معرفی غذاهای بدون روغن

معرفی غذاهای بدون روغن

This post is also available in: فارسی

بسیاری از افراد به دلیل اضافه وزن، علاقه دارند با کاهش کالری مصرفی و استفاده کمتر از روغن در مواد غذایی، غذا‌های رژیمی را یاد بگیرند. یکی از مواد غذایی که در نخستین مرحله برای تهیه غذای رژیمی، حذف می‌شود؛ روغن است. البته ما هم بد نیست که گاهی غذاهای بدون روغن را در دستور کارمان قرار دهیم.

در این مقاله با آموزش و معرفی غذاهای بدون روغن با بهترین رستوران در رشت همراه شوید. میتوانید با این دستور پخت ها، هر زمان که بخواهید به آسانی در خانه تهیه کنید. نیاز است گاهی برای سالامت خود و عزیزانمان مصرف روغن را کاهش دهیم.

غذاهای بدون روغن

1-خوراک سیب زمینی تخم مرغ

غذاهای بدون روغن

یکی از انواع غذا بدون روغن که خوردن آن در مواقع سرماخوردگی توصیه می‌شود، سیب زمینی و تخم مرغ آبپز است. هرچند این غذا بسیار ساده به نظر می‌رسد، ولی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و میزان کالری بالایی دارد. برای تهیه این غذا سیب زمینی و تخم مرغ را آبپز کرده و سپس رنده کنید یا به صورت حلقه‌ای برش بزنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کرده و برای خوشمزه‌تر شدن، کمی پیازچه خرد شده روی آن بریزید.

2-انواع سوپ

سوپ‌ها از انواع غذا بدون روغن و رژیمی هستند که دارای تنوع بالایی بوده و از مواد مختلفی در آن‌ها استفاده می‌شود. انواع سبزیجات مورد استفاده در تهیه سوپ نیازی به سرخ شدن ندارند و معمولا عصاره گوشت یا مرغ در آن‌ها به کار می‌رود. در صورت استفاده از مرغ نیز می‌توان از سینه مرغ استفاده کرد که چربی کمتری دارد.

3-جوجه کباب یا مرغ گریل شده

غذاهای بدون روغن

جوجه کباب یکی از انواع غذا بدون روغن است که در صورت استفاده از سینه مرغ برای این منظور میزان چربی آن به حداقل می‌رسد. تهیه جوجه کباب زغالی بدون استفاده از روغن باعث سوختن گوشت مرغ شده و غذا ظاهر دلچسبی پیدا نمی‌کند، بنابراین بهتر است این غذا را در تابه درست کرد.

دستور تهیه جوجه کباب

سینه مرغ را به قطعات کوچکی برش بزنید. با پیاز و فلفل دلمه‌ای خرد شده، محلول زعفران، ماست، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه در کاسه‌ای ریخته و با دست خوب مخلوط کنید. روی ظرف سلفون بکشید و ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مزه دار شود. مرغ‌ها را در تابه رژیمی بچینید، درب تابه را بسته و روی حرارت ملایم قرار دهید. گاهی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا دو طرف آن‌ها پخته شود.

4-ماهی کباب

غذاهای بدون روغن

ماهی کباب یکی دیگر از انواع غذا بدون روغن بوده که هم بر روی زغال، هم در فر و هم بر روی اجاق گاز قابل تهیه است. ماهی خود دارای چربی است و برای پختن آن نیازی به اضافه کردن روغن نیست و تنها با مزه دار کردن ماهی می‌توان یک غذای خوشمزه و در عین حال سالم درست کرد.

دستور تهیه ماهی کبابی

ماهی را با پیاز رنده شده، زعفران دم کرده، آبلیمو، نمک و فلفل مخلوط کنید. این ترکیب را یک ساعت در یخچال استراحت دهید تا مزه دار شود. آن را در تابه، فر یا بر روی منقل بپزید.

6-انواع خورشت

یکی از غذاهایی که میتوان آنرا بدون روغن طبخ کرد برخلاف تصور خیلی ها خورشت ها هستند. معمولا در تهیه خورش‌ها از نوعی گوشت استفاده می‌شود که آن را به صورت تکه‌های مکعبی برش می‌زنند و با پیاز و روغن تفت می‌دهند تا کاملا سرخ شود، ولی شما می‌توانید به روش دیگری عمل کنید.

دستور تهیه خورشت

پیاز خرد شده را بدون روغن بر روی حرارت ملایم قرار دهید. درب قابلمه را ببندید تا پیاز در بخار خود کمی نرم و سبک شود، سپس گوشت را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کرده و درب قابلمه را ببندید تا چربی موجود در گوشت در آزاد شده و گوشت آب بیندازد. در این حالت گوشت در آب و روغن طبیعی خود تفت داده شده و رنگ آن تغییر می‌کند.
پس از اینکه آب گوشت کشیده شد. شما می‌توانید سایر مواد را به آن اضافه کنید. یک خورشت بدون روغن و سالم درست کنید.

7-خوراک عدسی

غذاهای بدون روغن

برای تهیه عدسی رژیمی و مقوی به دو پیمانه عدس، یک عدد پیاز و سیب زمینی، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه و مقداری ادویه نیاز دارید. در تهیه عدسی باید توجه داشته باشید که عدس ها حداقل ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود. همچنین ادویه ها مانند دارچین و زردچوبه به هیچ عنوان از دستور پخت عدسی حذف نشود. زیرا چاشنی آن محسوب می شود. کمی زعفران دم کرده می تواند عدسی شما را خوشمزه تر کند و اضافه کردن سیب زمینی نگینی در هنگام پخت به لعاب انداختن خوراک شما کمک می کند.

8-خوراک مرغ و قارچ رژیمی

غذاهای بدون روغن

برای تهیه خوراک مرغ و قارچ رژیمی به سینه مرغ، ماست کم چرب، قارچ و چند حبه سیر نیاز دارید. ابتدا باید سیر ها به خوبی رنده شود و مرغ ها نیز به تکه های کوچک تقسیم گردد. همچنین تهیه این غذای رژیمی به روغن نیاز ندارد و باید از آب قارچ در هنگام پخت جهت فرایند طبخ غذا استفاده کنید. استفاده از ماست کم چرب نیز به دلیل طعم دهندگی و بالا رفتن ارزش غذایی آن می باشد.

9-خوراک مرغ و لوبیا سبز

غذاهای بدون روغن

در میان انواع غذای رژیمی خوراک مرغ و لوبیا سبز از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است مواد لازم برای تهیه این خوراک خوشمزه و مقوی عبارت است از :مرغ، لوبیا سبز سیب زمینی، پیاز، هویج، ذرت،نخود فرنگی و به میزان لازم آب لیموترش و رب گوجه.

برای تهیه این غذای رژیمی خوشمزه باید به طور کامل تمام لوبیا سبز های شما ریز شود. همچنین مرغ  بعد از نیم پز شدن باید به همراه سیب زمینی و هویج به طور کامل پخته شود. شما می توانید لوبیا سبز را با توجه به سلیقه ای که دارید درشت یا ریز خرد کنید و زعفران دم کرده را جایگزین رب گوجه فرنگی در فرآیند پخت نمایید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

طرز تهیه شامی رودباری + چند نکته برای جلوگیری از وا رفتن ...
فوت و فن مزه دار کردن انواع کباب
پلو دنده کباب اصیل کرمانشاهی در بهترین رستوران رشت
طرز تهیه سس پنیر رستورانی
دستور تهیه دو غذای گوشتی خوشمزه و اصیل گیلانی
رشت شهر خلاق خوراک شناسی
دستور تهیه زیتون پرورده شمالی + فوت و فن و نکته هایی در ت...
آموزش تهیه رولت اسفناج خوشمزه مجلسی
طرز تهیه یک دسر سالم با هلو
لذیذترین غذاهای محلی کرمانشاه
روش تهیه چند غذای سبک برای شام
آداب عجیب غذا خوردن در کشورهای مختلف جهان

دیدگاهتان را بنویسید