فوت و فن و روش صحیح فریز کردن مواد غذایی

فوت و فن و روش صحیح فریز کردن مواد غذایی

This post is also available in: English فارسی العربية

فوت و فن و روش صحیح فریز کردن مواد غذایی

همه افراد برای نگهداری طولانی مدت از سبزیجات و انواع گوشت و میوه ها روش های مختلف به کار می گیرند. از جمله روش های مناسب برای طولانی کردن عمر برخی مواد غذایی فریز کردن آن هاست. در این مقاله از بلاگ بهترین رستوران رشت، رستوران گردشگری ریژان نحوه صحیح فریز کردن مواد غذایی برایتان توضیح داده شده است.

نکاتی در فریز کردن مواد غذایی

برای فریز کردن مواد غذایی از ظروف نگهدارنده در دار پلاستیکی یا کیسه فریزر استفاده کنید. ظروف شیشه ای مورد مناسبی برای این منظور نیستند. زیرا هنگام قرارگیری در معرض تغییر دمای ناگهانی، ترک می‌خورند. به یاد داشته باشید که کیسه‌های فریزری با یکدیگر متفاوت اند. کیسه فریزرهایی که از پلاستیک ضخیم تر تشکیل شده اند، حاوی ترکیب افزودنی هستند که در فریزر شکسته نمی‌شوند، ولی کیسه‌های ساندویچی معمولی یا برخی از کیسه های نگهداری دیگر این از این ویژگی برخوردار نیستند.

سعی کنید مواد غذایی را در اندازه‌های کوچک تر درون فریزر قرار دهید. این نکته علاوه بر آنکه سرعت یخ زدایی را افزایش می‌دهد، از هدر رفتن و دور ریز شدن ماده غذایی هم جلوگیری می‌کند. برای مثال به جای آنکه خورشت یا سوپ را در یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در ظروف مجزا و کوچک تر نگهداری کنید.

فریز کردن سبزیجات

بهترین روش فریز کردن سبزیجات تازه، بلانچ یا نیم پز کردن آن هاست. از مهم‌ترین نکته در مورد سبزیجات آن است که آن‌ها را به شکلی که بعد از یخ زدایی مصرف می‌شوند، در بیاورید. برای نیم پز کردن بعد از برش زدن و بلانچ کردن سبزیجات، آن‌ها را برای یک تا دو دقیقه همراه با آب بجوشانید و سپس سریع در حمام آب و یخ قرار دهید تا پختشان متوقف شود.پس از خارج شدن آب اضافی و خشک شدن، سبزیجات را درون فریزر قرار دهید و بعد از منجمد شدن، به کیسه فریزر یا ظروف نگهدارنده منتقل کنید.

فریز کردن میوه ها هم به همین صورت انجام می‌شود، ولی می‌توانید بلانچ کردن را حذف کنید. برای مثال موز را می‌توانید همراه با پوست و به صورت کامل فریز کنید.

فریز کردن انواع گوشت

این دسته از مواد غذایی را باید به محض رسیدن به خانه، آن‌ها را درون فریزر قرار دهید. گوشت خام نباید بیشتر از سه روز در یخچال قرار بدید و سپس به فریزر منتقل کنید. گوشت‌ها را از درون ظروف پلاستیکی بیرون بیاورید. گوشت چرخ‌کرده را قبل از فریز کردن تقسیم کنید. اگر این مواد را به صورت دو لایه بسته‌بندی کنید. هم طول عمر نگهداری‌شان افزایش پیدا می کندو هم از سوختگی فریزری هم جلوگیری می‌شود.

همچنین گوشت و غذا‌های دریایی را به مدت دو تا سه ماه در سردترین قسمت فریزر قرار دهید. قبل از پخت، گوشت را چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا یخ آن ذوب شود.

فریز کردن سوپ و خورش

برای منجمد کردن سوپ، خورشت و خوراکی که آبکی هستند، ابتدا از سرد شدن دمای آن خا مطمئن شوید و حداقل تا زمانی صبر کنید که چربی غذا به صورت سفت شده و روی سطح مواد دیده شود. این چربی‌های روی سطح غذا بردارید و دور بریزید. سپس مایع خوراکی را به ظرف نگهدارنده منتقل کنید و درون فریزر قرار دهید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

خوشمزه ترین غذاهای دنیا متعلق به کدام کشورها هستند؟
معرفی گوشت مناسب برای هر غذا
آشنایی با ادویه جات مناسب برای هر غذا + نکات مهم در استفا...
غار دربند رشی اولین سکونتگاه بشر در ایران
روز جهانی گردشگری
چگونه در سفر حرفه ای عکاسی کنیم؟
رشت شهر خلاق خوراک شناسی
کینوا چیست؟ بررسی فواید و مضرات کینوا
معرفی جاذبه گردشگری در گیلان
طرز تهیه کتلت سویا و خواص سویا گوشتی
نکات طلایی در مزه دار کردن جوجه کباب
8 مورد از مقوی ترین دمنوش ها برای درمان بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید