غذاهای شب عید نوروز در شهرهای ایران

غذاهای شب عید نوروز در شهرهای ایران

This post is also available in: English فارسی العربية

غذاهای شب عید نوروز در شهرهای ایران

با فرا رسیدن جشن باستانی نوروز تمامی خانواده های ایرانی در جنب و جوش و تکاپو برای استقبال از سال جدید هستند. ایرانیان در روزهای آخر سال پس از به پایان رساندن رسومی همانند خانه تکانی و خرید عید، شروع به چیدن سفره هفت سین می کنند. یکی دیگر از رسوم مهم نوروز که فراموش نمی شود و از قبل برای آن تدارک می بینند، غذاهای شب عید است. با قاطعیت می توان گفت که شب عید برای بیشتر مردم دنیا یک شب خاص و متفاوت است. ما ایرانیان هم مانند همه ی مردم دنیا برای این شب غذاهای مخصوصی را تدارک می بینیم. و بر اساس باور قدیمی ها، خوردن این غذاها بی دلیل نبوده و در انتخاب آن حکمتی بوده است.

پیشینیان ما غذاهای شب عید را با توجه به باورهای خاصی انتخاب کرده بودند. بر اساس باورهای پیشینیان امروزه غذای شب عید اکثر ما ایرانیان را سبزی پلو با ماهی تشکیل می دهد. اما غذاهای دیگری نیز وجود دارند که در شب عید طبخ می شوند در زیر می توانید با برخی غذاهای محبوب شب عید آشنا شوید :

 

سبزی پلو با ماهی:

یکی از غذاهای محبوب و معروف ایرانیان در سال های اخیر سبزی پلو با ماهی است. ‌

دلیل خوردن سبزی پلو و ماهی ‌‌این‌ بوده است که گذشتگان ما، ماهی را نشانه حیات و زندگی می‌دانستند و با خوردن آن گمان می‌کردند که در تمام طول سال سرزنده و شاداب خواهند بود.

برنج نیز نمادی از برکت بود و با خوردن آن در شب عید می‌پنداشتند که در سال نو، برکت از خانه شان نخواهد رفت. سبزی پلو نیز نشانه ای از رویش و باروری محسوب می‌شد. ‌

برخی از ایرانی ها نیز مانند مردم زنجان ماهی را با رشته پلو یا زعفران پلو می خورند. برخی دیگر آن را در کنار کوکو یا خورش های محلی سرو می کنند.

رشته پلو:

خوردن رشته پلو در مناطقی از ایران مانند آذربایجان، کرمانشاه و اراک رایج بوده و هست. قدیمی ها با این باور بودند که با خوردن این غذا عمرشان مانند رشته دراز می‌شود. رشته پلو به صورت ساده بسیار لذیذ و خوشمزه است.

اما می‌توانید آن را همراه با خورش قیمه و قورمه سبزی، خرما و کشمش، عدس، گوشت قلقلی، مرغ، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی نیز سرو کنید.

طرز تهیه رشته پلو بسیار ساده و کم‌هزینه‌ است و فقط به برنج و رشته پلویی نیاز دارد. جالب است بدانید که رشته پلویی از نظر مواد اولیه درست مشابه رشته آشی است.

 

دلمه:

در بین آذربایجانی ها پختن این غذا به عنوان غذای مخصوص شب عید رایج می باشد. آن ها اعتقاد دارند که با خوردن دلمه می توانند به آرزو های خود در سال نو برسند.

این دلمه ها با برگ های مو تهیه می شود و محتوی سبزیجات معطر، گوشت و برنجی است که برگ های مو به شکل زیبایی به دور آن پیچیده شده اند.

کوکو سبزی:

در گذشته برخی از ایرانیان برای شب عید کوکو سبزی درست می کردند. همچنین اکنون نیز برخی از افراد در کنار غذای خود از آن استفاده می کنند. قدیمی ها اعتقاد داشتند که با خوردن کوکو دیگر به دنبال وسایلی که در خانه تکانی گم کرده اند نمی گردند. به اصطلاح کو.کو نمی کنند.

کوفته محلی:

کوفته محلی از غذاهای شب عید استان چهارمحال و بختیاری می باشد، همچنین این غذا در استان کرمانشاه نیز از غذاهای محبوب می باشد. این کوفته با گوشت گوساله، برنج و سبزیجات معطر تهیه می شود.

خورشت سبزی:

در برخی از شهرهای ایران مخصوصا شهرهای ناحیه ی کوهستانی کشور خورشت سبزی غذای محبوب شب عید به شمار می رود. این دسته از ایرانیان معتقدند با خوردن خورشت سبزی سال خوش و خرمی خواهند داشت.

ترش تره با ماهی:

مردم گیلان نیز ماهی را در سفره ی شب عید خود دارند. اما ترجیح می دهند آن را در کنار ترشی تره که یک غذای خوش طعم گیلانی است، بخورند.

 

سوتی پلو اردبیلی:

سوتی ‌پلو از غذاهای محلی اردبیل است که اهالی این منطقه اغلب آن را برای چهارشنبه‌سوری و شب سال نو تهیه می‌کنند. از آنجا که بسیار پرخاصیت است، برای وعده افطاری و سحری در ماه مبارک رمضان نیز در نظر گرفته می‌شود.

آبگوشت و کوفته:

در همدان غذای محبوب شب عید نوعی آبگوشت و کوفته است. برای تهیه ی این کوفته از خرما، گردو، آلو، پیاز سرخ شده، ادویه های معطر و تخم مرغ استفاده می شود.

کلم پلو:

کلم پلو از غذای محبوب ایرانی است که اصالتا به شهر شیراز تعلق دارد. گرچه در سایر نقاط ایران نیز به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود.  در طبخ این غذای بسیار لذیذ از برنج، کلم، کوفته قلقلی و سبزی های معطراستفاده می کنند.

 

رستوران گردشگری ریژان به عنوان بهترین رستوران در رشت با ارائه انواع غذاهای محلی گیلانی و کرمانشاهی برای نخستین بار در ایران و کباب های فرنگی، با دو سالن مجزا و مناسب جهت جشن ها و مراسمات و مناسبت ها، با ظرفیت 120 نفر در رشت آماده خدمت رسانی به گیلانی ها، مسافران و گردشگران عزیز می باشد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

طرز تهیه کوکوی پیازچه کرمانشاهی و خواص آن
طرز تهیه آب دوغ خیار و فواید آن برای بدن
آموزش تهیه چغرتمه گیلانی به روش رستورانی
معرفی استانهای ایران با غذاهای محلی آنها
انواع کباب های پرطرفدار به سبک ایرانی
لذیذترین انواع ماهی دریای خزر
معرفی غذاهای سنتی استان های ایران (1)
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با طعمی لذیذ

دیدگاهتان را بنویسید