معرفی بازار بزرگ رشت

معرفی بازار بزرگ رشت

This post is also available in: فارسی

بازار بزرگ رشت با بخش های مختلفی همچون کاروانسرا، طاقی، مسجد و میدان های کوچک و بزرگ جزء برترین جاذبه های گردشگری در استان گیلان به شمار می رود. یکی از مهمترین و دوست داشتنی ترین مراکز دیدنی شهر رشت از دید گردشگران بازار بزرگ می باشد. جالب است بدانید که شهروندان رشتی و گردشگران بسیاری همه ساله برای تفریح و خرید خانه خود به این بازار سنتی جذاب و اصیل مراجعه می‌کنند. آن ها در کنار تهیه لوازم و مواد خوراکی مورد نیاز خود به دیدن مناطق مختلف این مکان می پردازند.

پیشنهاد بهترین رستوران در رشت گشت و گذار در این بازار رنگارنگ است. با ما همراه شوید تا به معرفی بازار بزرگ رشت بپردازیم. و با فرهنگ بازار مَج در گیلان بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه و معماری بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ یکی از پویا ترین مکان های رشت محسوب می‌شود. این بازار خوش آب و رنگ ۲۴ هکتاری در بافت قدیمی و مرکزی رشت واقع شده است. این بازار مرکز کلیه فعالیت ‌های بازرگانی استان گیلان می‌باشد. جالب است بدانید این بازار دارای ۱۴ کاروانسرا با سرای طاقی می باشد. که با راسته‌ های مختلفی (راسته طلافروشان، کتاب فروشان، لوازم عقد ،ماهی فروشان و…) به هم وصل شده و بازار بزرگ رشت را میسازند. همچنین شامل مراکزی همچون میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق ‌‌ها و کاروانسراها می شود.

یکی از جاذبه ‌های مهم گردشگری در این بازار سنتی وجود معماری کاروانسراها و طاقی ‌های آنجاست. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌ های بازرگانی رشت ساخته شدند. تعدادی از این کاروانسراها عبارتند از طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی چیان، ملک و غیره. متاسفانه بازار سنتی رشت بارها دچار آتش سوزی و غارت از سوی بیگانگان قرار گرفته است. اما با این وجود همچنان زیبا است و عظمت خود را دارد.

بازار بزرگ رشت

بازار مج گیلانی

در گوشه کنار این بازار می توان جلوه های گوناگونی از زیبایی های فرهنگ فولکلور استان گیلان را یافت. که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است. از این رو بازار بزرگ زیبا، دوست داشتنی و نوستالژیک است. به خصوص برای رشتی ها، بعد از گذشت سالها بازار بزرگ و اهالی اش همچنان با همان شاخصه های گذشته به کار و کسب می پردازند. بازار مج که به اصطلاح به معنی فروشندگان دوره گرد خوانده می‌شود.

ویژگی های بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت برخلاف بسیاری از بازار های بزرگ سایر شهرهای ایران یک بازار روباز است و تنها قسمت کوچکی از آن با حلب پوشیده شده است و از بخش های گوناگونی شامل کاروانسرا و طاقی‌ها و … تشکیل شده است.

بطور کلی همان بازار سال های دور است و خوشبختانه مدرنیسم چندان روی سنت های آن تاثیر نگذاشته است. روزانه هزاران نفر از ساکنین شهرها و روستاهای مجاور رشت، برای داد و ستد در آن حضور می یابند. علاوه بر محصولات متنوع کشاورزی کلیه مایحتاج ضروری زندگی روزمره را می توان یافت. از این رو بازار سنتی رشت اگر چه به دلیل فشردگی زیاد با مشکلات عبوری روبروست اما در نوع خود از دیدنی ‌های مهم شهر رشت به شمار می ‌رود.
گردشگران وقتی به بازار بزرگ وارد می شوند به دنبال خرید سوغات یا کالای مورد نظر در میان تنوعی از رنگ ‌های زیبای محصولات کشاورزی، انواع ماهی، غذاهای محلی و … ساعت ‌ها به جست‌ و جو می‌ پردازند و در کنار آن از کاروانسراهای قدیمی رشت دیدن می‌ کنند.

بازار بزرگ رشت

بخش‌های بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت در گذشته از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. وجود کاروانسراها در آن سبب شده بود که میزبان کاروان‌های مختلفی باشد. و داد و ستدهای فراوانی در آن با شهرهای دور و نزدیک انجام شود. از جمله کالاهایی که در این بازار مورد معامله قرار می گرفت می توان به ابریشم، برنج و … اشاره نمود. بازار سنتی رشت از بخش‌های زیادی تشکیل شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

طاقی بزرگ

این کاروانسرا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته شده است و در ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها، ضلع غربی سرای قیصریه فخر و ضلع شرقی راسته پلاستیک فروش‌ها قرار دارد.

طاقی کوچک

این کاروانسرا در ضلع شمالی بازار ، جنب مسجد حاج مجتهد قرار دارد و از طریق دالان جنوبی و شرقی به کاروانسرای طاقی بزرگ و راسته گونی‌فروشان و کاروانسرای ملک مرتبط است. همچنین از طریق دالان شمالی، طاقی کوچک به مسجد حاج مجتهد خیابان شریعتی راه دارد.

کاروانسرای محتشم

قدمت این بنا به سال 1300 برمی گردد و در جنوب شرق کاروانسرای گلشن بازار قرار گرفته است. قدمت این کاروانسرا مروبط به دوران قاجار می باشد. کاروانسرای محتشم در سال 1384 در مجموعه آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

کاروانسرای ملک

این بخش نیز در زمان قاجاریه در آن احداث شد و به عنوان مرکز صادرات برنج به روسیه و ابریشم به شهر کاشان و یزد استفاده می شده.

کاروانسرای چینی چیان

این کاروانسرا در بخش شمال غربی آن در نزدیکی چهار سوق واقع شده و از قسمت غربی بعد از حلبی سازها در کنار سرای سعادت می باشد. کاروانسرای چینی چیان در سال 1308 به واسطه برادران چینی چیان تاسیس شد.

طاقی سعادت

اگر به بازار رشت بروید می توانید در اطراف میدان بزرگ، طاقی سعادت را ببینید. این طاقی همانند کاروانسرای ملک در زمان قاجاریه ساخته شده. این طاقی در گذشته به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری شناخته میشد.

بازار بزرگ رشت

راهنمای گشت و گذار در بازار سنتی رشت

این بازار که ارزش تاریخی دارد و متعلق به دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی می‌باشد. در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی (پهلوی سابق) قرار دارد. زیرا انواع خوراکی‌های محلی تازه در بازار به فروش می‌رسند. بوی ماهی و انواع سبزیجات بومی در فضای بازار میپیچد. با عبور از دکان های مختلف عطر های مختلفی به مشام میرسند. این امر سبب می‌شود هنگام قدم زدن در این بازار چشم نواز با دست خالی از آنجا خارج نشوید. همچنین صنایع دستی در بازار به فروش می‌رسند.

بازار بزرگ رشت از ساعت ۸ صبح آغاز می‌کند و مغازه ها تا ساعت ۱۰ شب فعال هستند. برخی از مغازه‌ها نیز تا ساعت ۱۲ شب کار می‌کنند. البته روزهای جمعه ممکن است مغازه‌ها دیرتر کار خود را آغاز کنند.

تهیه سوغات از بازار سنتی رشت

خرید سوغات در بازار پر رفت و آمد رشت در میان انبوه بو ها و رنگ ها شما در این بازار غرق در لذت و خوشی میکند. هر آن چه برای سوغات بخواهید می توانید تهیه نمایید، از سبزیجات گرفته تا زیتون و ماهی. هم چنین وجود موارد دیگری همچون: کلوچه فومن، باقالی تازه و… نیز به عنوان محصولات کشاورزی دیگر در این بازار یافت می شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده شما می توانید به تهیه صنایع دستی هم و موارد این چنینی بپردازید.

بازار بزرگ رشت

امیدواریم از خواندن این مطلب نهایت لذت را برده باشید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

معرفی گوشت مناسب برای هر غذا
زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران (3)
چگونه سفر با اتوبوس لذت بخش و ایمن خواهد بود؟
راهکارهایی برای داشتن سفر کم هزینه
چند ترفند برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف
چند نکته ایمنی برای سفر با دوچرخه
خواص و فواید آب برای بدن انسان
چند مورد از نوشیدنی های مناسب بعد از غذا
چگونه در سفر حرفه ای عکاسی کنیم؟
چند مورد از مزایای سیستم سفارش آنلاین غذا
انواع چاشنی های گیلانی که پیشنهاد می‌شود امتحان کنید
تزئین و دورچین مناسب برای انواع کباب های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید