انواع کباب های پرطرفدار به سبک ایرانی

انواع کباب های پرطرفدار به سبک ایرانی

This post is also available in: English فارسی العربية

انواع کباب های پرطرفدار به سبک ایرانی

کباب غذای مورد علاقه بسیاری از ایرانی هاست. همین موضوع بهانه خوبیست تا در مورد انواع کباب و تاریخچه آن بیشتر بدانید و به این غذای ایرانی بیشتر افتخار کنید. اکثر متخصصان سلامت و تغذیه بر این باورند که بهتر است گوشت را به صورت آب پز استفاده کرد، اما طعم گوشت کبابی بهتر از گوشت آبپز می باشد. برای تهیه آن باید به نکاتی توجه کنیم تا حد امکان ارزش غذایی آن کم نشود.

کباب خور تاریخ

خوردن انواع کباب همراه با مخلفاتش از ابتکارات ایرانیان می باشد که اصل و نسب آن به آشپزخانه پادشاهان دربار ایرانی باز می گردد. زمانی که ناصرالدین شاه به مقام پادشاهی رسید همراه خود آشپز هایی که در پخت کباب وارد بودند به تهران آورد. افراد در آن زمان بیشتر عادت داشتند كباب را با نان بخورند اما کم کم برنج هم به پای ثابت بشقاب های كباب در دربار تبدیل شد تا این غذای خوشمزه ایرانی كامل شود.

به تدریج کباب خوردن از دربار به میان مردم نیز رسوخ کرد و به دلیل محبوبیتی که بین افراد پیدا کرد روز به روز کباب های متفاوت و جدیدی به فهرست غذاها اضافه شد.

کباب و مخلفات آن

به غیر از گیاه خواران كمتر كسی پیدا می‌شود كه كباب دوست نداشته باشد. جدا از این موضوع كباب كردن گوشت نسبت به سایر روش‌های دیگر مانند سرخ كردن گوشت، روش سالم‌تری می باشد. البته باید مراقب باشید كباب روی درجه حرارت زیاد، برشته نشود چون خشك و ذغالی شدن گوشت خواصیت مفید آن را از بین می‌برد و تركیبات خطرناكی را وارد بدن انسان می کند.

اکثرا انواع كباب ها از گوشت قرمز مانند گوشت گاو یا گوسفند تهیه می‌شوند. مصرف گوشت كبابی یكی از منابع خوب برای تامین پروتئین بدن است و توصیه می‌شود افراد مختلف باتوجه به شرایط سنی و وضعیت بدنی‌شان روزانه 60 تا 150 گرم گوشت مصرف كنند. گوشت‌ها علاوه بر پروتئین، آهن و روی هم دارند كه این املاح برای بدن ضروری هستند. به یاد داشته باشید بهترین شیوه خوردن كباب این است كه آن را همراه كمی برنج یا نان، گوجه فرنگی، سماق، پیاز، سبزیجات، لیموی تازه و مقداركمی ماست یا دوغ مصرف كنید تا غذای كاملی شود و هر چهار گروه اصلی غذایی در آن قرار گیرند.

انواع کباب در ایران

غیر از مردم ایران پخت کباب در میان كشورهای عربی و آسیایی هم محبوبیت دارد اما كباب ایرانی چیز دیگری است. در تهیه كباب بیشتر از گوشت بره یا گوساله استفاده می‌شود. ادویه‌جات مختلف هم به كباب طعم و مزه متفاوتی می دهند. مشهورترین كباب‌های ایرانی عبارتند از:

دنده کباب :

دنده کباب نام آشنا ترین غذا در کرمانشاه است که با دنده ی گوسفند و به شیوه ای بسیار ساده قابل تهیه می باشد. شما می توانید در رستوران گردشگری ریژان به عنوان بهترین رستوران در رشت این غذای اصیل کرمانشاهی میل کنید و لذت ببرید.

کباب کوبیده :

گوشت گوسفند یا گوشت گوساله را چرخ می‌کنند. گوشت چرخ شده را مجددا چرخ می‌کنند تا به صورت خمیر درآید. خمیر گوشت را با پیاز رنده شده و نمک مخلوط می‌کنند. به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند.

کباب برگ :

از گوشت فیله و راسته بره یا گوساله تهیه می‌شود. به دلیل بزرگ بودن قطعات گوشت و تشبیهش به ابعاد برگ درخت، به این نام شهرت یافته است.

کباب چنجه :

همانند کباب برگ است اما در قطعات ضخیم جداگانه به سیخ كشده می‌شود.

شیشلیک :

این کباب از شش تکه گوشت راسته گوسفندی در حالی که تکه‌ای از استخوان دنده به آن چسبیده تهیه می‌شود. بسیار پرطرفدار است و از کباب‌های معروف مشهد به شمار می‌رود.

کباب ترش :

این کباب مخصوص استان گیلان است و از گوشت گوساله تازه و مواد ترش‌كننده مانند رب انار و آب نارنج تهیه می‌شود. که در رستوران های گیلان به بهترین و اصیل ترین شکل سرو می شود.

سلطانی :

تركیبی از یك سیخ كوبیده و یك سیخ کباب برگ می باشد.

کباب بختیاری :

یک تکه گوشت گوسفند مزه دار شده را با یک تکه گوشت مرغ به صورت یکی درمیان به سیخ می‌کشند و کباب می کنند.

جوجه کباب :

گوشت مرغ یا جوجه را به صورت با استخوان و بی استخوان خرد می‌کنند. در آبلیمو و پیاز رنده شده و زعفران می‌خوابانند. به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند.

کباب بناب :

شکل آن مانند کباب کوبیده است. با این تفاوت که هم طول و هم قطرش از کباب کوبیده بیشتر می باشد و بافتش از گوشت نیمه چرخ شده گوسفند تشکیل می‌شود.

نکاتی در مورد کباب

  • در هنگام تهیه کباب از نمک زیاد استفاده نکنید ، نمک به سم سفید معروف است و برای بدن ضرر دارد. به علاوه گوشت را سفت می کند. اگر برایتان حذف نمک از کباب سخت است می توانید پس از پخته شدن کمی نمک بر روی آن بپاشید.
  • خوردن کباب برای همه افراد توصیه نمی شود برای مثال افرادی که بیماری نقرس دارند نباید از گوشت قرمز استفاده کنند.
  • در هنگام تهیه گوشت کباب توجه کنید که چربی کمتری داشته باشد. هرچقدر چربی گوشتتان کمتر باشد کباب ما سالم تر است.
  • در خوردن چلوكباب زیاده روی نكنید چون این غذا با برنج و سایر مخلفاتش در مجموع كالری بالایی دارد و به سرعت شما را چاق می‌كند. اگر اضافه وزن دارید كباب را با یك تكه نان بخورید و سعی كنید به جای مواد نشاسته ای، بیشتر سبزیجات مصرف كنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

معرفی غذاهای سنتی استان های ایران (1)
آموزش تهیه چغرتمه گیلانی به روش رستورانی
لذیذترین انواع ماهی دریای خزر
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
غذاهای شب عید نوروز در شهرهای ایران
طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با طعمی لذیذ
طرز تهیه آب دوغ خیار و فواید آن برای بدن
طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید