بهترین محل های تفریحی و تاریخی رشت

بهترین محل های تفریحی و تاریخی رشت

This post is also available in: فارسی

شهر رشت از شهرهای بسیار زیباست که نمیتوان از آن به راحتی رد شد، این جملات اغراق‌آمیز نیست چون جاهای دیدنی رشت بسیار جذاب و متنوع است که فهرست کردن و انتخاب از بین آنها کار را برای گردشگرانی که می‌خواهند در یکی دو روز کل شهر را ببینند سخت می‌کند. در این مقاله رستوران ریژان رشت از جمله بهترین رستوران های رشت برای شما چند مورد از بهترین محل های تفریحی و تاریخی رشت را گر آوری کرده است.

جاهای دیدنی تاریخی

اگر در تاریخ گیلان سرک بکشید متوجه می‌شوید قدمت زندگی و تمدن این منطقه به چند هزار سال قبل برمی‌گردد. اثبات این ادعا آثار باستانی مارلیک و املش است. وقتی به دوران معاصر گیلان نگاه کنید مقاومت در برابر ظالمان داخلی و مهاجمان خارجی غرورآفرین است.

این تاریخ غنی باعث شده تا آنچه امروز به جا مانده تنوع زیادی داشته باشد. هرچند سراسر گیلان پر از خاطرات تاریخی است اما در ادامه فقط جاذبه‌های تاریخی شهر رشت را معرفی می‌کنیم.

۱. موزه و خانه میرزا کوچک خان

داستان زندگی میرزا کوچک خان جنگلی با مهمترین وقایع تاریخی اواخر دوران قاجاریه پیوند خورده است. به همین دلیل آشنایی با این بزرگ‌مرد تاریخ و آشنایی با آن باعث می‌شود با بخش مهمی از تاریخ ایران آشنا شوید.میرزا در اتفاقات انقلاب مشروطه‌، تصرف تهران، جنگ با روس‌ها و انگلیسی‌ها و مبارزات داخلی نقش پررنگی داشته است.

اگر قرار باشد از بین مشاهیر گیلانی یک نفر انتخاب شود، بدون شک آن میرزا کوچک خواهد بود. به همین دلیل نماد اصلی مرکز شهر رشت، مجسمه میرزا است.

محله استادسرای رشت از زمان‌های قدیم محل زندگی خانواده پدری میرزا بود. خانه‌ای که حالا به عنوان موزه میرزا کوچک برای عموم بازگشایی شده در اصل بخش باقیمانده از خانه پدری است. خانه‌ای که میرزا کوچک خان در آن متولد و بزرگ شد و بعد از آن برای تحصیل به قزوین و تهران رفت.

این خانه دو طبقه با سازه چوبی به سبک خانه‌های قدیمی قاجاریه ساخته شده است. دو راه پله در دو طرف به طبقه دوم می‌رسد. خانه میرزا کوچک‌ خان ۴ اتاق دارد که اتاق‌ها به همدیگر و ایوان راه دارند.

طبقه پایین نمایشگاه دائمی کتاب‌های مرتبط با نهضت جنگل، انقلاب مشروطه و گیلان است. در طبقه دوم لوازم زندگی، ظروف قدیمی، اسناد تاریخی و… برای بازدید عموم قرار داده‌اند. در ایوان هم تصاویری از میرزا کوچک خان و اعضای جنبش جنگل روی ستون‌ها نصب شده است.

از دیدنی‌های جالب این خانه، گهواره میرزا کوچک خان با قدمت ۱۵۰ سال، سلاح‌ کمری، ظروف غذا، رادیو، دوربین عکاسی، تلفن و کتاب‌های قدیمی است.

آدرس: خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده

۲. موزه میراث روستایی گیلان

با شنیدن نام «موزه» فضای بسته و پر از اشیا تاریخی به ذهن انسان می‌رسد در حالی که همه موزه‌ها اینطور نیستند.

موزه‌های فضای باز از انواع جذاب موزه در دنیا هستند که خوشبختانه در گیلان یکی از آنها را داریم. موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌ای مختص خانه‌های روستایی گیلان است.

در ادامه متوجه خواهید شد چرا این موزه را باید در فهرست جاهای دیدنی رشت برای سفر بعدی خود قرار دهید.

آب و هوای همیشه بارانی، اقلیم مرطوب و محیط جنگلی گیلان باعث شده تا از زمان‌های قدیم خانه‌ها با هدف سازگاری با این شرایط ساخته شوند. نکته جالب اینجاست که همه خانه‌های گیلان یک شکل نیستند؛ در واقع سبک و معماری خانه‌های گیلان به ۹ منطقه قابل تقسیم است.

در ساخت این خانه‌ها از تکنیک‌ها و مهارت‌های خاصی از طراحی تا ساخت و نگهداری استفاده می‌شود که برای بازدیدکنندگان بسیار جالب است.

مساحت موزه میراث روستایی گیلان حدود ۲۶۰ هکتار است و مساحت پارک جنگلی سراوان حدود ۱۴۸۰ هکتار است. پس اگر به ماجراجویی در یک پارک جنگلی بکر هم علاقه دارید این یک فرصت عالی است.

اگر این موزه را در فهرست جاهایی که باید در شمالگردی بعدی بروید نوشتید، حواستان باشد که برای آن حداقل نصف روز در نظر بگیرید.

خانه‌‌هایی که در این موزه قرار دارند هرکدام از روستایی در گوشه و کنار گیلان به این مکان منتقل شده است. آنها را در مبدا واچینی و در موزه دوباره سرهم کرده‌اند. راهنماهای موزه به گروه‌های بازدید کننده توضیح می‌دهند که چطور بعد از زلزله رودبار این ایده مطرح شد و خانه‌ها چطور به اینجا منتقل شدند.

در کنار بازدید از خانه‌ها می‌توانید لباس محلی بپوشید و سلفی‌های به یادماندنی بگیرید، از مزه غذاهای محلی که در همانجا توسط زنان بومی در حال پخت است لذت ببرید و اگر شانس داشته باشید در جشنواره‌های فرهنگی، تفریحی و آئینی که در موزه میراث روستایی برگزار می‌شود شرکت کنید.

اینجا سعی شده تا نمایشگاهی از فرهنگ، آداب و رسوم، بافت و تمدن گیلان برای مهمان‌ها فراهم شود. به همین دلیل علاوه بر خانه‌ها، سازه‌های دیگری مثل انبار برنج، محل پرورش کرم ابریشم، تنورهای نان‌پزی، کوره ذغال، کارگاه آهنگری، باغچه سبزیجات و … بازسازی شده‌اند.

آدرس: کیلومتر ١٨ آزادراه رشت – قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان – شفت

۳. کاروانسرای عباسی گیلان

چهار کیلومتر بعد از امام‌زاده هاشم از سمت قزوین و ۳۵ کیلومتر نرسیده به شهر رشت در سمت راست جاده کاروانسرایی از عصر صفوی به نام لات یا عباسی میزبان گردشگران و مسافران است. لات به معنی زمین‌های صاف کنار رود است و به موقعیت مکانی کاروانسرا اشاره می‌کند.

کاروانسرای عباسی در دوران حمله روس‌ها تبدیل به پادگان نظامی شده بود که همین کاربری نابجا باعث آسیب زیادی شد. در سال‌های اخیر آن را تعمیر کردند حالا کاربری آن رستوران و اقامتگاه مسافران است. قطار گردشگری گیلان هم مسافران را در کنار این کاروانسرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش حاضر شوند.

کاروانسرای عباسی از جاهای دیدنی رشت

برای گردشگرانی که از تهران به رشت می‌آیند توقف در ۴ تا از جاهای دیدنی رشت که همه نزدیک هم هستند یعنی پارک جنگلی سراوان، امام‌زاده هاشم، موزه میراث روستایی و کاروانسرای عباسی پیشنهاد می‌شود.

آدرس: جاده قزوین رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم

۴. موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت همانطور که از نامش مشخص است گنجینه‌‌ای از تاریخ را در دل خود دارد.

بخش مردم‌شناسی مشابه دیگر موزه‌ها، شامل مجسمه‌هایی از مردم بومی در حال کار و زندگی در کنار لوازم مختلف قدیمی است. در این بخش با لباس‌های محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و … آشنا می‌شوید.

بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان شامل اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌های باستانی کل سرزمین گیلان است.

موزه رشت از مکان های دیدنی رشت

موزه رشت در واقع خانه میرزا حسین خان کسمایی شاعر، روزنامه‌نگار و از دوستان نزدیک میرزا کوچک خان است. این خانه در سال‌های قبل از انقلاب به موزه تبدیل شد و بعد از انقلاب هم اشیا و دارایی‌های بیشتری به آن اضافه کردند.

جذاب‌ترین بخش‌های موزه اشیا و اسکلت‌های کشف شده از تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان است.

از دیگر بخش‌های جذاب موزه، سنگ قبر‌های دوران اسلامی، لوازم ساخت و تولید ابریشم، دخانیات، زین‌سازی، انواع چراغ‌های نفتی و روغنی، سکه‌های باستانی، آلات موسیقی گیلانی و محلی، کتیبه‌ها و زیروآلات است.

آدرس: سبزه میدان، خیابان طالقانی

۵. خانه ابریشمی

یکی از جاهای دیدنی رشت که کمتر گردشگر غیرگیلانی از آن خبر دارد خانه ابریشمی است. دلیل این بی‌خبری هم واضح است؛ متاسفانه این خانه در حال حاضر در اختیار اداره بنیاد ملی نخبگان استان گیلان است.

درست است که این عمارت زیبا برای بازدید آماده نشده اما با رعایت نکاتی مثل رفتن در ساعت اداری و اجازه گرفتن از مدیریت مجموعه می‌توان از بخش‌هایی که درهای آن قفل نیستند بازدید کرد.

خانه ابریشمی را کلانتر رشت به نام حاج میر اسماعیل حاکمی ساخت اما بعدها توسط وراث در سال ۱۳۱۸ خانه به حاج میرزا احمد ابریشمی فروخته شد. نام ابریشمی هم از همان موقع روی خانه ماند.

خانه ابریشمی از دیدنی های رشت

عمارت شامل ساختمانی بزرگ در دوطبقه و حیاطی پر از درخت، گل و گیاه و یک حوض بزرگ است. با این که بازسازی‌های غیراصولی برای استفاده اداری از بنا انجام شده است اما ساختار و نماکاری‌های زیبای این ساختمان قجری هنوز قابل مشاهده هستند.

پله‌ها و نرده‌های چوبی، سقف‌های آینه‌کاری و گچ‌بری شده و دیوارهای پر از نقش‌و‌نگار رنگارنگ در داخل اتاق‌ها چشم‌نوازی می‌کنند. دو تالار عمارت ابریشمی با نام تالار آیینه و تالار چینی که حاوی ظروف و لوازم دکوری هستند به روی عموم باز نیست.

هرچند حال و روز عمارت تعریف چندانی ندارد اما برای عاشقان تاریخ و معماری تماشا و عکاسی از ایوان تمام پنجره‌ای، دیوار‌های آجری و در و پنجره‌های چوبی جالب خواهد بود.

آدرس: ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه شاعری

جاهای دیدنی طبیعی رشت

گیلان به سبزی و طبیعتش مشهور است پس امکان ندارد بدون بازدید از زیباترین جاهای دیدنی رشت از آن خارج شوید. سه مکان گردشگری معرفی شده در ادامه از آن جاهایی هستند که دوربین موبایل باید همیشه روشن باشد و تا جایی که می‌توانید عکس بگیرید.

۶. دریاچه سقالکسار

سقالکسار بیشتر به عنوان دریاچه شناخته می‌شود اما در اصل دریاچه نیست، یک سد خاکی برای ذخیره آب است. نام سقالکسار از روستای نزدیک آن گرفته شده است.

برای نام سقالکسار چند معنی گفته می‌شود؛ مردم محلی می‌گویند سقال به معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است و برخی هم می‌گویند معنی آن «محل آبخوری بالای تپه» است.

بعد از حدود ۳۰ دقیقه رانندگی از شهر رشت به دریاچه سقالکسار می‌رسید که یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت برای عکاسی است. به همین دلیل خیلی از عروس و داماد‌ها برای عکاسی به این مکان زیبا می‌روند.

سقالکسار از جاهای دیدنی رشت

دریاچه در میان جنگل انبوهی قرار گرفته و در اطراف آن چندین آلاچیق و یک کافی‌شاپ فراهم شده است. ارتفاع و وسعت آب دریاچه به دلیل کاهش بارندگی و تبخیر آب در فصل تابستان کمتر می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به سقالکسار از بهار تا اوایل پاییز است چون در پاییز و زمستان هوا خیلی سرد و زمین‌ها خیس و لغزنده می‌شود.

اطراف دریاچه سقالکسار برای یک پیک‌نیک چند ساعته خانوادگی یا دوستانه عالی است. می‌توانید با قایق پدالی روی دریاچه قایق‌سواری کنید یا با روشن کردن آتش کباب بپزید. البته فراموش نکنید که قبل از ترک محل حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

در روزهای خلوت سال اینجا پر از آرامش و سکوت است و به جز صدای پرندگان و وزش باد صدای دیگری به گوش نمی‌رسد.

آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار

۷. پارک جنگلی سراوان

گیلان پر از جنگل و پارک‌های جنگلی است اما چندتای آنها مثل گیسوم و پارک جنگلی سراوان شهرت بیشتری دارند. کل منطقه سراوان جنگلی بکر و دست نخورده دارد. پارک تفریحی کنار جاده به واسطه داشتن امکانات و جاذبه‌های دریاچه، زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق و جاده میان جنگل برای مسافران جذابیت بیشتری دارد.

شاید تصاویر قایق‌سواری روی دریاچه پوشیده از سبزه را در اینستاگرام دیده باشید. این همان دریاچه زیبایی است که هرکسی دوست دارد یک عکس جلوی آن بگیرد.

سراوان از مکان های دیدنی رشت

در روزهای گرم و تعطیلات این پارک شلوغ می‌شود. پارک جنگلی سراوان ترکیبی از آرامش، هیجان و تماشای طبیعت وحشی را فراهم کرده‌ است.

آدرس: کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده

۸. تالاب عینک رشت

گیلان سرزمین آبگیرها و تالاب‌های متعدد است. بزرگترین تالاب گیلان بعد از تالاب انزلی، تالاب عینک در محدوده شهر رشت قرار داد. تالاب عینک در تصاویر هوایی قدیمی شبیه عینک دیده می‌شد و به همین دلیل به آن عینک می‌گویند.

تالاب عینک به وسعت حدود ۱۶۰ هکتار به شکل طولی در کناره غرب شهر رشت قرار گرفته است. جالب است بدانید آب این تالاب از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف جمع می‌شود و به رودخانه‌ای راه ندارد.

تالاب عینک از مکان های دیدنی رشت

اگر همین حالا به تصاویر ماهواره‌ای شهر رشت نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که تالاب تکه تکه شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر و با گسترش شهر رشت، پل‌های خاکی و بدون پایه روی تالاب ساخته شد و همین کار باعث کاهش سطح آب و کمتر شدن پوشش گیاهی اطراف آن می‌شود.

عامل دومی که به تالاب عینک آسیب زیادی وارد کرد گیاهی وحشی به نام سنبل آبی است که رشد سریع و بی‌رویه آن باعث از بین رفتن تنوع گیاهی و انقراض گیاهانی مثل نیلوفر آبی، نی و … شد.

با این حال تلاش‌ها برای لایروبی، از بین بردن سنبل آبی، کاهش ورود فاضلاب و زباله‌های شهری به تالاب ادامه دارد.

یکی از کارهای مثبت انجام شده تاسیس پارک دانشجو در ضلع شرقی تالاب است. توصیه ما هم همین است که اگر تالاب عینک را در فهرست جاهای دیدنی‌ رشت خود برای سفر قرار داده‌اید به پارک دانشجو بروید.

آنجا می‌توانید از امکانات تفریحی استفاده کنید، دور تالاب قدم بزنید و ماهیگیری کنید؛ بله تالاب عینک ماهی‌های زیادی دارد تا جایی که اهالی رشت در روزهای آخر هفته قلاب به دست در کنار بخش‌های عمیق تالاب عینک جمع می‌شوند.

آدرس: پل شهدای گمنام، پارک دانشجو

مکان‌های مذهبی و زیارتگاه‌های رشت

در استان گیلان صدها بقعه متبرکه از امام‌زاده‌ها یا نواب آنها وجود دارد. به هر شهری سر بزنید حداقل یک بقعه یا امام‌زاده هست که مردم به آن توسل می‌کنند. در شهر رشت و حومه آن هم تعداد امام‌زاده‌ها کم نیست. چهار بقعه و آرامگاه معرفی شده از جنبه‌های مختلفی اهمیت بیشتری دارند.

۹. امامزاده هاشم رشت

آستان مقدس امام‌زاده هاشم در روستایی به همین نام در کنار جاده قزوین رشت واقع شده است. توقف در این روستا می‌تواند اولین گردش قبل از رسیدن به سایر جاهای دیدنی رشت باشد. به ویژه این که سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل هم در کنار جاده در دسترس هستند. کافی است یک جای پارک خوب پیدا کنید و از این فرصت استفاده کنید.

کمی جلوتر از امام‌زاده هاشم به سمت رشت به کاروانسرای عباسی می‌رسید که در همین مقاله آن را معرفی کرده‌ایم.

آدرس: جاده قزوین رشت، روستای امام‌زاده هاشم

۱۰. بقعه دانای علی

در محله چمارسرا و در میان خیابان طالقانی بقعه‌ای وجود دارد که در هنگام تعریض خیابان آن را تخریب نکردند و به همان شکل در میان جاده حفظ شد.

بقعه دانای علی آرامگاه عارف و زاهدی بوده که مردم علاقه و احترام زیادی به او داشتند. تا جایی که مردم می‌گویند او خیرات و برکات زیادی برای این محل داشت. شکل گنبد و معماری بقعه برای بازدیدکننده‌ها جذابیت دارد و البته اهالی رشت ارادت خاصی به این بقعه دارند.

دانای علی از مکان های دیدنی رشت

آدرس: خیابان طالقانی نرسیده به بلوار رشتیان

۱۱. بقعه خواهر امام از جاهای دیدنی رشت

در خیابان مطهری رشت به سمت کوچه سوخته تکیه بروید و از میان بازار سمساری‌ها در انتها به مسجدی به نام خواهر امام می‌رسید. این مسجد آرامگاه خواهر امام رضا است که در زمان خلفای عباسی به این شهر مهاجرت و بعد از مدتی زندگی در اثر بیماری فوت کرد.

خواهر امام از مکان های زیارتی رشت

نام محله هم از همین بقعه متبرکه گرفته شده است. مغازه‌ها و دستفروش‌های این محله به ارزان‌فروشی شهرت دارند؛ تا جایی که رشتی‌ها موقع چانه زدن سر قیمت به کنایه می‌گویند «در محله خواهر امام همین را با قیمت پایین می‌فروشند».

زیارتگاه و مسجد خواهر امام در همه روزهای سال به روی زائران باز است.

آدرس: رشت، بلوار مطهری

۱۲. آرامگاه میرزا کوچک خان

گورستان سلیمان داراب در محله‌ای به همین نام واقع شده و آرامگاه بزرگان و مشاهیر زیادی است. در هنگام ورود به این گورستان تاریخی آرامگاه بزرگ آجری جلب توجه می‌کند. اینجا مقبره میرزا کوچک خان جنگلی است ملقب به سردار جنگل است که در بخش‌های قبلی خانه و تاریخچه زندگی او معرفی شد.

داستان انتقال پیکر بی‌سر و بعدها انتقال سر این سردار محبوب از کوه‌های تالش به رشت عجیب و پر فراز و نشیب است. حکومت آن دوره و خان‌های مخالف زیادی با میرزا مشکل داشتند و نمی‌خواستند محبوبیت میرزا بعد از مرگش هم ادامه پیدا کند.

مقبره میرزا کوچک خان از جاهای دیدنی رشت

خلاصه بعد از تلاش‌های بسیار پیکر میرزا کوچ خان در گورستان قدیمی شهر در کنار یاران با وفایش آرام گرفت. قبر انسان‌های بزرگ دیگری همچون میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی و شیون فومنی شاعر گیلانی در همین گورستان هستند.

آدرس: سلیمان داراب، بلوار شیون فومنی، کوچه سمیه

مناطق شهری، پارک‌ها و محله‌ها در جاهای دیدنی رشت

آنهایی که به رشت سفر کرده‌اند یا حداقل تصاویر آن را دیده‌اند با شنیدن نام رشت اولین تصویری که به ذهنشان می‌رسد پیاده‌راه و میدان شهرداری است. البته شکموها اول به کباب فکر می‌کنند.

در سفر بعدی خود به رشت به جز میدان شهرداری به پارک‌هایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، محله‌هایی با بافت قدیمی هم سر بزنید. اگر این مکان‌های دیدنی رشت را نمی‌شناسید پس به خواندن ادامه دهید.

۱۳. شهرداری و پیاده‌راه اعلم الهدی

میدان شهرداری معروف‌ترین و پربازدیدترین جای دیدنی رشت است. میدان شهرداری محلی فراتر از «مرکز شهر» است. شمردن ویژگی‌های آن به ترتیب ثابت می‌کند که نباید از میدان شهرداری به سرعت عبور کرد.

در حال حاضر خیابان‌های اطراف میدان شهرداری برای ورود خودرو بسته شده و تمام منطقه سنگفرش شده است. این پروژه بزرگ باعث شد ظاهر و ترافیک کل مناطق اطراف به طور کلی تغییر کنند.

شهرداری از دیدنی های رشت

کاخ شهرداری رشت، اداره پست و تلگراف و کتابخانه ملی جزو ساختمان‌هایی بودند که در حدود سال‌های ۱۳۰۰ به سبک معماری شهر سن پترزبورگ روسیه ساخته شدند. قرار گرفتن دو ساختمان پست و شهرداری در دو ضلع میدان هارمونی خاصی ایجاد کرده است. به ویژه این که در سال‌های اخیر با بازسازی و نورپردازی این زیبایی دوچندان شد.

مجسمه بزرگ میرزا کوچک‌ خان سوار بر اسب، برج ساعت که هنوز هم صدای آن شنیده می‌شود، مجسمه‌ها و گل کاری‌های متعدد در این میدان یک فضای عالی برای وقت‌گذرانی ساخته است.

در ورودی خیابان سعدی از میدان شهرداری در اکثر شب‌ها مراسم‌های فرهنگی، سخنرانی یا نمایشگاه‌هایی اجرا می‌شود.

شاید دلیل دیگر جذابیت میدان شهرداری برای مردم وجود فروشنده‌ها و دستفروش‌های مواد غذایی و تنقلات باشد. در شب‌های شهر رشت اگر بارش باران اجازه دهد سر کبابی‌های اطراف میدان حسابی شلوغ است. بعد از کباب هم حتما یخ در بهشت و بستنی می‌چسبد.

۱۴. بوستان مفاخر رشت

پارک یا بوستان مفاخر رشت از آن پارک‌های ساکت، دنج و زیبایی است که قدم زدن در آن مثل قرص مسکن قوی به انسان آرامش می‌دهد. درختان چند صدساله، افرا،‌ توسکا،‌ بلوط و کاج سراسر پارک را پر کرده‌اند.

شاید با شنیدن نام بوستان مفاخر انتظار داشته باشید تندیس‌هایی از مفاخر را ببینید اما اینطور نیست و فقط بخش‌های مختلف پارک با نام بزرگان گیلانی نامگذاری شده است. در دو طرف راهرو‌های باریک بوستان تندیس‌های چوبی از شهدا به تازگی نصب کرده‌اند.

بوستان مفاخر از جاهای دیدنی رشت

گوهررود از کنار بوستان مفاخر می‌گذرد و در روبروی ورودی بوستان یک پارک کوچکتر به نام سالارمشکلات وجود دارد که قدیمی‌ها می‌گویند یخچال طبیعی چماسرا در آنجا بود. می‌گویند مردم برف‌ها را در انتهای زمستان در چاله بزرگی دفن می‌کردند تا در بهار و تابستان از آن برای مصارف مختلف استفاده کنند.

حالا خبری از یخچال طبیعی نیست و فقط با تابلوی چوبی کوچکی درباره آن توضیح داده‌اند. امکانات بوستان مثل اکثر پارک‌های دیگر شامل میز‌های پینگ‌پنگ‌، میز شطرنج، وسایل ورزشی، سرویس بهداشتی و نمازخانه و یک کتابخانه کوچک است.

پارک دانشجو که در کنار تالاب عینک قرار دارد و بوستان مفاخر در دو طرف بلوار شهید بهشتی هستند.

آدرس: بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر

۱۵. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

پارک شهر یا همان باغ محتشم در حدود سال‌های ۱۲۴۰ توسط فرد ثروتمندی به نام اکبر خان بیگلربیگی ساخته شد. در ابتدا یک باغ شخصی بود نه عمومی. این باغ بعد از گذشت سال‌ها و بزرگ شدن نهال‌های کاشته شده به صادق خان اکبر محتشم الملک به ارث می‌رسد.

