است.

غذاهای محلی کرمانشاه خورش پسته کوهی

از مهم‌ترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه می‌توان به خورش پسته کوهی اشاره کرد. خورش ونوشک (پسته کوهی) را معمولاً با گوشت قرمز تهیه می‌کنند، البته می‌توانید از گوشت سفید هم استفاده کنید یا بسته به سلیقه خود, آن را کاملاً گیاهی طبخ کنید.

غذاهای محلی سمنان

غذاهای سنتی استان ها

غذای استان سمنان، به دلیل استفاده از مواد غذایی بومی و محلی، ارزش مطلوبی دارد. معروف‌ترین غذاهای سنتی استان سمنان سبزی‌پلو دامغانی، خورشت هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه‌پلو، تاک‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو و چلو گوشت هستند.

غذای محلی گلستان ماش پلو

ماش پلو از دیگر غذاهای محلی گلستان به شمار می‌رود که به دلیل سادگی معمولاً به‌عنوان پیش‌غذا نیز استفاده می‌شود. این پلو با ماش، برنج، گوشت چرخ‌کرده، زعفران، پیاز، روغن‌زیتون، نمک و روغن تهیه می‌شود.

غذای محلی سیستان و بلوچستان اوجیزک

غذاهای سنتی استان ها

اوجیزک همان آبگوشت محلی سیستان است که گوشت ندارد. این غذا تا حدودی شبیه اشکنه هم است. ادویهٔ اصلی این غذا آچار (نوعی ادویه محلی) است. برای پخت اوجیزک به گوجه، روغن (ترجیحاً روغن محلی)، پیاز، آب، سیب‌زمینی و آچار نیاز دارید. البته در نوعی دیگر از این غذا به آن تخم‌مرغ هم اضافه می‌کنند.

غذای سنتی همدان آبگوشت قورمه

در تهیه این غذا آبگوشت و خورشت قورمه‌سبزی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، که البته هر چه هست مزه خاصی دارد! برای تهیه این غذا به گوشت، سبزی قورمه، سیب‌زمینی، پیازداغ، لوبیا قرمز، لیموعمانی و تخم‌مرغ نیاز دارید.

غذای سنتی قم آبگوشت قنبید یا کلم‌قمری

معروف‌ترین غذای محلی قم, آبگوشت قنبید است. قنبید از کلمهٔ قمنبید (نبات قم)، گرفته‌شده است. آبگوشت قنبید بسیار خوش‌طعم بوده و مواد لازم برای تهیه آن نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیموعمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه است. آش قونیه, ماش ماشک و ماشاب از دیگر غذاهای محلی این استان هستند.

غذاهای محلی مرکزی آبگوشت دودار

آبگوشت دوگوله دودار که به آبگوشت کشت یا آبگوشت دوغ‌دار نیز معروف است، یکی از غذاهای محلی و سرشار از انرژی استان مرکزی است؛ در تهیه این غذای سنتی از گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیا سفید، بادمجان سرخ‌شده، پیاز، کشک، سیر، نمک، روغن، زردچوبه و نعناع استفاده می‌شود.

غذاهای سنتی لرستان خورشت قلیه ترش

غذاهای سنتی استان ها

پرطرفدارترین غذای استان لرستان خورش قلیه ترش است؛ این خورشت به “کلیه‌ترش” هم معروف است که از گوشت سیب‌زمینی و رب انار تهیه می‌شود. بسته به سلیقه خود می‌توانید از گوشت مرغ به‌جای گوشت قرمز استفاده کنید.

غذای سنتی هرمزگان کاتوغ

یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان است که طرفداران زیادی دارد. این غذا مانند دیگر غذاهای محلی این استان از ماهی تهیه می‌شود و مناسب علاقه‌مندان به غذاهای دریایی است. مواد لازم برای تهیه این غذا عبارت است از ماهی شور, تمبر هندی, سیب‌زمینی و پیاز و ادویه‌جات.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

غذاهای شب عید نوروز در شهرهای ایران
انواع کباب های پرطرفدار به سبک ایرانی
طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با طعمی لذیذ
طرز تهیه آب دوغ خیار و فواید آن برای بدن
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن
لذیذترین انواع ماهی دریای خزر
آموزش تهیه چغرتمه گیلانی به روش رستورانی
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها

دیدگاهتان را بنویسید