آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی

This post is also available in: English فارسی العربية

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی

خورش اناربیج یکی از خورش های خوشمزه و متفاوت گیلانی است. اناربیج را نوعی نسخه قدیمی تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی می توان به حساب آورد که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود سبزی و سیر هم دارد. در گذشته این خورش را در ظرف محلی سفالی گمج درست می‌کردند و به آن خورش فسنجان سبزی می‌گفتند.

شما می توانید با طبخ این غذا در خانه سفری به شمال در خانه برای خود و عزیزانتان فراهم کنید یا اینکه برنامه ای برای سفر به شمال بچینید و طعم این غذا را در یکی از رستوران های بی نظیر رشت تجربه کنید.

طرز تهیه خورش اناربیج

خورش اناربیج از قدیمی ترین غذاهای اصیل ایرانی می باشد که یکی از پنج غذای گیلانی است که به ثبت ملی رسیده است. رستوران گردشگری ریژان، بهترین رستوران در رشت در این بخش برای شما طرز تهیه این غذای خوشمزه را در نظر گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید :

مواد لازم

مواد لازممقدار
گردو آسیاب شده250 گرم
گوشت چرخ کرده300 گرم
آب اناریک لیوان
پیاز رنده شدهیک عدد
گلپریک قاشق مربا خوری
سبزی خرد شده250 گرم
رب انار به مقدار لازم
ادویه جاتبه مقدار لازم

دستور پخت اناربیج

آب انار ترش را به‌همراه کمی زردچوبه و نمک در قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا جوش بیاید. اگر می خواهید از آبغوره استفاده می‌کنید و مقدار آن از یک لیوان کمتر است، بقیه لیوان را با آب پر کنید تا در نهایت یک لیوان آبغوره در قابلمه داشته باشید.

گردوی آسیاب شده را با کمی آب در یک ظرف هم بزنید و سپس در قابلمه بریزید.

گردو و آب انار را برای 2 الی 3 ساعت بپزید تا گردوها روغن بیندازند و بپزند.

مقداری از سبزی خردشده را به‌همراه کمی روغن در یک ماهیتابه بریزید و بر روی حرارت ملایم گاز کمی تفت دهید. توجه داشته باشید که سبزی نباید زیاد سرخ شود یا بسوزد تا طعم آن به تلخی نزند.

سپس سبزی سرخ‌شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا برای یک ساعت با آب انار و گردوها بپزد و جا بیفتد.

آماده‌ کردن کوفته قلقلی:

پس از رنده کردن پیاز ها آب پیاز رنده شده را بگیرید. پیاز را به‌همراه گوشت چرخ‌کرده، 50 گرم سبزی باقی‌مانده را به همراه نمک و فلفل در یک کاسه بریزید و خوب ورز دهید. سپس به‌اندازه یک گردو از مخلوط گوشت بردارید و به شکل یک کوفته در بیاورید. این کار را با بقیه گوشت تکرار کنید تا مایه شما تمام شود.

کوفته‌های قلقلی درست شده را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی خودشان را بگیرند. می توانید آن‌ها را در مقداری روغن داغ در یک ماهیتابه تفت دهید تا شکل خودشان را در زمان ریختن در خورش، حفظ کنند.

رب انار را به خورش خود اضافه کنید تا به رنگ دلخواه برسد. توجه داشته باشید که خورش پس از جا افتادن کامل، کمی تیره‌تر از این مرحله می‌شود، پس در ریختن رب انار زیاده‌روی نکنید.

کوفته‌های قلقلی گوشت را به‌علاوه گلپر، در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش برای یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. نیم‌ساعت اول درب قابلمه را باز بگذارید و در نیم ساعت دوم، درب قابلمه را ببندید.

خورش را مزه کنید و در صورت نیاز می توانید به آن آب انار، نمک و فلفل بیشتری بزنید. اجازه دهید تا خورش برای 30 دقیقه دیگر جا بیفتد، قوام پیدا کند و تیره شود. سپس به طریق دلخواه در کنار برنج سرو کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

روش های طعم دار کردن بال مرغ
آموزش طرز تهیه وافل خوشمزه
طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با طعمی لذیذ
محبوب ترین غذاهای عربی
طرز تهیه چند غذای رژیمی ساده و کم کالری
روش تهیه و نگهداری سالاد الویه
معرفی غذاهای محبوب هندی
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
آداب عجیب غذا خوردن در کشورهای مختلف جهان
طرز تهیه هلو کباب اصیل کرمانشاهی به روش رستورانی
طرز تهیه دال عدس رژیمی و رستورانی
معرفی غذاهای بدون روغن

دیدگاهتان را بنویسید