نام محشتم هم از آن دوران مانده است. در دوران قبل از انقلاب باغ به دلیل بدهی‌های مالیاتی وراث به تصرف دولت درمی‌آید و دولت هم آن را به باغ عمومی تبدیل می‌کند.

عمارت کلاه فرنگی از مکان های دیدنی رشت

حالا باغ محشتم یا همان پارک شهر یکی از زیباترین پارک‌ها رشت شده است. اوج زیبایی باغ محتشم در فصل پاییز زمان ترکیب شدن زنگ‌های قرمز، زرد، و سبز با آبی آسمان است.

در وسط پارک عمارت کلاه‌فرنگی از دوران تاسیس باغ یعنی قاجاریه به جا مانده است. اکثر جشنواره‌ها و مراسم‌ها در کنار همین ساختمان تاریخی اجرا می‌شوند.

به جز امکانات متداول پارک، یک دیواره مصنوعی برای تمرین سنگ‌نوردی، کانون پرورش فکردی کودکان و یک زمین فوتبال هم دارد. وجود مجسمه‌های مفهومی از جنس چوب هم به زیبایی باغ افزوده است.

آدرس: بلوار حافظ

۱۶. پارک ملت رشت

اگر از شهرداری رشت به سمت میدان گلسار حرکت کنید چند صدمتر جلوتر خانه‌ای روستایی به همان سبک خانه‌های روستایی گیلان را می‌بینید. همانجا می‌توانید چند دقیقه‌ای توقف کنید و از خانه بازدید کنید. این خانه درست در کنار پارک ملت رشت واقع شده است.

امکانات و فضاهای این پارک مناسب مسافرانی است که می‌خواهند چادر بزنند یا چند ساعتی را در رشت استراحت کنند.

فواره‌های رقص نور، برکه‌ایی که اردک‌های زیادی در آن مشغول شنا هستند، ساعت قطبی و کلبه‌های روستایی از زیبایی‌های پارک ملت هستند. امکانات تفریحی و بازی کودکان در زمینی با کفپوش نرم آماده شده تا کمترین آسیب را داشته باشد.

آدرس: میدان گلسار، بلوار گلسار به سمت ایستگاه انزلی

۱۷. ساغریسازان؛ محله‌ای از جاهای دیدنی رشت

اگر معمار، عکاس یا عاشق تاریخ هستید حتما سری به محله ساغری‌سازان بزنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از رفتن درباره این محله قدیمی مطالعه کنید تا موقع قدم زدن در آن لذت ببرید.

ساغری نوعی کفش چرم است که زمان قدیم می‌پوشیدند. در این محله کار دباغی و ساخت این نوع کفش انجام می‌شد و همین نام از گذشته روی آن مانده است. چند ساختمان قدیمی محله ساغری‌سازان کاملا دست نخورده هستند؛ گویی که این ساختمان‌ها در زمان سفر کرده‌اند و در میان خانه‌هایی مدرن و بی‌قواره ظاهر شده‌اند.

خانه سمیعی از مکان های دیدنی رشت

حمام حاجی، با سردر جالب و عجیبش، خانه سمیعی‌ها یا همان خانه فرهنگ با معماری قجری و رنگ آبی ساختمان، مسجد گلدسته با گلدسته تازه بازسازی شده‌اش و خانه‌های قدیمی متروکه از جذابیت‌های این محله هستند. کافی است به کوچه‌های این خیابان سر بزنید تا سوژه‌های جالبی از سازه‌های متروکه برای عکاسی پیدا کنید.

آدرس: بلوار مطهری، خیابان ساغری‌سازان

۱۸. سبزه میدان در جاهای دیدنی رشت

سبزه میدان رشت حس و حال عجیبی دارد که حتما باید دید تا باور کرد. در شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین ساعت روز هم اگر به سبزه‌میدان بروید حتما انبوهی از کبوترها را می‌بینید که مردم در حال غذا دادن به آنها هستند و مردانی را می‌بینید که در حال بازش شطرنج، تخته نرد یا دومینو هستند.

سبزه میدان در واقع یک میدان بزرگ است که وسط آن از زمان قدیم پارکی برای نشستن و استراحت بود.

امکان ندارد برای خرید در رشت بیرون بروید اما مسیرتان به سبزه میدان نخورد‌؛ چون خیابان‌های اطراف میدان پر از مغازه‌های و پاساژ هستند. سینمای ۲۲ بهمن که از قدیمی‌ترین سینماهای رشت است هم در کنار سبزه‌میدان قرار دارد.

از جذابیت‌های سبزه‌میدان می‌توان به سردیس‌های متعدد بزرگان و مشاهیر گیلان اشاره کرد. در وسط این مجموعه یک کتابخانه کوچک هم قرار دارد که دانشجویان زیادی از آن برای مطالعه استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت درست در کنار سبزه میدان در بن‌بست احتساب است. خانه قدیری که حالا مرکز پژوهشی سازمان میراث فرهنگی است در سال‌های گذشته بازسازی شد و حالا کاربری اداری دارد. بازدید و عکاسی در حال حاضر برای عموم آزاد نیست به جز مواردی که از قبل هماهنگ شده باشد.

۱۹. بازار رشت

از جذاب‌ترین بخش‌های شهر رشت برای غیربومی‌ها بازار قدیمی رشت است. اگر بخواهیم برای بازار رشت فقط یک ویژگی جذاب بیان کنیم چیزی نیست جز صداهای بازار. بله صدای فروشندگان بازار رشت به ویژه راسته ماهی و میوه‌فروشان مثل یک سمفونی است.

بازار رشت مثل بقیه بازارهای قدیمی سرپوشیده نیست و به همین دلیل موقع بارش باران فروشنده‌ها باید فکری برای بساط خود کنند.

بازار رشت به اندازه‌ای بزرگ است هرچیزی از سبزیجات تا لوازم خانگی در آن پیدا می‌شود. این بازار به اندازه‌ای برای گردشگران جذابیت دارد که حتی آنهایی که قصد خرید ندارند سری به آن می‌زنند.

آدرس: خیابان امام

جاهای دیدنی رشت برای تفریح

شاید بسیاری از جاهای دیدنی رشت با چاشنی آرامش، طبیعت و تاریخ برای نوجوان‌ها و کودکان جذاب نباشد اما دو مکان معرفی شده می‌تواند عطش هیجان آنها را جبران کند.

۲۰. قصر بازی

در جاده رشت به بندرانزلی پارک مسقف قصر بازی با مساحت ۷۵۰۰ متر مربع واقع شده است. این پارک بازی در دو طبقه دارای امکانات بازی‌ مختلف، کافی‌شاپ، رستوران و آمفی تئاتر است.

اگر در تعطیلات می‌خواهید به قصر بازی بروید حواستان باشد که جمعیت زیادی می‌آیند پس انتظار شلوغی داشته باشید.

قصر بازی رشت

آدرس: جاده رشت به بندرانزلی

۲۱. کارتینگ فرودگاه از جاهای دیدنی رشت

برای گردشگرانی که می‌خواهند چند روزی در رشت بمانند و دنبال تجربه‌های هیجان‌انگیز هستند، کارتینگ رشت یک گزینه جذاب است. این کارتینگ در محدوده فرودگاه رشت ساخته شده و در روزهای غیربارانی می‌توانید قبل از ورود برای تعداد موردنیاز رزرو کنید.

کارتینگ رشت

کارتینگ رشت پیست ۶۰۰ متری و با امکانات ایمنی کامل دارد. ساعت کاری کارتینگ از ۱۳ تا ۱ بامداد است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خوشمزه ترین غذاهای دنیا متعلق به کدام کشورها هستند؟
جاذبه های گردشگری اصفهان
بهترین روش نگهداری انواع نان در منزل به همراه نکات مهم
چند نکته برای رستوران رفتن به همراه کودکان
طرز تهیه نان سیر و خواص شگفت انگیز سیر
غار دربند رشی اولین سکونتگاه بشر در ایران
8 مورد از مقوی ترین دمنوش ها برای درمان بیماری ها
معرفی عجیب ترین غذا های دنیا
چند مورد از آداب صحیح غذا خوردن و رفتار مناسب در رستوران
نقش و تاثیر رستوران های رشت در صنعت گردشگری آن
نزدیک گردی چیست و چه فعالیت هایی که در آن صورت می گیرد؟
چند گام مهم برای سفر در دوران کرونا

دیدگاهتان را بنویسید